kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳

شی‌جین پینگ با صد درصد آرای کنگره رئیس‌جمهور چین ماند

پارلمان چین دیروز به اتفاق آرا و بدون حتی یک رای مخالف شی جین پینگ را بار دیگر برای سمت ریاست جمهوری این کشور انتخاب کرد.

یکشنبه گذشته پارلمان چین با اصلاح قانون اساسی این کشور موافقت کرد که بر اساس آن محدودیت‌های مربوط به دوره ریاست جمهوری لغو شده و این بدان معناست که «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور کنونی چین می‌تواند به طور نامحدود رئیس‌جمهور باقی بماند.
دیروز نیز «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین، چنان که انتظار می‌رفت، با اتفاق آرا و بدون حتی یک رای مخالف در مقام ریاست جمهوری و رهبری کمیسیون نظامی دولتی ابقاء شد. همه ۲۹۷۰ عضو کنگره خلق به ریاست این سیاستمدار ۶۴ ساله رأی مثبت دادند. کمیته مرکزی حزب کمونیست لغو این محدودیت و انتخاب مجدد شی جین پینگ را پیشنهاد کرده بود. به این دلیل  تایید پارلمان این کشور فقط یک امر تشریفاتی محسوب می‌شود. افزون بر آن، کنگره خلق چین در تاریخش، هیچ طرح رهبری کمونیستی را
 رد نکرده است.
 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جین پینگ بعد از انتخابش به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور سوگند یاد کرد. این نخستین بار است که رئیس‌جمهوری چین در زمان انتصابش سوگند یاد می‌کند. در نشست دیروز پارلمان، «وانگ کیشان» را به عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری چین منصوب کرد. مقام‌های دولتی چین از حذف محدودیت دو دوره‌ای برای ریاست‌جمهوری چین دفاع می‌کنند و می‌گویند این اقدام باعث خواهد شد که فرماندهی کل قوا، ریاست جمهوری و دبیرکلی حزب کمونیست همزمان در دست شی جین پینگ باشد. از سوی دیگر منتقدان معتقدند این اقدام عملا به تمرکز بیشتر قدرت و تشدید سرکوب در این نظام سیاسی بسته منجر خواهد شد.