kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۵۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷
پس از مسمومیت جاسوس 2 جانبه آغاز شد

نبرد تمام عیار سیاسی بین روسیه و غرب / مسکو تمام رسانه‌های انگلیسی را اخراج می‌کند

با پایان ضرب‌الاجل انگلیس به روسیه در ماجرای مسمویت یک جاسوس دوجانبه دو طرف وارد یک نبرد تمام عیار رسانه‌ای و دیپلماتیک شده‌اند.




«سرگئی اسکریپال» یک سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه هفته گذشته در شهر سالزبری انگلیس مسموم شد. وی در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شده و از انگلیس پناهندگی گرفته بود. اسکریپال به همراه دختر ۳۳ ساله‌‌اش در یک مرکز خرید در شهر سالزبری انگلیس بی‌هوش پیدا شدند. انگلیس اعلام کرده حال وی وخیم است و با یک سم اعصاب مسموم شده است. «بوریس جانسون» وزیر خارجه  انگلیس تهدید کرده بود در صورتی‌ که روسیه در مسمومیت جاسوس سابق دو جانبه روس دخالتی داشته باشد، انگلیس، پاسخ قاطعانه‌ای به روسیه می‌دهد. صبح دیروززمان 36 ساعته دولت انگلیس به دولت روسیه برای توضیحات پیرامون وجود گاز اعصاب در سالزبری انگلیس و مسمومیت جاسوس سابق روس‌تبار به پایان رسید و رسانه‌ها منتظر واکنش لندن هستند.
در پی این اولتیماتوم، روسیه اول سفیر انگلیس در مسکو را فراخواند. همچنین «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «انگلیس نباید یک قدرت اتمی را اینگونه تهدید کند.» روسیه سپس تهدید کرده تمامی رسانه‌های انگلیس را از کشورش اخراج می‌کند. این تهدید از سوی دولت روسیه پس از آن اعلام شد که انگلیس هشدار داد اگر شواهدی دال بر دست داشتن مسکو در حمله شیمیایی به جاسوس دو جانبه سابق روس در انگلیس بیابد مجوز فعالیت شبکه خبری «راشاتودی» را لغو می‌کند. اداره تنظیم مقررات رسانه‌های انگلیس اعلام کرد که راشاتودی مجوز فعالیتش در انگلیس را از دست می‌دهد اگر که دولت ترزا می، نخست‌وزیر متوجه شود که مسکو در این حمله دست داشته است.
وزارت خارجه انگلیس دیروز و پس از پایان اولتیماتوم خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای گفت‌وگو درباره مسمومیت جاسوس دوجانبه روس‌تبار شد اما در مقابل سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت انگلیس آشکارا سعی در گمراه کردن جامعه جهانی دارد.
خبرهای تکمیلی
ترزا می اعلام کرد تا اطلاع بعدی تمام تماس‌های سطح عالی میان لندن و مسکو به حالت تعلیق درمی‌آید. دیدار وزرای خارجه دو کشور هم که قرار بود به زودی برگزار شود، لغو شد.
انگلستان یک هفته به ۲۳ دیپلمات روس فرصت داده تا خاک این کشور را ترک کنند. لندن مدعی است که این افراد افسران اطلاعاتی‌ای هستند که با پوشش دیپلماتیک در انگلیس حضور دارند.
سفیر روسیه در لندن دیروز گفته بود در صورتی که انگلیس دیپلمات‌های روس را اخراج کند، مسکو مقابله به مثل خواهد کرد.
اخراج این تعداد از دیپلمات‌های روس از انگلیس در
 ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه است.