kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۶۸۹
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
پس از پایان نشست آستانه عنوان شد

تأکید ظریف بر تداوم مبارزه مشترک با تروریسم تا آزادی کامل سوریه از ‌اشغال تروریست‌ها

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه امروز در نقطه عطف در بحران سوریه هستیم، بر تداوم مبارزه مشترک با تروریسم تا آزادی خاک این کشور از‌اشغال گروه‌های تروریستی تأکید کرد و گفت: باید آلام مردم سوریه را نیز کاهش دهیم.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در پایان نشست سه جانبه به همراه وزرای خارجه روسیه و ترکیه در آستانه درباره روند آستانه درخصوص سوریه طی سخنانی گفت: ابتکار آستانه که در یک سال گذشته نتایج بسیار مهمی را برای مردم سوریه و صلح و امنیت در منطقه به همراه داشته، با حضور فعال دولت قزاقستان به نتایج مهمی رسیده و برای ما بسیار مهم است که از این نتایج پاسداری کنیم. ظریف افزود: معتقدیم بحران سوریه همانند بحران‌های مشابه از سه بعد نظامی، سیاسی و انسانی برخوردار بوده و روند آستانه در مهار این ابعاد دستاوردهای قابل توجهی داشته است.
وزیر خارجه گفت: تروریسم در آغاز روند آستانه هنوز بخش‌های مهمی از خاک سوریه را زیر تسلط داشت و امروز با موفقیت ارتش سوریه و متحدان آن در رویارویی با تروریسم داعش و جبهه النصره و گروه‌های مرتبط با القاعده پیروزی‌های مهمی را به دست آورد و به شکل گیری روند آستانه کمک کرد و در پرتو روند آستانه توفیقات بیشتری را به دست آورد و قسمت‌های مهمی از خاک سوریه از‌اشغال گرو‌ه‌های تروریستی آزاد شد.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ضروری است مبارزه مشترک ما با تروریسم تا آزاد شدن کل سوریه از گروه‌های تروریستی ادامه یابد.
وی با بیان اینکه برقراری آتش بس و ایجاد مناطق کاهش تنش، گام بلندی برای خاموش کردن جنگ خانمانسوز در سوریه بود، اظهار داشت: روند آستانه این توفیق را داشت که تنها روند موفق بین‌المللی برای کاهش تنش در سوریه باشد و مهم این است که ما بر دستاوردهای روند آستانه بسازیم و این روند را بیشتر به پیش ببریم.
امروز در نقطه عطفی در بحران سوریه هستیم
وی گفت: ما امروز در یک نقطه عطف در بحران سوریه هستیم. متاسفانه برخی درگیری‌ها در نقاط مختلف سوریه وجود دارد که ضمن اینکه باید درگیری با تروریست‌ها ادامه یابد باید از آلام مردم سوریه کاهش دهیم و امروز بیانیه مشترکی که سه وزیر خارجه در آستانه صادر کردند می‌تواند زمینه را برای همکاری‌های بیشتر فراهم کند و امیدواریم در اجلاس سران که کمتر از 20 روز دیگر در ترکیه تشکیل می‌شود بتوانیم بیشتر برای همکاری‌ در این زمینه‌ها گفت‌وگو و تشریک مساعی و تبادل نظر کنیم.
گفتنی است وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه دیروز در آستانه قزاقستان در نشستی سه جانبه درباره آخرین تحولات و اوضاع سوریه به رایزنی پرداخته و در پایان بیانیه‌ای را مشتمل بر 20 بند صادر کرده و با اعلام اینکه مناقشه سوریه راه‌حل نظامی ندارد، بر ادامه تلاش‌ها برای تقویت آتش‌بس و همچنین تشکیل کمیته قانون اساسی تأکید کردند.
وزرای خارجه 3 کشور در این بیانیه مشترک تأکید کردند که فرایند آستانه و دستاوردهای آن به ابزاری مؤثر در کمک به صلح و ثبات در سوریه تبدیل شده و عزم مشترک خود مبنی بر ادامه تلاش‌های هماهنگ به منظور حصول اطمینان از بازگشت‌ناپذیری روند کاهش خشونت در عرصۀ میدانی را ابراز داشتند.
براساس توافق وزرای خارجه مقرر شد نشست آتی سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه 4 آوریل 2018 (15 فروردین 1397) در استانبول ترکیه برگزار شود و بر همین اساس حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور 3 کشور در استانبول ترکیه گردهم می‌آیند.
ظریف، لاوروف و چاووش اوغلو همچنین توافق کردند که نشست بین‌المللی بلندپایه بعدی درباره سوریه در اواسط ماه می‌2018 در آستانه برگزار شود.
دیدارهای ظریف در باکو
وزیر امور خارجه کشورمان که پیش از نشست آستانه به آذربایجان سفر کرده بود در بدو ورود به باکو با‌اشاره به نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه، آذربایجان و گرجستان که در باکو برگزار شد، انرژی و ترانزیت را از جمله زمینه‌های همکاری بین چهار کشور برشمرد.
وی با بیان اینکه قبلا چندین نشست سه جانبه با آذربایجان و ترکیه داشتیم و اولین بار است که گرجستان به این مجموعه می‌پیوندد، اظهار داشت: ما همکاری‌های متعددی در حوزه انرژی و ترانزیت می‌توانیم با گرجستان به صورت چهارجانبه داشته باشیم و همکاری‌های دوجانبه خوبی نیز با گرجستان داشتیم.
ظریف که صبح پنجشنبه به منظور شرکت در اجلاس چهارجانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه، آذربایجان و گرجستان وارد باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شده بود همچنین با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.
نشست چهار جانبه
نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان، ترکیه و گرجستان در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.
محمدجواد ظریف، المار محمد یاروف، مولود چاووش اوغلو و میخاییل جانلیدزه وزرای خارجه ایران، گرجستان، ترکیه و آذربایجان در باکو بر همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و حل و فصل صلح‌آمیز درگیری‌های منطقه‌ای تأکید و توافق کردند که نشست بعدی در تفلیس برگزار شود.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در ابتدای نشست مزبور کریدور ترانزیتی را کریدور مهمی برای چهار کشور خواند و گفت: ما از این طریق می‌توانیم خلیج‌فارس و از طریق خلیج‌فارس، اقیانوس هند را به دریای سیاه و دریای مدیترانه ارتباط دهیم و راه بسیار ارزان و سریعی را برای همه کشورهای منطقه و جهان فراهم می‌کنیم و این دو آبراه مهم یعنی از اقیانوس هند به دریای مدیترانه و دریای سیاه را با ارتباط ارزان، سهل و امن برای ارتباطات بهتر بین‌المللی فراهم می‌کنیم.
ظریف همکاری در بخش‌های انرژی، توریسم و... را از جمله زمینه‌های همکاری برشمرد که نه تنها به نفع چهار کشور بلکه به نفع امنیت و ثبات منطقه است.
این نخستین نشست چهارجانبه وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان ، ترکیه و گرجستان است.
ظریف پس از برگزاری نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه، آذربایجان و گرجستان در باکو در نشست خبری مشترک از صدور روادید فرودگاهی برای هموطنان ایرانی به منظور سفر به جمهوری آذربایجان در آینده نزدیک خبر داد.
ظریف بعد از این سفر به منظور شرکت در نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه درباره روند آستانه درخصوص اوضاع سوریه به آستانه پایتخت قزاقستان سفر کرد.