kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۸۶۳
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷
رئیس‌سابق سیا:

ترامپ عوام‌فریب بی‌آبرویی است که به زباله‌دان تاریخ خواهد پیوست

مدیر سابق سیا از توییت ترامپ درباره اخراج معاون مدیر اف‌بی‌آی انتقاد کرده و او را «یک عوام‌فریب بی‌آبرو» خوانده که «به زباله‌دان تاریخ خواهد پیوست.»
سرویس خارجی-

ماجرای دنباله‌دار تبانی ترامپ و پوتین در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی روز جمعه به برکناری مرد شماره دوی اف‌بی‌ای آن هم دو روز مانده به بازنشستگی‌اش منجر شد. این برکناری با واکنش بسیار تند شماری از مقامات سابق آمریکا روبه‌رو شده است. جان برنان، مدیر سی‌آی‌ای در زمان دولت باراک اوباما، در توییتر خود خطاب به ترامپ، نوشته: «هنگامی که رشوه‌خواری، شیطان‌صفتی و فسادهای سیاسی شما آشکار شود، به جایگاه به‌حق خود به عنوان یک «عوام‌فریب بی‌آبرو در زباله‌دان تاریخ خواهید رسید. ممکن است اندرو مک‌کیب را قربانی کنید اما آمریکا را نابود نخواهید کرد. آمریکا بر شما پیروز می‌شود.» ترامپ درباره اخراج مک‌کیب در توییتر خود نوشته بود: «این اقدام روز بزرگی را برای کارمندان اف‌بی‌آی رقم زد.»
«جیمز کومی» مدیر سابق پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نیز چند ساعت پس از اخراج «اندرو مک‌کیب»، معاون اف‌بی‌آی که به گفته دونالد ترامپ، «دستش رو شد»، ضمن انتقاد شدید از ترامپ متعهد شد که افشاگری‌های قریب‌الوقوعش به مردم آمریکا اجازه خواهد داد تا خودشان قضاوت کنند «چه کسی شریف و محترم است و چه کسی نیست.» کومی در پاسخ به توئیت ترامپ در توئیتی نوشت: «آقای رئیس‌جمهور! مردم آمریکا به زودی شنونده داستان من خواهند بود و خودشان می‌توانند قضاوت کنند که چه کسی شریف و محترم است و چه کسی نیست.»
افشاگری‌های وعده داده شده از سوی «جیمز کومی» قرار است در کتاب جدیدش تحت عنوان «یک وفاداری بالاتر: حقیقت، دروغ‌ها و رهبری» اعلام شود. این کتاب قرار است آوریل(فروردین) به بازار عرضه شود. رسانه‌های آمریکا نیز گزارش داده‌اند که اندرو مک‌کیب، معاون اخراج شده مدیر دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) یادداشت‌هایش درباره مکالمات خود با دونالد ترامپ، را در اختیار مقام‌های کمیته تحقیقات تحت رهبری رابرت مولر، بازرس ویژه اف‌بی‌آی در این تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات 2016 گذاشته است.
شبکه سی‌ان‌ان آمریکا هم به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده که مک‌کیب نیز نه فقط یادداشت‌هایش را در اختیار دفتر رابرت مولر قرار داده بلکه او همچنین از سوی تیم مولر بازجویی نیز شده است.با وجود آنکه محتوای دقیق یادداشت‌های مک‌کیب فاش نشده اما خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده این یادداشت‌ها ممکن است مدارکی را در حمایت از ادعاهای مک‌کیب مبنی بر اینکه او قربانی جنگ ادامه‌دار دولت ترامپ با اف‌بی‌آی و تحقیقات متعلق به بازرس ویژه شده، حمایت کند.