kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۷۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸
قاسمی:

حضور«یوسف بن علوی» در تهران ربطی به سفر مقام آمریکایی به عمان ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، شائبه‌ها مبنی بر وجود ارتباط میان سفر «وزیر خارجه عمان» به کشورمان با سفر مقام آمریکایی به این کشور را تکذیب کرد.

به گزارش مهر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درخصوص سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران را رد کرد و اظهار داشت: سفر «یوسف بن علوی» به تهران طبق زمان‌بندی قبلی و در راستای توسعه و تعمیق مناسبات دوجانبه انجام می‌شود.
وی با ‌اشاره به روابط سازنده تهران و مسقط افزود: دو کشور در طول سالیان گذشته در مسائل مختلف رایزنی‌هایی داشته‌اند و برای ارتقای روابط فی‌مابین تلاش‌های لازم را به‌عمل آورده‌اند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ‌اشاره به نقش مثبت عمان در صلح و ثبات منطقه افزود: سفر بن علوی به تهران با محوریت مسائل دو جانبه به ویژه اقتصادی تنظیم شده است؛ به طوری که در جریان این سفر علاوه‌بر دیدار با مقامات سیاسی و پارلمانی کشورمان با رئیس‌کل بانک مرکزی و مدیران و مسئولان بنگاه‌ها و شرکت‌های بخش دولتی و خصوصی هم دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
وی ضمن رد هر‌گونه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر ارتباط این سفر با سفر وزیر دفاع آمریکا به عمان و نیز تحولات مربوط به برجام اظهار کرد: عمان کشور مستقلی است که رابطه بسیار خوبی با بسیاری از کشورهای جهان دارد؛ با این حال سفر آقای یوسف بن علوی به تهران هیچ ارتباطی به اینگونه مسائل ندارد و تکذیب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ایران و عمان در طیف وسیعی از مسائل مختلف همکاری می‌کنند و دو طرف به دنبال این هستند از ظرفیت‌های موجود دو کشور برای تعمیق هر‌چه بیشتر همکاری‌های اقتصادی بازرگانی بانکی و مالی استفاده کنند.
افراد فرصت‌طلب از ساختمان سفارت سابق ایران در بن اخراج شدند
همچنین سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که با پیگیری‌های به‌عمل آمده و طی یک عملیات ضربتی از سوی پلیس آلمان افرادی که ظرف روزهای اخیر بصورت غیرقانونی در ساختمان سفارت سابق ایران در شهر بُن سکنی گزیده بودند اخراج و این ساختمان تحویل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت شد.
قاسمی افزود: این افراد فرصت‌طلب و ماجراجو ۴ نفر بودند که با استفاده از فرصت خالی بودن ساختمان در سنوات اخیر چند روزی را بدون مجوز و بطور غیر‌قانونی در آن اتراق کرده بودند.
گفتنی است 17 اسفند سال جاری (هشتم مارس) چند نفر که خود را آنارشیست می‌خواندند به ساختمان سابق سفارت ایران در بُن آلمان وارد شده و آن را ‌اشغال کردند و حتی عنوان شد که پلیس آلمان اقدامی را در این راستا صورت نداده است، قاسمی سخنگوی وزارت خارجه چهارشنبه گذشته در گفت‌و‌گو با فارس ضمن تأیید این خبر اظهار داشت: بعد از تغییر پایتخت آلمان از بن به برلین ساختمان سفارت نیز به شهر برلین منتقل شد ولی ساختمان سابق در آنجا باقی است و استفاده خاصی از آن نمی‌شود.
وی توضیح داد: تعدادی به ساختمان خالی ورود کرده و در آنجا اتراق کرده‌اند که به محض اطلاع نمایندگی‌های ما در آلمان آنها به این مسئله ورود کرده و با پلیس و مقامات شهرداری وارد مذاکره شده و عکس‌العمل‌های مناسب و لازم صورت پذیرفته که امیدواریم بر اساس تفاهماتی که انجام شده و قول‌های داده شده هر چه زودتر این مسئله فیصله یابد.
قاسمی در عین حال گفت: ساختمان در ملکیت جمهوری اسلامی است، اگر چه شاید مصونیت سیاسی نداشته باشد، ولی در ملکیت دولت ایران است و مشکل اساسی وجود ندارد و به زودی مسئله حل خواهد شد.