kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۸۳۲
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱
کارنامه یک ساله بخش گزارش روزنامه کیهان در سال1396

دغدغه مند در سنگر قلم و اطلاع‌رسانی

گروه گزارش

یک سال دیگر هم با همه پستی و بلندی‌ها و اتفاقات خوب و ناگوارش گذشت و آخرین روز کاری را پشت سر می‌گذاریم.
سال 96 را باید یکی از پر حادثه‌ترین سال‌ها نامید، چرا که اتفاقات سیاسی و اجتماعی و سوانح متعددی را از سر گذراندیم.
فصل اول سال را با تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری آغاز کردیم و پس از آن حضور پرشکوه مردم در پای صندوق‌های رای و سپس تشکیل دولت جدید تا حوادث ناگواری همچون زلزله غرب کشور و آوارگی مردم تا سانحه «سانچی» و سقوط هواپیمای تهران یاسوج و... بر همین اساس سال 1396 سالی پر از حادثه محسوب می‌شود و البته عنایات الهی نیز همچون همیشه یار و مدد کار جمهوری اسلامی بوده و ناکامی دشمنان بیش از پیش نمایان بوده است و سخنان حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای مدظله العالی هم همچون چراغی پرفروغ پیش روی مردم و مسئولان بوده است و امیدواریم سایه رهبر عزیزمان همچنان بر سر ایران اسلامی بدرخشد.
سرویس گزارش روزنامه کیهان نیز در سال کنونی در تمامی عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حضوری جدی و موثر داشته است، تا جایی که وزیر آموزش و پرورش شخصا طی نامه‌ای رسمی به مدیر مسئول محترم کیهان از یکی از گزارش‌های چاپ شده کیهان تقدیر و تشکر کردند.
 نیروهای سرویس گزارش با همان روحیه جهادی و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای در اغلب مسایل روز جامعه ورود پیدا کردند و با نوشتن حدود 290 شماره گزارش همراه مردم بوده‌اند.
نیروهای سرویس گزارش کیهان
در سرویس گزارش روزنامه کیهان حدود هشت الی ده نفر فعالیت دارند.
 برخی عزیزان همکاری مستمر و همیشگی دارند و برخی دیگر فعالیت‌های گاه به گاه و بنا بر ضرورت موجود دست به قلم شده و گزارش تهیه می‌کنند.
نیروهایی که فعالیت دارند از جمله آقای ایرج نظافتی در جایگاه دبیر سرویس گزارش و سرکار خانم توانگر به عنوان جانشین دبیر سرویس حضور دارند.
 دیگر گزارش نویسان از جمله خانم‌ها توانگر، فریده شریفی و هدیه آقاپور، همچنین آقایان آرش فهیم ، روح الله امین آبادی و کمال احمدی و دیگر عزیزانی هستند که در این سرویس قلم می‌زنند.  
عدم همکاری مسئولان
 در سوژه‌های گزارشی
یکی از مسایلی که در سال 1396 با آن دست به‌گریبان بودیم عدم همکاری مسئولان دولنی با گزارشگران بوده است.
ایرج نظافتی دبیر سرویس گزارش روزنامه کیهان در این باره می‌گوید: « متاسفانه یکی از عمده مشکلات ما در بخش گزارش همکاری نکردن مسئولان بخش‌های مختلف دولتی با گزارشگران است، به شکلی که بعضا بارها پیگیر گفت‌وگو با فلان مسئول دولتی بوده ایم اما دریغ از پاسخگو بودن آنان و همین مسئله سبب گردیده تا مثلا گزارشگر ما مجبور شود برای تکمیل گزارش از کارشناسان یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی استفاده کنند.»
دبیر سرویس گزارش روزنامه کیهان تاکید می‌کند: «در یک سال اخیر به یاری خداوند مهربان و با توسل به ائمه معصومین علیهم‌السلام توانستیم سوژه‌های مختلفی را کار کنیم و به مسایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاصی بپردازیم و در این مسیر جا دارد تشکر کنم از همکاران خوب کیهانی در سرویس‌های مختلف که به تناوب کاری به کمک ما آمدند و در ابعاد مختلف همراه و همگام سرویس گزارش بودند.»
