kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱

توقیف کیهان به اتهام حمایت از جبهه مقاومت!

مسعود اکبری

نیمه آبان 96 اصابت موشک اسکاد دور‌برد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به فرودگاه بین‌المللی پایتخت عربستان، رژیم پوشالی آل‌سعود را به لرزه درآورد و سران ریاض را به شدت نگران کرد. پنج فروردین سال 1394 زمانی که آل‌سعود اولین حمله هوایی خود را علیه زنان و کودکان بی‌پناه یمن ترتیب داده بود، هرگز فکر نمی‌کرد که پس از 32 ماه این‌گونه خوار و ذلیل و آشفته بشود.
کیهان دوشنبه - ۱۵آبان- تیتر اصلی خود را به حمله موشکی انصارالله به ریاض اختصاص داد و در صفحه اول روزنامه نوشت: «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی، دوبی». این تیتر و مضمون آن برگرفته از اظهارات و اطلاعیه‌های رسمی مقامات انصارالله یمن بود که بارها تاکید کرده بودند علاوه بر شهرها و مراکز استراتژیک عربستان، خاک امارات متحده عربی و مخصوصا شهر تجاری دوبی نیز از حملات موشکی انصارالله در امان نخواهند بود.
کیهان که در روزهای 15 و 16 آبان ماه امسال در صفحه اول خود از مردم مظلوم یمن در برابر متجاوزان سعودی و اماراتی حمایت کرده بود، در روز 17 آبان ماه با شکایت دولت و با این عنوان-که بهتر است بگوییم بهانه- که تیتر کیهان مغایر با امنیت ملی بود، به مدت دو روز توقیف شد!
توقیف کیهان جشن و پایکوبی رسانه‌های فارسی زبان انگلیسی(بی‌بی‌سی)، صهیونیستی (گویا نیوز)، آمریکایی(رادیو فردا و صدای آمریکا) بهایی (شبکه منحط من و تو) و وهابی (العربیه و چند کانال تلگرامی منسوب به وهابیون) را به دنبال داشت.
اینکه بگوییم «آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد»! یا «خزانه خالی است»! یا «با شعارهای توخالی نمی‌شود مقابل قدرت‌های بزرگ بایستیم و باید همراه شویم»! امنیت ملی را به خطر می‌اندازد یا تیتر روزنامه کیهان در دفاع از مردم مظلوم یمن؟!
از فروردین ۹۴، یمن تحت ظالمانه‌ترین محاصره قرن بیست و یکم توسط ائتلاف عربی به رهبری آل‌سعود قرار گرفت. بیش از دو سال است که مردم مظلوم یمن تحت طولانی‌ترین کارزارهوایی تاریخ قرار دارند که طی آن، پیشرفته‌ترین جنگنده‌های ساخت آمریکا و انگلیس، یکی از فقیرترین کشورهای جهان را که هیچ ابزاری برای دفاع هوایی در اختیار ندارد، درهم می‌کوبند. ولی ملت استوار یمن، شرف و مقاومت را به وجه اتم معنا کرده‌اند و نه تنها تسلیم نشده‌اند، که اکنون موشک‌های بومیشان به فرودگاه ریاض هم می‌رسد.
رئیس بخش کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل-آبان 96- گفت:«بحران فاجعه بار انسانی در یمن را از نزدیک دیدم. در این کشور بیماری وبا در سریع‌ترین زمان شیوع پیدا کرده و این کشور بزرگترین ناامنی غذایی را در جهان شاهد است و بسیاری از مردم آن آواره شده‌اند...کودکان یمنی از سوءتغذیه حاد رنج می‌برند، بسیاری از بیمارستان‌های این کشور به سختی آب و برق دارند و کارکنان بهداشتی حقوق ماهانه خود را دریافت نکرده‌اند».
نکته قابل تأمل اینجاست که بزرگ‌ترین کاری که دولت آقای روحانی در دفاع از مظلوم‌ترین حلقه محور مقاومت(یمن) انجام داد این بود که با یک تلفن جان کری- وزیر خارجه سابق آمریکا- موجبات بازگشت کشتی امدادی بشردوستانه کشورمان را فراهم کرد!
در حقیقت مماشات، انفعال و نرمخویی دستگاه دیپلماسی دولت آقای روحانی در برابر وقاحت و خوی تجاوزگری آل سعود کوچک‌ترین تغییری در رویکرد آن‌ها ایجاد نکرد. این در حالی است که تجاوز ناجوانمردانه و نامشروع آل سعود و متحدانش به یمن با بهانه کذایی مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی صورت گرفت.
و اما طنز تلخ ماجرا آنجاست که در کشوری که زمانی با شعار دفاع از مظلومان جهان و اتحاد مستضعفین عالم در برابر سلطه استکبار، انقلاب کرده بود، اکنون اگر تیتر یک روزنامه شهره به مواضع صریح انقلابی، به ملت قهرمان و انقلابی یمن اشاره کند، مصداق تغایر با «منفعت ملی» پیدا می‌کند!
