kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
استیضاح رأی نیاورد

ربیعی و آخوندی به کار و راه خود ادامه می‌دهند

نمایندگان در جلسه صبح و بعد از ظهر دیروز مجلس شورای اسلامی دو وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی را استیضاح و به ادامه فعالیت آنان رای دادند.
محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه استیضاح نه یک تهدید بلکه فرصتی برای عملکرد وزرا است اظهار داشت: البته طبیعی است که وزیری که عملکرد مثبت برای دفاع نداشته باشد از هر ابزاری برای مبارزه با استیضاح استفاده می‌کند و آقای ربیعی یکی از نمونه‌های بارز این مبارزه است.
وی خاطرنشان کرد: اگر آقای ربیعی همان قدر که به مقابله با استیضاح می‌پرداخت به وظایف خود در وزارتخانه عمل می‌کرد امروز وضع کارگران و بازنشستگان به گونه دیگری بود.
حسین مقصودی نماینده سبزوار نیز با تأکید بر اینکه اگر صدای کارگران و بازنشستگان شنیده می‌شد اغتشاشات رخ نمی‌داد، گفت: اگر رئیس‌جمهور صدای مردم را می‌شنید ربیعی را مجبور به استعفا می‌کرد.
محمود نگهبان سلامی نماینده خواف و رشتخوار نیز در موافقت با استیضاح وزیر کار، گفت: جان مردم از هر وزیری عزیزتر است و گروه هواپیمایی آسمان که زیرمجموعه وزارت کار است با ناکاربلدی سبب سقوط هموطنانمان شد.
محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان نیز در موافقت با استیضاح وزیر کار گفت: ویژگی‌های آقای ربیعی متناسب با مأموریت‌های وزارت کار نیست.
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: آقای محبی‌نیا گفتند که آقای ربیعی در یک منطقه فقیرنشین به دنیا آمده و بزرگ شده، سؤال من از آقای ربیعی این است که امروز منزل شما در کجاست؟ در شمال شهر است یا جنوب شهر؟
آقای ربیعی بیشتر از همه وزرا
به استان‌ها سر زده است
جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب در مخالفت با استیضاح ربیعی گفت: وزیر کار نگاه ویژه‌ای به امنیت مسائل کنونی و موارد امنیتی دارد. یادمان نرود که آقای ربیعی بیشتر از همه وزرا به استان‌ها سر زده است و به نظر من لازم است که او را با بقیه وزرا مقایسه کنیم.
مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس نیز سابقه علی ربیعی در وزارت اطلاعات را مایه افتخار خواند و گفت: وزیر کار صد درصد اصلاح‌طلب است و فراکسیون امید هم مخالف استیضاح وی است.
دوران مدیران سوپرمن
گذشته است
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در دفاع از خود با بیان اینکه در 29 مرداد برنامه‌ای به مجلس ارائه دادم و 191 نماینده به آن رأی دادند اظهار داشت: مشتاق هستم استیضاح‌کنندگان شفاف و با عدد و رقم نه با کلیات، انحراف من و همکارانم را از برنامه‌ها اعلام کنند.
وی با بیان اینکه با جملات و گزاره‌های کلی نمی‌توان در مورد مشکلات قضاوت کرد تصریح کرد: باید مشخص کرد که چند درصد علت نارسایی‌ها به ساختارها و چند درصد به مدیریت مربوط است. اینکه ما کلی‌گویی می‌کنیم، نهایتاً کسی نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرم.
ربیعی با بیان اینکه این همه پرونده سه هزار و صد هزار میلیاردی رو شد و کدام‌یک به وزارتخانه من مرتبط است تصریح کرد: من ادعا نمی‌کنم سوپرمن هستم، هیچ کدام از ما مدیر سوپرمن نیستیم. دوران مدیران سوپرمن گذشته است.
نمایندگان پس از استماع سخن موافقان استیضاح و همچنین اظهارات وزیر کار و مدافعان وی به استیضاح ربیعی رأی مخالف دادند.
براساس این گزارش، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با 126 رأی موافق، 124 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع و یک رای باطله از مجموع 253 نماینده حاضر در جلسه در سمت خود باقی ماند.
به گزارش فارس، به دلیل آرای نزدیک مخالفان و موافقان استیضاح وزیر کار، آرای نمایندگان پس از تشخیص اولیه بازشماری شد.
جلسه بعد از ظهر بهارستان
 برای استیضاح آخوندی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه بعد از ظهر دیروز بهارستان نیز عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را استیضاح کردند.
احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز در موافقت با استیضاح آخوندی گفت: وزارت راه و شهرسازی یکی از نقاطی است که آتش به خرمن اعتماد مردم بر کارآمدی و پاسخگویی کارگزاران نظام انداخته و قرینه‌ها و شواهد متعددی از راه می‌‌رسد که این ناتوانی و عدم کارآمدی را اثبات می‌کند.آقای وزیر! اگر شما در آنجا هستید به واسطه زدوبند فامیلی است. شما نتوانستید عملکردی از خود ارائه دهید.
حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده ملایر نیز در موافقت با استیضاح وزیر راه گفت: وزیر راه باید تأمل کند و ببیند چه ‌اشکالی در کار است که ۳ مرتبه کارش به استیضاح کشیده شده است، شنیده می‌شود خود او نیز علاقه‌ای برای ادامه کار ندارد.
احمد مرادی نماینده بندرعباس نیز گفت: آقای آخوندی چند بار با نمایندگان برای حل مشکلات مردم جلسه گذاشتید و کدام‌یک از مشکلات مردم را حل کردید؟
محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان نیز با بیان اینکه امروز کشور نیاز به تحرک دارد و باید موتور محرکه دولت به کار بیفتد، گفت:. بفرمایید در حوزه مسکن چه کار خاصی انجام شده است مسکن مهر علی‌رغم همه مشکلات اجرایی و کیفی حداقل باعث شد که طیف قابل توجهی از مردم که هرگز به مسکن دست پیدا نمی‌کردند صاحب مسکن و خانه شوند.
داریوش اسماعیلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز وجود فردی باانگیزه‌تر در وزارت راه و شهرسازی را به نفع مردم و دولت خواند و گفت: علیرغم اینکه آخوندی را فردی دانشگاهی و دارای ارزش و اعتبار می‌دانم اما به نظرم باید فرد دیگری در این وزارتخانه حضور پیدا کند.
نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز گفت: کارنامه کاری وزیر راه و شهرسازی آغشته به خون کسانی است که قربانی بی‌تدبیری وی شده‌اند و با نگاه به این کارنامه خون‌آلود نباید اجازه دهیم آقای آخوندی در این وزارتخانه به کار خود ادامه دهد.
سندی که در صحن علنی
 افشا شد
احمد امیرآبادی عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز گفت: انتظار داشتم دوستان امیدی تا آخر پای استیضاح باقی بمانند ولی امروز در حمایت استیضاح صحبت نکردند، پشت‌مان را خالی کردند و عقب‌نشینی کردند.
نماینده قم گفت: متاسفانه امروز به جای وزیر راه و شهرسازی، مجلس استیضاح شد. قبل از به ثمر رسیدن استیضاح، سر مجلس را بریدند.
نماینده قم گفت: ‌اسناد زیادی از عملکرد آقای وزیر داشتم ولی از وقتم استفاده نمی‌کنم چون گفتن این مطالب فایده‌ای ندارد چون پیامکی به نمایندگان داده شده که به آقای وزیر رای بدهید.
امیرآبادی با نمایش تصویر نامه‌ای تاکید کرد: ‌اما برای اینکه ملت بداند چه اسنادی در دست داشتیم به یک مورد آن ‌اشاره می‌کنم. این نامه گردش کار آقای جابر انصاری به آقای آخوندی است که به تاریخ 24 اسفند 94 و شماره دبیرخانه م/820/1136 است.
وی افزود: آقای جابر انصاری در این نامه می‌خواهد که موافقت کنید تعدادی آپارتمان به قضات شریف داده شود تا هوای شما را داشته باشند. این قضات اکثرا مسئولیت مبارزه با زمین‌خواری را دارند و من امروز با برخی از آنها تماس گرفتم و گفتم که آیا شما این آپارتمان‌ها را گرفته‌اید که آنها گفتند که قبل از عید 96 اینها را به ما پیشنهاد دادند و ما گفتیم شرافت قضات بالاتر از این آپارتمان‌هاست و نپذیرفتیم. آقای وزیر این چه کاری است؟
موافقان وزیر راه چه گفتند؟!
سید احسن علوی نماینده سنندج نیز در دفاع از وزیر راه و شهرسازی، گفت: آیا همه مشکلات مربوط به یک وزیر است؟ هنگامی که مجلس موجب شد چند وزارتخانه تجمیع شود باید به فکر مشکلات امروز هم می‌بودیم.
الیاس حضرتی نماینده تهران نیز در مخالفت با استیضاح آخوندی گفت: عباس آخوندی بالاترین جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را داشته است که این اقدام وی جای تقدیر دارد.
حضرتی همچنین گفت: استیضاح‌کنندگان وزیر راه با عجله دست به این استیضاح زدند و محورهای استیضاح خود نشاندهنده این امر است و مشکل بعدی زمان این استیضاح است که ما در آستانه حجم زیادی از سفرهای هوایی و ریلی قرار داریم.