نظافتی در ادامه تصریح می‌کند: «در ابتدا لازم می‌دانم از مدیرمسئول محترم کیهان «حاج حسین شریعتمداری» صمیمانه تشکر کنم، چرا که بعضا برای هماهنگی و گرفتن راهنمایی درباره برخی سوژه‌های گزارشی هر وقت که با ایشان صحبت و مشورت می‌کردم با توجه به اینکه در اوج مشغله کاری بودند اما با مهربانی و متانت خاصی به سوالات ما پاسخ می‌داد و راهنمایی لازم را می‌کردند و موارد مهم را متذکر می‌شدند و در لابه لای توضیحاتی که ارایه می‌کردند همیشه نکات و تیکه‌های طنزشان چاشنی سخنان و تذکرات به بنده حقیر بود و همین موضوع باعث می‌شد تا نکته مورد‌اشاره ایشان به عنوان یک خاطره طنز اما جدی در یاد و خاطر بماند و بعضا در دفتر خاطراتم به ثبت برسد، همچنین لازم است اشاره کنم به زحمات برادر عزیز و براستی شایسته ام جناب حاج آقا مرتضی صفارهرندی که زحمات فراوانی برای سرویس گزارش می‌کشند و هر از گاهی با مشورت‌ها و نکته بینی‌های دقیق و نظرات کارشناسانه خود، یار و یاور سرویس گزارش بوده و هستند، همچنین زحمات جناب آقای مدنی در مسایل اداری و آقایان شمسیان و ایمانی هم جای تقدیر و تشکر دارد.»
دبیر سرویس گزارش روزنامه کیهان می‌گوید: «سرویس گزارش معمولا یکی از پویاترین بخش‌های یک روزنامه محسوب می‌شود که می‌تواند در تمام حوزه‌ها ورود کند و از این نظر خدا را شاکریم که توانسته‌ایم در حد بضاعت خویش پل ارتباطی بین مردم و مسئولان باشیم و مثلا در گزارش‌های مکرر درباره زلزله‌زدگان غرب و جنوب شرق کشور، زبان گویای مردم بودیم یا در سوژه‌های متعدد دیگری همین رویه را در پیش گرفتیم. و امیدواریم خدای متعال و امام عصر ارواحنا فداه از ما راضی و خشنود باشند، چرا که در راه پسند حضرتش قلم بر کاغذ رانده ایم.»
با روزنامه‌نگاری بزرگ شدم
گالیا توانگر گزارشگر روزنامه کیهان که شاعر و داستان‌نویس خوبی است و چندین اثر چاپ شده در این زمینه دارند معتقد است که با روزنامه نگاری بزرگ شده است.
وی در ادامه می‌گوید: «لشکر ستاره‌ها هر شب  از آسمان باغ کشاورزی «بوشهر» می‌گذشت. من و پدرم روی خاکی در بزرگ باغ می‌نشستیم و نقشه‌های دور و درازی می‌کشیدیم. عاشق ادبیات بودم. با پدرم نقشه کشیده بودیم که به محض بازنشستگی‌اش - وقتی من پزشک حاذقی شدم - دور دنیا بگردیم و چای مشکی پر رنگی بنوشیم. از آن نقشه طویل و دراز تنها نوشیدن همیشگی چای برایم به عادتی سمج مبدل شد. کتاب‌های قطور رمان را وقتی سیزده سال داشتم، از کتابخانه پدرم برداشتم و خواندم. خیلی از آنچه می‌خواندم نمی‌فهمیدم، اما همان قدرهم که می‌فهمیدم از سنم بزرگتر بود. ادبیات را از کتابخانه پدرم شناختم وبا نویسندگی لابه لای قفسه‌های کتابِ تنها کتابخانه عمومی بوشهر آشنا شدم. پنجره‌های بزرگ و مشبک و رنگی‌اش رو به نسیم خلیج باز می‌شد. آن کتابخانه مسیر زندگی من را برای همیشه تغییر داد.»
توانگر ادامه می‌دهد: « دوره راهنمایی که بودم، تک و تنها هر هفته یک روزنامه دیواری درست می‌کردم و به بُرد مدرسه می‌چسباندم. آن روزها کمتر کسی روزنامه نگاری را یک شغل به حساب می‌آورد، به ویژه برای یک دختر! من بی‌آنکه متوجه باشم ازهمان سن روزنامه‌نگار شدم. هرگز به مخیله ام نمی‌رسید که روزی حقیقتا روزنامه‌نگار شوم. اصلا در موردش دیدگاهی نداشتم. فقط گویی رشته‌های تقدیر یا علاقه‌ای ذاتی مرابه این سمت می‌کشید. اگر چه امروز از مرور آن خاطرات تنها لبخندی بر لبانم خوش می‌نشیند، اما حقیقت این است که وقتی نوجوانی ات این گونه می‌گذرد، دیگر آدمی با نگاه عادی نخواهی بود.»
