kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۴

آمارهای گزینشی و ادعای رشد اقتصادی که در زندگی مردم دیده نمی‌شود(خبر ویژه)

یک روزنامه منتقد از رئیس‌جمهور خواست منبع آمار خود را تغییر دهد و با آمارهای واقعی و ملموس سخن بگوید.

روزنامه وطن امروز نوشت: دولت همواره آمارهای مثبت را اعلام می‌کند اما از ارائه آمارهای منفی سر باز می‌زند. کیامرث جهانگیر، اقتصاددان درباره آمارهای اقتصادی گزینشی دولت، گفت: آمارهای اقتصادی باید برگرفته از یک اصول و فرمول خاص علمی باشد و تبعات مثبت آن را مردم به عینه ببینند. اگر دولت مدعی رشد اقتصادی است، چرا نرخ ارز باید گران‌تر شود و برای کاهش این شاخص مهم اقتصادی کاری انجام نشده و قدرت خرید مردم نیز افزایش نیافته است.
وی به عدم برنامه‌ریزی دولت برای تحرک تولید اشاره کرد و افزود: به طور مثال در بخش تولید مسکن برنامه عملی آنگونه که مانع رشد انفجاری این بخش در آینده نزدیک شود در دولت به چشم نمی‌خورد.
ابراهیم نکو، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس و از حامیان دولت هم با بیان اینکه رشد اقتصادی در گرو تحول شاخص‌های اقتصادی در مسیر پویایی است گفت: اعلام آمارهای مهم اقتصادی باید به طور شفاف همراه با جزئیات آن و برگرفته از اصول و قواعد خاص علمی باشد تا فعالان اقتصادی در برنامه‌ریزی‌های خود به دولت اعتماد کنند.
نکو اظهار داشت: هرچند کاهش قدرت خرید مردم متاثر از افزایش نرخ تورم در گذشته است اما اکنون حرکتی که افزایش قدرت خرید مردم را منجر شود، به چشم نمی‌خورد، چراکه میزان حقوق و مزایا به حدی نیست که متناسب با رشد نرخ تورم و پاسخگوی نیازهای مردم باشد.