kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۵۴۰
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
با چراغ سبز ترامپ

سعودی‌ها طی 20 سال 16 نیروگاه اتمی می‌سازند!

پس از حمایت ترامپ کابینه دولت عربستان هم تصویب کرد در ۲۰ سال آینده ۱۶ نیروگاه هسته‌ای در این کشور تاسیس شود.



سرویس خارجی -

روابط عربستان و آمریکا در دوره ترامپ به ویژه پس از باج بزرگ بن‌سلمان درقالب قراردادهای نظامی و اقتصادی به کاخ سفید، بسیار گرم‌تر از دوره اوباما پیش می‌رود. آل‌سعود به طور سنتی از متحدان مهم آمریکا در منطقه حساس و استراتژیک «غرب آسیا» محسوب می‌شود اما این روابط در یک سال اخیر بسیار گرم‌تر از قبل دنبال شده است. در واقع «دونالد ترامپ» با نگاه تاجر مسلکی خود به دنبال آن است تا دلارهای نفتی را از ریاض به واشنگتن انتقال دهد. در این مسیر وی حتی حاضر شده یکی از خط قرمزهای آمریکا را رد کرده و به دنبال هسته‌ای کردن این رژیم قرون وسطایی باشد.
 به گزارش ایسنا، خبرگزاری عربستان «سپا» روز سه‌شنبه اعلام کرد کابینه دولت این کشور نفت‌خیز تصمیم گرفته است که «برنامه ملی انرژی هسته‌ای» را به اجرا بگذارد. عربستان در نظر دارد ظرف ۲۰ سال آینده ۱۶ نیروگاه اتمی تاسیس کند. خبرگزاری عربستان در گزارش خود مدعی شده که این نیروگاه‌ها از استانداردهای ایمنی بالایی برخوردار خواهند بود و مقاصد صلح‌جویانه را دنبال خواهند کرد. آل‌سعود بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است و برنامه اتمی این کشور به ظاهر هم که شده برای تنوع بخشیدن در عرضه انرژی انجام می‌گیرد. این کشور با برنامه اتمی جدید خود درصدد است نفت بیشتری تولید و صادر کند.
اما منتقدان برنامه اتمی سعودی معتقدند که این کشور در رقابت با رقیب منطقه‌ای خود ایران این برنامه را پیش خواهد برد. آل‌سعود اما تاکید کرده برنامه اتمی این کشور اهداف نظامی را دنبال نخواهد کرد. با این حال هفته نامه آمریکایی نیوزویک طی گزارشی اعلام کرد دلیل هسته‌ای شدن عربستان «مقابله با ایران است.» قرار است عربستان برای احداث نیروگاه‌های اتمی ۸۰ میلیارد دلار هزینه کند. موضوع تاسیس نیروگاه‌های اتمی عربستان یکی از محورهای گفت‌وگوهای دیدار هفته آینده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور از واشنگتن خواهد بود.
منابع صهیونیستی اخیرا اعلام کرده بودند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان سفرش به واشنگتن از رئیس‌جمهور آمریکا خواست توافق با عربستان برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در این کشور را لغو کند اما ترامپ این درخواست را رد کرد.