وی تصریح می‌کند : «یکی از مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم پاسخگو نبودن ارگان‌های دولتی در برابر سوژه‌های گزارشی است که در این بین با راهنمایی دبیر سرویس مجبوریم برای تکمیل یک گزارش از اساتید دانشگاه و کارشناسان اهل فن استفاده کنیم، که در چنین سوژه‌هایی جای خالی پاسخ‌های مقامات مسئول به خوبی دیده می‌شود.»
از روزنامه دیواری مدرسه
تا گزارش‌نویسی در روزنامه
«فریده شریفی» از دیگر گزارش‌نویسان این سرویس است که بعضا در حوزه‌های اجتماعی و بین‌الملل گزارش‌های متعددی از ایشان چاپ کرده‌ایم.
خانم شریفی که از پیشکسوتان روزنامه کیهان نیز محسوب می‌شوند، می‌گویند: «از همان دوران مدرسه در مقطع ابتدایی مسئول روزنامه دیواری بودم و با شور و شوق زیادی همکلاسی‌های خود را دعوت می‌کردم که خبر یا عکس و گزارش تهیه کنند و در روزنامه دیواری مدرسه از آنها استفاده کنیم. شب که به خانه می‌رفتم تمامی مطالب و عکس‌ها را با دقت روی مقوا می‌چسباندم و نظم خاصی به آنها می‌دادم تا فردا که آن را روی دیوار مدرسه نصب می‌کردم همه آن را بخوانند و از مطالب آن استفاده کنند.»
این روزنامه نگار در ادامه می‌گوید: « نویسندگی و روزنامه نگاری از حرفه‌های مورد علاقه من بود و خوشحالم که توانستم با توجه به رشته تحصیلی خودم در مقاطع مختلف حرفه روزنامه نگاری را دنبال کنم و از این مسئله هم بسیار راضی و خرسندم که توانستم در سرویس گزارش کیهان با همکاران خوبی مانند آقای ایرج نظافتی دبیر محترم سرویس و خانم گالیا توانگر همکاری کنم و گزارش‌های متعددی درزمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و بین‌الملل تهیه نمایم.»
شریفی تصریح می‌کند: « همکاری خوب دوستان این سرویس خصوصا حمایت‌های دبیر سرویس و استقبالی که مردم در طول تهیه گزارش به عمل آوردند مشوق خوبی برای ادامه راه من در سرویس گزارش روزنامه کیهان بوده است و امیدوارم بتوانم به این همکاری‌ها همچنان ادامه دهم و در سال جدید با سوژه‌های جدید‌تر در خدمت مردم باشیم.»
تحول و حرکت در سرویس گزارش
«آرش فهیم» از دیگر گزارش نویسان سرویس گزارش روزنامه کیهان است.
وی درباره همکاری با این سرویس می‌گوید: «یکی از نقاط مثبت در کار سرویس گزارش این است که در این بخش شور و هیجان و حرکت خاصی وجود دارد و گزارشگر راوی مشکلات و همراه و همدم مردم است و هر لحظه که در یک سوژه پیش می‌رود به نکات مهم فراوانی دسترسی پیدا می‌کند و در واقع می‌توان گفت هر سوژه‌ای برای گزارشگر یک تجربه جدیدی خلق می‌کند و به دنیای ناشناخته جدیدی وارد می‌شود و از همین منظر می‌توان گفت کار گزارشگری یکی از حرفه ای‌ترین فعالیت‌های روزنامه نگاری است.»
فهیم که اغلب گزارش‌های میدانی‌اش در حوزه فرهنگ متمرکز بوده است، می‌گوید: «گزارش‌گری برایم یکی از شیرین‌ترین و خاطره‌انگیزترین خاطرات روزنامه نگاری است و از افتخارات کاری من همکاری با بخش گزارش روزنامه کیهان است.»
در دنیای اطلاعات «گزارش نویسی» پویاترین است
روح‌الله امین‌آبادی یکی دیگر از نویسندگان روزنامه کیهان است که با بخش گزارش روز همکاری دارد.
امین آبادی معتقد است: «فرق بین خبر و گزارش در عصر کنونی این است که با توجه به گستردگی دنیای اطلاعات و عصر ازتباطات، گزارش نویسی در کار روزنامه نگاری زنده‌تر و پویاتر از سایر بخش‌ها به نظر می‌رسد، چرا که خود گزارش نویس باید شخصا وارد میدان گزارش و تحقیق شود و با افراد مرتبط با سوژه مستقیما گفت‌وگو کند، به همین دلیل هنوز گزارش نویسی در روزنامه نگاری پویایی و حرکت خود را حفظ کرده و تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی قرار نگرفته و حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد.»