kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۶۴۷
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
سی‌ان‌ان خبر داد

کره شمالی مهیای آزمایش هسته‌ای تازه می‌شود

در میان جنجال‌های سیاسی درباره عقب‌نشینی کره شمالی در مقابل آمریکا کره‌جنوبی دیروز اعلام کرده همسایه شمالی‌اش احتمالاً آزمایش یک رآکتور اتمی را آغاز کرده است.

با وجود اینکه مقامات سئول خود را مهیای  دیدار ترامپ و رهبر کره‌شمالی می‌کنند، برخی منابع اطلاعاتی کره جنوبی می‌گویند کره‌شمالی آزمایش یک رآکتور اتمی را آغاز کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند دود از ستون‌های یک رآکتور اتمی در شمال ‌کره‌شمالی در حال خروج است.
تحلیلگران پیش از این از سکوت پر رمز و راز مقامات کره شمالی و همچنین سکوت رسانه‌های این کشور در اعلام رسمی تمایل پیونگ یانگ برای گفت‌و‌گو با ترامپ خبر داده بودند. پس از تهدیدها و تحریم‌های مکرر غربی‌ها علیه کره شمالی چنین اعلام می‌شد که این کشور به راحتی تسلیم خواسته‌های غرب نخواهد شد و به کار خود ادامه خواهد داد به ویژه آنکه ترامپ مدعی شده بود رهبر کره‌شمالی حاضر شده دست از سلاح‌های اتمی خود بردارد.
از سوی دیگر برخی مقامات آمریکایی به ترامپ هشدار داده بودند که فریب «مرد موشکی» را نخورد و زود تصمیم‌گیری نکند. عده‌ای حتی گفتند، ترامپ مراقب باشد در تله کیم‌جونگ اون نیفتد.
حالا وب‌سایت «میرور» با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از تأسیسات هسته‌ای کره‌شمالی اعلام کرده ساختمان راکتور هسته‌ای پیونگ‌یانگ تکمیل شده که به راحتی می‌تواند در تولید سلاح‌های مرگبار به کار گرفته شود.
به نوشته «میرور» پیونگ‌یانگ از سال‌ها پیش در حال توسعه راکتور تحقیقاتی آب سبک و تاسیسات هسته‌ای خود در منطقه یونگ‌بیان است. اما کارشناسان با استناد به تصاویر ماهواره‌ای می‌گویند طی ماه‌های اخیر فعالیت‌های کره‌شمالی منطقه «یونگ‌یان»  افزایش یافته و هم ‌اکنون ساختمان راکتور هسته‌ای در این منطقه کامل شده‌است اما کارشناسان اضافه می‌کنند که در حال حاضر هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر آزمایش این راکتور هسته‌ای وجود ندارد.
کره‌شمالی هدف خود از ساخت این راکتور را تولید برق اعلام کرده اما چنین راکتوری «استفاده دوگانه» دارد و به راحتی می‌توان از آن برای تولید سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد.
گزارش پایگاه «میرور» در حالی مطرح می‌شود که کره‌شمالی موافقت خود را برای گفت وگو با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای اعلام کرده و احتمالا قرار است طی ماه‌های آینده کیم جونگ اون و دونالد ترامپ با هم دیدار و گفت‌وگو کنند.
یک اندیشکده تحلیل اطلاعات غربی موسوم به «جیمز» نیز این خبر را تایید و اعلام کرد، تصاویر ماهواره‌ای جدید که مورد بررسی کارشناسان غربی قرار گرفته‌اند، حاکی از آن‌ هستند که کره شمالی آزمایش‌های مقدماتی مربوط به یکی از رآکتورهای هسته‌ای خود را در تاسیسات یونگ بیون آغاز کرده است.
  اندیشکده اطلاعاتی جیمز گفته تحلیلگرانش معتقد هستند این تصاویر نشان می‌دهند یک رآکتور آزمایشی آب سبک احتمالا اواخر سال جاری میلادی در کره شمالی «با هشداری ناچیز» عملیاتی خواهد شد. بنا به اعلام این اندیشکده یک تصویر به تاریخ 25 فوریه (6 اسفند) نشان می‌دهد که گازهای متصاعد شده از این رآکتور حاکی از آزمایش ماشین‌آلات و تجهیزات در این سایت هستند. با این حال این کارشناسان گفته‌اند در حال حاضر مشخص نیست آیا کره شمالی این رآکتور را برای تولید برق می‌خواهد یا برنامه تسلیحاتی. «راب مانکس» یک مقام ارشد اندیشکده جیمز نیز در این‌باره گفته، «این رآکتور آب سبک می‌تواند برای هدف اعلام شده‌اش یعنی تولید برق استفاده شود، اما در عین حال می‌توان آن را به سمت استفاده برای یک برنامه تسلیحات هسته‌ای هم منحرف کرد».
آخرین اخبار رسیده حاکی از این است که «رودونگ سینمون» روزنامه حزب حاکم بر کره شمالی اعلام کرد آزمایش جدیدترین رآکتور هسته ای کره شمالی با موفقیت به پایان رسیده است اما اشاره ای به اینکه این آزمایش در چه موردی بوده است نکرد.