kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳

130 زخمی در پانزدهمین جمعه خشم شمار شهدا و مجروحان فلسطینی از مرز 5500 نفر گذشت

پانزدهمین تظاهرات «جمعه خشم» هم به درگیری خونین بین جوانان فلسطینی و نظامیان رژیم صهیونیستی تبدیل شد. در این روز 130 فلسطینی دیگر زخمی شدند که با این حساب، شمار مجروحین فلسطینی از زمان اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی توسط ترامپ، از مرز 5500 نفر می‌گذرد.

اشغالگران صهیونیست روز جمعه گذشته همانند هفته‌های قبل به تظاهرات کنندگان فلسطینی حمله کرده و اقدام به سرکوب آنان کردند. هلال احمر فلسطین شمار مجروحان درگیری‌های کرانه باختری را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام کرده است. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه هم اعلام کرده که در درگیری‌های مناطق مرزی این باریکه نزدیک به ۳۰ فلسطینی زخمی شده‌اند. ده‌ها نفر از این مجروحین به ضرب گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای زخمی و شمار زیادی هم بر اثر استنشاق گاز ‌اشک‌آور دچار خفگی شده‌اند.
ایسنا در این باره به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین نوشته، پس از گذشت ۱۰۰ روز از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، تاکنون 32 فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از 5500 نفر دیگر هم زخمی شده‌اند. در این مدت نظامیان صهیونیست نزدیک به ۱۰۰۰ فلسطینی را هم بازداشت کرده‌اند.
خبر دیگر اینکه، روز جمعه یک دستگاه خودرو در ورودی شهرک «مفتو دوتان» در جنوب شهر جنین واقع در شمال کرانه باختری گروهی از نظامیان اسرائیلی را زیر گرفت که طی آن دو نظامی کشته و سه نظامی دیگر به شدت زخمی شدند. در حالی که شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود مجری این عملیات به سلامت از محل متواری شده است، برخی منابع می‌گویند او پس از تعقیب و‌گریز توسط بالگردهای اسرائیلی، بازداشت شده است. در همین رابطه، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی متعهد شد،‌ برای تضمین حکم اعدام در حق فلسطینی که تصور می‌شود این عملیات را انجام داده باشد، عمل کند. وی گفت: ما قول می‌دهیم اعدام مجری عملیات، تخریب منزلش و مجازات تمامی کسانی که به او کمک کردند را تضمین کنیم.
واکنش گروه‌های فلسطینی
گروه‌های فلسطینی با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از این عملیات تاکید کردند این عملیات ادامه خشم و عصبانیت فلسطینیان از جنایات دشمن صهیونیستی است و هر اندازه جنایات این رژیم افزایش یابد، حساب نظامیان آن نیز سنگین‌تر خواهد شد.
بنابر اعلام جنبش مقاومت اسلامی حماس، این عملیات حاکی از آن است که انتفاضه قدس به قوت خود باقی است و خیزش و انتفاضه فلسطینیان، موجی گذرا نیست، بلکه تا آزادی کامل این ملت ادامه خواهد داشت. جنبش جهاد اسلامی نیز این عملیات را تبریک گفت و تاکید کرد که این عملیات حق مشروع ملت فلسطین برای دفاع از خود، سرزمین و مقدساتش در برابر جنایت‌ها و تروریسم رژیم صهیونیستی است. جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز ضمن تبریک عملیات، آن را پاسخی به جنایات دشمن صهیونیستی و موضع آمریکا در قبال مسئله فلسطین دانست. جنبش مقاومت مردمی هم این عملیات را تبریک گفت و تاکید کرد که مقاومت بهترین و مناسبت‌ترین راه برای مقابله با دشمن صهیونیستی تا آزاد سازی این سرزمین است.