kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۷۲۷
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲

بمباران بیمارستان عفرین توسط ترکیه/ سوریه هزاران غیرنظامی شهر را فراری داد

نیروهای ارتش ترکیه در یورش تازه خود به شهر «عفرین»، بیمارستان این شهر را با بمب هدف قرار دادند و دست کم 22 بیمار، پرستار و پزشک را کشتند. ده‌ها هزار نفر از ساکنان عفرین نیز برای فرار از آتش سنگین نظامیان ترکیه، با کمک نیروهای ارتش سوریه، توانستند این شهر را ترک کنند.

جنگنده‌های ارتش ترکیه روز جمعه به شدت شهر عفرین را بمباران کردند. در این حمله غیرانسانی، بیمارستان اصلی شهر نیز هدف بمباران قرار گرفت و مرگ دست کم 22 بیمار، پرستار و پزشک را به دنبال داشت. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، با هدف در هم شکستن اراده مدافعان شهر عفرین، سیاست «زمین‌ سوخته» را در این شهر به اجرا درآورده است.
شمار زخمی‌های حمله به بیمارستان، ده‌ها نفر گزارش شده است. در ارتباط با شمار تلفات و زخمی‌های احتمالی حملات جدید ترکیه به عفرین، گزارشی نرسیده است. ارتش ترکیه از 30 مهر عملیات موسوم به «شاخه زیتون» را با هدف اشغال شهر کردنشین «عفرین» در سوریه آغاز کرده و علی‌رغم کشتن صدها غیرنظامی و شبه نظامی، هنوز نتوانسته است این شهر را به اشغال درآورد.
آوارگی‌ ده‌ها هزار نفر
شهر عفرین هم‌اکنون از سه محور در محاصره ارتش ترکیه و عناصر تروریستی «ارتش آزاد»  قرار دارد و مناطق مسکونی و غیرمسکونی این شهر نیز به شدت بمباران می‌شوند. به گزارش فارس، این بمباران بی‌امان و بی‌وقفه، آوارگی ده‌ها هزار نفر را به دنبال داشته است و مردم به کمک ارتش سوریه توانسته‌اند شهر را ترک کنند. شمار زیادی از آوارگان نیز زن، کودک و افراد سالخورده هستند.
به گفته منابع محلی، آوارگان عفرین از طریق گذرگاه «الزیاره» به سمت مناطقی کوچ کرده‌اند که در سیطره ارتش و دولت سوریه قرار دارد. به گفته اهالی فراری عفرین، کسانی که در خانه‌های خود  مانده‌اند، شرایط بسیار دشواری را تجربه می‌کنند، چرا که به شدت زیر بمباران و آتش ارتش ترکیه و تروریست‌های ارتش آزاد قرار دارند.از شهرهای «نبل»، «الزهرا» و «تل رفعت» در سوریه هم خبر می‌رسد که شمار زیادی از آوارگان عفرین، به این سه شهر رفته‌اند.ارتش ترکیه بدون اجازه دولت سوریه وارد خاک این کشور شده است و درگیری میان دو ارتش در آینده احتمالا شدت می‌گیرد.
غوطه‌شرقی
اراضی آزاد شده در غوطه‌شرقی، به 80 درصد رسیده است؛ به گزارش تسنیم، این پیروزی‌های گسترده ارتش سوریه و مقاومت، باعث نشد که آمریکا و غرب دست از توطئه بردارند. در همین رابطه، فرستاده سازمان ملل به سوریه مدعی شد که گزارش‌هایی در مورد استفاده از سلاح‌های ممنوعه در غوطه‌شرقی وجود دارد.
هرچند آمریکا و فرانسه مایل هستند، همین گزارش را بهانه کنند و بخش‌هایی از دمشق را بمباران نمایند، ولی آنها از واکنش روسیه، هراس دارند. خبرها از غوطه‌شرقی همچنین، حاکی است که افراد مسلح اعلام کرده‌اند که حاضرند با روسیه مذاکره‌کننده و به آتش‌بس پایبند باشند. کارشناسان این موضع تروریست‌ها را حقه آنها برای جلوگیری از شکست کامل می‌دانند.