kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۸۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت اعلام کرد

بن‌سلمان به دنبال تشکیل محور غربی، عبری، عربی علیه ایران

یک روزنامه صهیونیستی سفر قریب‌الوقوع ولیعهد سعودی به آمریکا را دست‌مایه گزارش خود قرار داده و نوشته، بن سلمان و ترامپ به دنبال ایجاد یک ائتلاف سه‌گانه آمریکایی-اسرائیلی- عربستانی علیه ایران هستند.

سعودی‌ها می‌گویند، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان قرار است از امروز در قالب سفری رسمی برای دیدار با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به واشنگتن برود. این سفر با توجه به تحولات داخلی عربستان و منطقه و همچنین نوع نگاهی که ترامپ به اعراب ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس دارد! «مهم» محسوب می‌شود. به گزارش فارس، منابع صهیونیستی اما اعلام کرده‌اند، بن سلمان در این سفر بیش از هر چیز به دنبال ایجاد ائتلافی متشکل از آمریکا، اسرائیل و عربستان برای مقابله با ایران خواهد بود.
روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در این باره با انتشار گزارشی، به منافع اقتصادی آمریکا در عربستان پرداخته و نوشته: «ریاض یکی از مشتریان اصلی سلاح آمریکاست و میلیاردها دلار به صنعت نظامی آمریکا تزریق می‌کند؛ البته منافع مشترک فقط در حد سلاح نیست بلکه ترامپ، عربستان را متحدی اصلی و بازیگری دارای نفوذ می‌داند.»
در ادامه این گزارش آمده: «بن سلمان به فکر ملت فلسطین به عنوان ملتی تحت‌اشغال نیست بلکه او به دنبال تثبیت جایگاه عربستان به عنوان قدرتی منطقه‌ای در مقابل ایران است...دونالد ترامپ، توافق هسته‌ای با ایران را ترسناک توصیف و اعلام کرده این توافق نیاز به اصلاحات دارد. ترامپ «مایک پامپئو» رئیس‌سابق «سیا» را هم به جای «رکس تیلرسون» در منصب وزارت خارجه قرار داده زیرا پامپئو با خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با تهران موافق است. ترامپ به این باور رسیده که به شیوه‌های دیگری می‌شود برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرد و می‌توان جبهه‌ای متشکل از آمریکا، عربستان و اسرائیل برای متوقف کردن آنچه «تهدید ایران» نامیده می‌شود، ایجاد کرد البته به نحوی که گزینه نظامی روی میز باشد.» این روزنامه صهیونیستی در ادامه به مصاحبه بن سلمان با شبکه «سی‌بی‌اس» و حملات وی به ایران و نیز ممانعت او از دیدار مادر با پدرش پرداخته و نوشته:« بن سلمان همه چیز را به سرعت و بی‌پروا انجام می‌دهد و خانواده پادشاهی را عصبانی کرده است، موضوعی که باعث شده نهادهای اطلاعاتی این فرضیه را مطرح کنند که کارهای بن‌سلمان در نهایت منجر به ترورش خواهد شد زیرا او کم‌تجربه است و از حمایت مطلوب داخلی هم برخوردار نیست.»