kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۶۳۷
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴

تعدادی از نمایندگان مجلس: از رفتار عجیب همکاران خود در استیضاح وزرا پوزش می‌خواهیم

چند نماینده مجلس در واکنش به رفتار عجیب همکاران خود در استیضاح سه وزیر دولت دوازدهم ضمن عذرخواهی از مردم تاکید کردند این رفتار معدل مجلس را پائین آورد.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه عضو فراکسیون روحانیت مجلس در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه من از تغییر موضع همکارانم در مجلس به ضرر مردم در جریان استیضاح وزرا عذرخواهی می‌کنم، گفت: به این نتیجه رسیدم که مردم بعضاً به جای اینکه در مجلس برای خودشان وکیل انتخاب کنند، برای دولت وکیل انتخاب کرده‌اند و رفتار نمایندگان در استیضاح اخیر معدل مجلس را پایین آورد.
نماینده ملایر با ‌اشاره به رأی اعتماد مجدد مجلس به وزرای راه، کار و کشاورزی، گفت: مجلس جای اعمال نظارت توسط نمایندگان ملت است، اما در جریان استیضاح‌ اخیر بعضی از نمایندگان در لباس و در رداء وکیل‌الدوله حاضر شدند و رفتار کردند. نمایندگانی که در همه فراکسیون‌ها منسجم شده بودند که برای سلامت دولت و کمک به دولت و برای سالم‌سازی محیط اداری کشور و خدمت موکلین خودشان وزرا را استیضاح کنند با اعمال نفوذ‌هایی که کاملاً مشخص بود آنچنان تحولی در تصمیم نمایندگان ایجاد شد که هیمنه مجلس به هم ریخت.
وی افزود: مردم چشم به مجلسی دوخته بودند و با کلی امید و آرزو رأی داده بودند که وکلای آنها از حق آنها دفاع کنند؛ ناکارآمدی‌ها را ترمیم کنند و وزرای شایسته برای دولت انتخاب کنند اما دریغ از یک قدم اقدم مؤثر در این راستا.
عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهارداشت: من از طرف همکاران خودم که در بحث استیضاح سریعاً موضع‌شان را به ضرر مردم تغییر دادند از ملت عذرخواهی می‌کنم، من به جای همکارانم که تشخیص‌شان بر این بود که در مقابل مردم تسلیم دولت شوند و حرکت به نفع مردم را متوقف کنند ابراز شرمساری می‌کنم. این حرکت، حرکتی بود که نمره و معدل مجلس را پایین آورد و برای بالا رفتن این معدل نمایندگان باید تلاش مضاعف کنند.
آزادیخواه خاطرنشان کرد: من شاهد بودم که بعضی از افراد مارک‌دار و مهم لیست امید بارها فریاد می‌زدند که وزرای کار و راه باید استیضاح‌شان رأی بیاورد و بیفتند اما همین افراد در روز استیضاح آنچنان در سکوت مرگبار فرو رفتند که همه را متحیر کرده بودند و ما نفهمیدیم که فریاد دیروزشان چه بود و سکوت امروزشان چه بود.
تغییر نظر فراکسیون امید درباره آخوندی در چند ساعت
حسین‌علی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر نیز با ‌اشاره به جزئیات جلسات استیضاح وزرای راه، کار و کشاورزی گفت: بعضی از جریان‌های داخل مجلس محاسباتی به غیر واقعیات حاکم بر روند کار داشتند و این موضوع را دنبال می‌کردند که از نظر وجدانی و خدایی هم درست نبود و به عنوان نمونه در صبح روز سه‌شنبه و در جریان بررسی استیضاح وزیر کار می‌گفتند به استیضاح وزیر کار رأی دهید تا فضای روانی حاکم بر مجلس به گونه‌ای باشد که استیضاح وزیر راه در جلسه بعدازظهر رأی نیاورد و یا بالعکس و به جای اینکه به صورت تخصصی عملکرد هر وزیر را مورد بررسی قرار دهند فضای روانی حاکم بر مجلس را ارزیابی و دنبال می‌کردند.