گویی کار به جایی رسیده که حتی بازتاب مواضع جنبش‌های انقلابی همراستا و هم مسلک و هم ایدئولوژی با ما هم در ایران آن‌قدر عجیب و غریب و ضدجریان شده که فی‌الفور آن را مغایر با «امنیت ملی» تشخیص دادند!
براساس شواهد و قرائن متقن، توقیف 2 روزه کیهان نه صرفا به خاطر حمایت از مردم مظلوم یمن بلکه به دلیل روشنگری‌های پیشین کیهان در بزنگاه‌های حساسی همچون برجام، قراردادهای نفتی، FATF، سند 2030، ماجرای حقوق‌های نجومی و موارد مشابه صورت گرفت.
آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه- آبان 95- اظهار داشت: «برخی می‌گویند قلم‌ها را به بهانه‌های واهی نشکنیم یا دهان‌ها را به بهانه‌ای غیراساسی نبندیم... برادر بزرگوار شما خودتان شفاهاً یا کتباً با واسطه یا بی‌واسطه بارها گفته‌اید که چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی‌کنید یا نزد مقام معظم رهبری گلایه می‌کنید که چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه برخورد نکرده است. اما وقتی در بین اهالی مطبوعات و رسانه حضور می‌یابید ندای آزادی مطبوعات سر می‌دهید و اینکه قلم‌ها را نشکنید و دهان‌ها را نبندید!».
تنظیم بالغ بر پنجاه شکایت دولتی علیه کیهان در چند سال اخیر در حالی که نوعا واجد کمترین اعتبار و استناد حقوقی بوده، از وجود اراده‌ای جدی برای پرونده‌سازی و مجرم‌نمایی این روزنامه ولو از طریق تعدد و تکرار اتهام حکایت می‌کند.
سال گذشته وقتی کیهان دست روی حقوق‌های نامشروع نجومی گذاشت و فیش‌های چند ده تا 734 میلیونی حقوق و پاداش بعضی از مدیران را منتشر کرد، برخی دولتمردان گفتند ما دست رسانه‌های منتشر‌کننده این اسناد را می‌بوسیم اما در همان هفته‌ها، وزیر دادگستری دولت یازدهم و برخی مدیران دیگر، واسطه فشار دولت بر مراجع قضایی برای مؤاخذه و برخورد با کیهان به بهانه دعاوی مختلف بودند.
خسارت محض برجام، قراردادهای پرخسارت نفتی، سند شرم‌آور 2030، حقوق‌های نامشروع نجومی و مانور ژنرال‌ها! و ژن‌های خوب! همگی بزنگاه‌هایی بود که کیهان در میان قانون و عدالت یا رفتار قبیله‌ای، و پاسداشت امنیت و مصالح ملی یا حراج و نابودی آن، در صف اول روشنگری و اعتراض و مطالبه بوده است.
همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، توقیف کیهان نه صرفا به دلیل حمایت از مردم مظلوم یمن، بلکه انتقام کور از روشنگری‌های این روزنامه بود. به این تیترها که در سال‌های اخیر در صفحه اول کیهان کار شده، دقت کنید:
- تقریبا هیچ یکساله شد، هسته‌ای رفت تحریم‌ها ماند!
- توتال بوی کرسنت می‌دهد، دولت شفاف‌سازی کند
- دغدغه معیشت مردم با حقوق 234 میلیون تومانی؟!
- دولت در زنگ حساب، انشا خواند
- منابع مالی کم نیست، اگر مدیران اشرافی بگذارند
- سند ذلت‌بار 2030، از ادعای دولتمردان تا واقعیت
- چرخ اقتصاد می‌چرخد، اما به همت آمارسازان!
- صبح بدون داعش، مقاومت نتیجه داد
نه مذاکره
- تیشه به ریشه اقتصاد و امنیت ملی با
 اجرای FATF
- سختي معيشت و ناراضي كردن ملت، ماموريت فتنه‌گران نفوذي در دولت
- مجرم محکوم شده تیم هسته‌ای، هنگام دریافت مدال خدمت به چه می‌خندید؟!
- سوژه‌های زرد رسانه‌های زنجیره‌ای، سرپوشی بر مشکلات اقتصادی مردم
- وعده جدید روحانی، تمام وعده‌های دولت در بودجه 97 دیده شد!
بله، مسئله صرفا دو تیتر در دفاع از مردم مظلوم یمن نیست. مسئله اصلی، برجام‌ها، کرسنت‌ها، حقوق‌های نجومی و زنگ حسابی است که در آن انشاء خوانده می‌شود. با توقیف 2 روزه کیهان، صورت مسئله پاک نمی‌شود. به جای بستن دهان‌ها، فکری به حال مسئولیت سنگینی که بر دوشمان است، بکنیم. همگی ما باید در روز حساب و در محضر الهی پاسخگو باشیم.
آینه چون نقش تو بنمود راست
خود شکن، آیینه شکستن خطاست