kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱

9 مقام ارشد آمریکایی در صف اخراج از کاخ‌سفید

به دنبال برکناری ناگهانی «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا با یک توییت ترامپ، شبکه «سی ان ان» گزارش داد 9 تن دیگر از مقامات ارشد کاخ سفید در نوبت برکناری و اخراج هستند.


  سرویس خارجی -

«دونالد ترامپ» روز سه شنبه در ادامه اقدامات عجیب و غریب خود، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا را به شکل تحقیر‌آمیزی برکنار کرد و «مایک پمپئو» رئیس‌سیا که مواضع تندی در قبال ایران و کره شمالی دارد را جایگزین وی کرد. ترامپ پس از اعلام توئیتری خبر برکناری وزیر خارجه‌اش در جمع خبرنگاران گفت با تیلرسون درخصوص برجام اختلاف نظر داشته و همین اختلاف نظر، از دلائل اصلی برکناری وی بوده است؛ ترامپ همچنین گفته با گزینه جدیدش یعنی «مایک پمپئو» قرابت ذهنی بیشتری دارد.
بعد از برکناری تیلرسون «استیو گلداستین» معاون دیپلماسی عمومی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد تیلرسون از برکناری‌اش مطلع نبود؛ خبری که تیلرسون هم در بیانیه خود آن را تأیید کرد. «گلداستین» البته ساعتی پس از اعلام این مطلب، به سرنوشت رئیسش مبتلا و خود نیز توسط ترامپ برکنار شد. با برکناری «تیلرسون» تعداد اخراجی‌ها و استعفاهای دولت ترامپ از زمانی که وی قدرت را در کاخ سفید به دست گرفته به رقم جالب 38 نفر رسید! یعنی تقریبا هر 20 روز یک نفر!
موج تازه اخراجی‌ها در راه است
شبکه آمریکایی «سی ان ان» اما گزارش داده که 9 نفر دیگر از مقامات ارشد دولت ترامپ احتمالا از سوی ترامپ برکنار شوند.در گزارش سی ان ان آمده: «تیلرسون بعد از بیش از یکسال خصومت نیمه‌ آشکار با ترامپ، در نهایت برکنار شد. تیلرسون دومین مقام ارشد دولت آمریکاست که در یک هفته گذشته یا استعفا کرده یا برکنار شده است. پیش از تیلرسون، «گری کوهن» مشاور ارشد اقتصادی ترامپ از سمت خود استعفا کرد. قبل از کوهن نیز، «هپ هیکس» مدیر ارتباطات کاخ سفید و «جاش رافائل» معتمد «جرد کوشنر» و «ایوانکا ترامپ» داماد و دختر ترامپ نیز استعفای خود را اعلام کردند. از طرف دیگر «جان مک انتی» دستیار ترامپ به واسطه مسائل مربوط به صلاحیت امنیتی اخراج شد و «استیو گلداستین» معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز سه‌شنبه صبح به وقت محلی به واسطه انتشار یک پیام توییتری مبنی بر اینکه تیلرسون از اخراج خود آگاه نبوده است، برکنار شد.«مگی هیبرمن» گزارشگر روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با بررسی این اخراج و استعفاها در یک پیام توییتری نوشت: «افراد نزدیک به کاخ سفید می‌گویند که انتظار می‌رود تغییر و تحولات بیشتری در این هفته درخصوص پرسنل کاخ سفید به وجود می‌آید» طبق این گزارش، با توجه به خصومت‌های زیاد ترامپ با اکثر اعضای کابینه‌اش از زمانیکه آنها را در یکسال گذشته منصوب کرده است، احتمالات زیادی وجود دارد 9 نفری که احتمال می‌رود به دلیل اختلافاتی که با ترامپ دارند، به سرنوشت مشابه تیلرسون دچار شوند، شامل، «جف سشنز» دادستان کل آمریکا، «دیوید شالکین» وزیر امور کهنه‌سربازان آمریکا، «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید،  «رایان زینک» وزیر کشور آمریکا، «اسکات پروت» رئیس‌سازمان محیط زیست آمریکا، «بن کارسون» وزیر مسکن و توسعه شهری، «جان کلی» رئیس‌ستاد کارکنان کاخ سفید، «بتسی دیواس» وزیر آموزش آمریکا و «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا می‌شوند.
پومپئو وزیر‌خارجه جدید
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه «مایک پومپئو»، رئیس‌سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) را به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا معرفی کرد تا یکی از ضدایرانی‌ترین اعضای کابینه‌اش را  به جای رکس تیلرسون، روانه ساختمان هری ترومن، مقر وزارت خارجه آمریکا کند. پامپئو ۵۳ ساله از هنگام شروع به کار در سیا، به دلیل نزدیکی دیدگاه‌هایش به ترامپ درخصوص اسلام، ایران و شکنجه نامش را به عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان رئیس‌جمهور آمریکا بر سر زبان‌ها انداخت.
پامپئو یکی از حامیان جدی رژیم اسرائیل و از منتقدان شدید توافق هسته‌ای ایران است. «پامپئو» بعد از انتصاب به ریاست سیا رویکرد ضدایرانی‌اش را با انتصاب فردی به نام «مایکل دی‌آندرا» به عنوان مسئول میز ایران در این سازمان بیش از پیش آشکار کرد.روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی در خردادماه سال جاری، انتصاب «دی‌آندرا» که با القابی نظیر «شاهزاده سیاه»، «گرگ» یا «آیت‌الله مایک» شناخته می‌شد را اولین نشانه‌های عینی از رویکرد ستیزه‌جویانه و عنادآمیز دولت ترامپ در قبال ایران توصیف کرد.