kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۸۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳

آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه پوتین بدون رقیب

مردم روسیه برای انتخاب رئیس‌جمهوری آینده این کشور دیروز در سراسر خاک فدراسیون روسیه و ۲۵۰ حوزه در سایر کشورهای جهان در حالی به پای صندوق‌های رای رفتند که بر اساس نظرسنجی‌ها این دوره نیز پوتین مرد شماره یک این رقابت خواهد بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2018 روسیه، دیروز از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز شد. بر اساس اطلاعات کمیته مرکزی انتخابات روسیه، بیش از 110 میلیون و 858 هزار نفر افراد واجد رای دهی، برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که از این مقدار، نزدیک به دو میلیون نفر، اتباع روسی ساکن خارج ار کشور هستند. در انتخابات سال 2012 در روسیه 109 میلیون و 860 هزار و 331 نفر ثبت‌نام کرده بودند.
 در این دور از انتخابات 7 کاندیدا با «ولادیمیر پوتین»‌ رئیس‌جمهوری فعلی این کشور برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند. «پاول گرودینین»،‌ «ولادیمیر ژیرینوفسکی»، «سرگئی بابورین»، «گریگوری یولینسکی»، «بوریس تیتوف»، «ماکسیم سریکین» و یک زن به نام «کسنیا سابچاک» رقبای «ولادیمیر پوتین»‌ در این دور از انتخابات هستند.
براساس بیانیه دفتر مطبوعاتی پلیس مسکو، برای تضمین امنیت شهروندان در مراکز اخذ رای و اجرای قانون بیش از ۱۷ هزار نیروی پلیس در کنار نیروهای گارد ملی و نیروهای گارد امنیتی ویژه و پلیس مردمی در مسکو مستقر شده‌اند. هنوز نتایج اولیه انتخابات اعلام نشده اما تمامی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که پوتین بدون زحمت این دور نیزپیروز خواهد شد. در صورت پیروزی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری کنونی روسیه، وی شش سال دیگر زمام امور را در این کشور در دست خواهد داشت.
پوتین ابتدا در سال ۱۹۹۹ نخست‌وزیر روسیه شد. پس از آن از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ به ریاست جمهوری برگزیده شد. وی در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ که مجددا پست نخست‌وزیری را عهده‌دار شده بود، قانون اساسی را تغییر و دوره ریاست جمهوری را از چهار سال به شش سال افزایش داد. گفتنی است تنها در کشور اوکراین، روس‌ها اجازه مشارکت در این انتخابات را نیافتند.