به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه از مردم عذرخواهی می‌کنم
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه بعد از ظهر دیروز و در دفاع از عملکرد خود در مقابل استیضاح گفت: حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده زیرا عزیزتر از جان مردم و حفط ایمنی، رفاه و آسایش آنها هیچ چیز دیگری نیست. من نمی‌خواهم توجیه کنم اما قبل از هر چیزی به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه و شهرسازی از هر نوع رنجی که برای مردم پیش آمده اعم از اینکه قصور و تقصیری متوجه ما بوده یا نه پوزش می‌خواهم؛ چراکه به هرحال کار هیچ دستگاه اجرایی بدون نقص نیست.
وی افزود: بنده شرمنده روی همکاران خود هستم. تعداد زیادی از کارگران زحمتکش راهدار و نگهداری ریل در طول سه ماه گذشته حقوق نگرفته‌اند. آنهایی که در شرایط بسیار سخت کار می‌کنند. فراموش نکنیم که همه ما با هم در یک کشتی کار می‌کنیم پس باید ببینیم که چطور می‌توانیم به یکدیگر کمک کرده تا کشور را اداره کنیم.
وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه چرا استعفا نداده است، گفت: اگر قرار باشد بعد از بروز هر حادثه‌ای وزرای مربوطه استعفا دهند دلیلی وجود ندارد. باید بررسی کنیم که یک وزیر چه زمانی بعد از وقوع حادثه استعفا می‌کند. پاسخ این است که دلیل استعفای یک وزیر در کشوری پیشرفته برای همبستگی اجتماعی و برداشتن موانع جهت رسیدگی به حوادث است. اگر در مورد این حادثه من مانع رسیدگی بودم قطعا کناره‌گیری می‌کردم.
وی توضیح داد: فردای روزی حادثه قطار تبریز ـ مشهد ساعت ۸:۳۰ صبح به آقای جهانگیری زنگ زدم و گفتم که از وزارت کنار می‌روم تا به ابعاد حادثه رسیدگی شود چون این اتفاق در حوزه راه‌آهن رخ داده بود و مربوط به وزارتخانه بنده بود. اما این حادثه در حوزه وزارتخانه ما نبوده که بنده بخواهم استعفا دهم. همان قدر که استعفا درست است، استعفای نادرست هم غلط می‌باشد.
موجودی حساب آخوندی
 و دخترش!
وزیر راه و شهرسازی در ادامه دفاعیاتش در جلسه استیضاح با رد اتهامات مالی و دارایی‌اش که توسط برخی از نمایندگان در جلسه استیضاح مطرح شد، گفت: از بنده یک تصویر ثروتمند ساختند. آقای قاضی‌پور بنده اهل سالوس و ریاکاری نیستم اما مجبورم کردید موجودی خودم و دخترم در ابتدای دوره وزارتم در دولت دوازدهم را اعلام کنم. در شایعاتی که بر علیه بنده ساخته شده است، اعلام کردند هفت هزار میلیارد تومان ثروت دارم در حالی که طبق مشروح اموالی که در ابتدای دوره وزارتم به رئیس‌ قوه قضائیه اعلام کردم، کل موجودی حسابم 4/5 میلیون تومان و کل موجودی دخترم ۶۳۸ هزار تومان بود. این چه حرف‌هایی است که بر علیه بنده زده می‌شود؟ طی این مدت از بس به بنده فشار آوردند مجبور شدم امروز حقیقت را بگویم.
به گفته وی، دلالان در بخش‌های مختلف اصلی‌ترین حامیان استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستند.
پس از اظهارات وزیر راه، موافقان و مخالفان استیضاح رای‌گیری برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی انجام شد و عباس آخوندی با 92 رأی موافق، 152 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در جلسه در سمت خود باقی ماند.
گفتنی است در جلسه بعد از ظهر دیروز مجلس شورای اسلامی جمعی از متقاضیان سؤال از رئیس‌جمهور در جایگاه هیئت‌رئیسه مجلس به خاطر عدم وصول این سؤال تحصن کردند.
مسعود پزشکیان نایب‌رئیس ‌مجلس با این افراد یعنی پژمان‌فر، ناصری‌نژاد،‌ نقوی حسینی، آزادیخواه و ذوالنور صحبت کرد و آنها را برای جلسه‌ای در هیئت‌رئیسه متقاعد نمود.
نتیجه جلسه آن شد که هیئت‌رئیسه درباره سؤال از رئیس‌جمهور تشکیل جلسه دهد، سؤالی که پنج محور دارد که یکی از آنها درباره وضعیت موسسات مالی و اعتباری است.