kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی:

3/5 میلیون تن سیب و مرکبات در انبارها ذخیره شده است

عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با‌اشاره به وجود 3/5میلیون تن سیب و مرکبات در انبارها گفت: مردم در راستای حمایت از تولید داخلی ، استفاده از میوه را در سبد مصرفی خود افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ آزاد عمرانی با‌اشاره به اینکه امسال ، کشور با افزایش تولیدات باغی از قبیل سیب، مرکبات، کیوی و غیره مواجه است اظهار کرد: از این میزان تولید موجود در انبارها ، دو میلیون تن مرکبات و یک و نیم میلیون تن دیگر مربوط به سیب درختی است. بنابراین ، زمینه فروش میوه‌های موجود در انبارها و سردخانه‌ها باید از طریق افزایش میزان مصرف و غیره در جامعه فراهم شود.
وی افزود: متأسفانه در صورت نبود بازار فروش مناسب پیش‌بینی می‌شود دست‌کم 30 تا 40 درصد محصولات باغی به ضایعات تبدیل شود که ضمن اتلاف منابع آبی به‌ضرر اقتصاد باغداران و کشاورزان تمام خواهد شد. ضمن اینکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت کمتر از پنج درصد این میزان تولید شانس صادرات دارد.
عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: امسال با وجود افزایش قیمت در تمامی شاخص‌های بازار، محصولات کشاورزی بالاخص سیب و مرکبات از رشد قیمتی چندانی در سطح عمده‌فروشی‌ها برخوردار نبوده است و باغداران به‌دلیل نبود بازار مناسب فروش محصول در سالی که گذشت با ضرر و زیان‌های هنگفتی مواجه شدند.
عمرانی تصریح کرد: امسال دولت در راستای حمایت از تولید داخلی اقدام به خرید میوه از باغداران کرده ولی این میزان خرید در برابر حجم تولید بالای میوه در سطح کشور رقم قابل توجهی نبوده است. به همین دلیل از مردم درخواست می‌کنم در راستای حمایت از تولید داخلی و زحمات باغداران استفاده از میوه و سبزی را در سبد مصرفی خود افزایش دهند.
وی یادآورشد: باغداران از سه سال پیش تاکنون به‌دلیل مشکلات جوی، نوسانات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم همواره با ضرر و زیان‌های هنگفتی روبه‌رو بوده‌اند.