kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۷۳۲
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
در آستانه 4 ساله شدن

جنگ‌افروزی در یمن برای آل‌سعود 120 میلیارد دلار آب خورده است

در آستانه ورود به چهارمین سال تجاوز رژیم آل‌سعود به یمن، روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» به نقل از «یک مقام عربستانی» نوشته، سه سال جنگ افروزی در یمن چیزی بالغ بر 120 میلیارد دلار برای آل‌سعود هزینه در بر داشته است.
سرویس خارجی -

جنگ یمن برای سعودی‌ها هم پیامدهای منفی زیادی داشته است، جنگی که ریاض نه تنها در آن به اهداف خود نرسیده بلکه استان‌های جنوبی‌اش نیز همواره مورد حملات انقلابیون یمن قرار گرفته است. از طرفی این جنگ به کشته شدن هزاران غیر نظامی، قحطی و گرسنگی میلیون‌ها یمنی و شیوع بیماری وبا در این کشور منجر شده است. اما جدای از شکست‌های میدانی، عربستان هزینه‌های مالی زیادی را نیز در این نتیجه متحمل شده است. روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی به همین مسئله پرداخته و نوشته، جنگ یمن برای عربستان چیزی بالغ بر 120 میلیارد دلار هزینه داشته است.»
به نوشته این نشریه انگلیسی، «بن سلمان به سرعت جامعه عربستان را تغییر داد، روحانیون را خفه کرد، محدودیت‌های زنان را برداشت و طرح‌های بلندپروازانه‌ای برای تبدیل اقتصاد عربستان از وابستگی به نفت و تلاش برای تحریک بخش خصوصی برای ایفای نقش بیشتر در این کشور اعمال کرد...سیاست خارجی بن سلمان هم با چندین ماجراجویی همراه بود که شاید برجسته‌ترین آنها جنگ یمن باشد؛ جنگی که ریاض بعد از سه سال هنوز به اهدافش نرسیده و علاوه‌بر آن خسارت‌های جانی و مالی بسیاری برای هزاران غیر نظامی یمنی برجای گذاشته، موجب گرسنگی میلیون‌ها نفر شده، باعث شیوع بیماری وبا در این کشور گردیده و علاوه‌بر آن هزینه‌های هنگفت مالی بر عربستان تحمیل کرده که به گفته یک مقام سعودی هزینه جنگ یمن تاکنون به 120 میلیارد دلار رسیده است.» گفتنی است سعودی‌ها در آغاز این جنگ گفته بودند، ظرف چند هفته کار انصارالله را تمام می‌کنند!
روزنامه فایننشال تایمز در ادامه با طرح این سؤال که «بن سلمان با اجرای سیاست‌های خود، عربستان را به کجا می‌برد؟» نوشته: «این سیاست‌ها به ریشه‌های پادشاهی عربستان ضربه می‌زند؛ شاید عربستان به سوی بهتر شدن تغییر کند، ولی این مسئله یک خلأ نهادی در این کشور عربی به وجود می‌آورد.» طبق این گزارش، شاهزادگان سعودی به راحتی اجازه نمی‌دهند بن سلمان سیاست‌های خود را در عربستان پیاده کند و حاکمیت را به دست گیرد و دشمنی با او به افراد زیادی از خاندان حاکم بر عربستان سرایت کرده است. این روزنامه انگلیسی سپس به گذشته آل‌سعود‌گریزی زده و می‌نویسد، در گذشته نیز چنین اختلافاتی در خاندان حاکم بر عربستان موجب سقوط دولت‌های اول و دوم در قرن 19 شد و اکنون نیز این اختلافات در خاندان سعودی بار دیگر وزیدن گرفته است. فایننشال تایمز گزارش خود را با این جمله که «بن سلمان تخم تلخ تفرقه را در میان اعضای خاندان سلطنتی عربستان کاشته است.» به پایان می‌رساند.