وی اضافه کرد: اینجور ارزیابی‌ها و تحلیل‌ها بیشتر بین اعضای فراکسیون امید و یا تعدادی از اعضای فراکسیون مستقلان مطرح بود و من بدون اینکه ورود به بحث داشته باشم شاهد مذاکرات این‌چنینی در مجلس بودم. به عنوان نمونه من می‌شنیدم که می‌گفتند اینکه استیضاح آقای ربیعی را در جلسه صبح گذاشته‌اند با هدف بوده.
حاجی‌دلیگانی اظهارداشت: متأسفانه بعضی از همکاران ما در مواضعشان و در رأیشان ثبات قدم لازم را ندارند که اگرچه نمی‌خواهیم به آنها حق بدهیم اما در این باره این موضوع را هم باید مد نظر داشت که میزان تماس‌ها، مراجعات و تهدیدها از سوی اطرافیان وزرا به نمایندگان بسیار زیاد بود و هست و از مدیر شهرستان تا مدیر استان که بعضی از این وزرا چند مدیرکل در استان‌ها دارند از طرف همه این مدیران وزرا این موضوع تعقیب می‌شد. به عنوان نمونه وزیر کار در حوزه انتخابیه اینجانب 12 مدیر شهرستانی دارد و همه این مدیران به نمایندگان فشار می‌آورند تا او را از استیضاح منصرف سازند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در ارتباط با استیضاح‌ها از سوی وزرا پیشنهاد تطمیع و یا اینکه تهدیدی بوده یا خیر، گفت: من ورودی به استیضاح این 3 وزیر نداشتم و بر همین اساس به من مراجعه‌ای برای تطمیع و تهدید نشد اما شاهد بودم که چگونه به سراغ نمایندگان دیگر می‌رفتند.
ربیعی که ماند استیضاح‌کنندگان
ناامید شدند!
حسین مقصودی نماینده سبزوار نیز با تصریح بر اینکه همه دلایل عنوان شده در طول این چند ماه جهت به تعویق انداختن بررسی استیضاح وزیر تعاون از جمله از حد نصاب افتادن امضاها خلاف واقع بود، گفت: در ایام منتهی به استیضاح نیز همه لابی‌ها در داخل و خارج از مجلس دست به دست هم دادند که استیضاح رای نیاورد.
وی با ‌اشاره به اینکه وزیر کار با احساسی کردن فضای مجلس در نوبت آخر دفاع خود با یک رای ناپلئونی مجددا از نمایندگان رای اعتماد گرفت،‌گفت: ابقای آقای ربیعی در وزارت کار شکست تخصص و مردم‌داری در مقابل پوپولیسم و دروغ و شایعه بود.
وی اظهار داشت: در صورتی که رئیس‌جمهور در سال آینده نیرویی جوان‌تر را جایگزین آقای ربیعی در وزارت کار نکند شک نداشته باشید که دوباره استیضاح وی و البته این بار به صورت قوی‌تر کلید خواهد خورد.
نماینده سبزوار گفت: البته از جهت دیگر استیضاح آقای ربیعی و رأی ناپلئونی وی پیروزی استیضاح کنندگان در مقابل لابی‌های قوی دولت،‌ فراکسیون امید و شخص آقایان عارف و پزشکیان بود، بویژه آقای عارف که در حوزه‌ای دخالت کرد که کارگران در آن نارضایتی فراوان دارند.
وی درباره استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی و محمود حجتی وزیر کشاورزی خاطرنشان کرد: نمایندگان بر این باور بودند که آقای ربیعی می‌افتد اما پس از آنکه وی بعد از لابی قوی دولت ماندگار شد استیضاح کنندگان آقای حجتی و آخوندی هم ناامید شدند.
نماینده سبزوار گفت: اگر استیضاح آقای ربیعی رای می‌آورد، آقای حجتی هم صددرصد می‌افتاد و آقای آخوندی هم به احتمال 95 درصد نمی‌توانست رای اعتماد نمایندگان را داشته باشد اما با ابقای وزیر کار حامیان استیضاح دو وزیر دیگر نیز در تصمیم خود سست شدند.