kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳

تقابل غرب و روسیه این‌بار بر سر مسمومیت جاسوس دو جانبه

مسمومیت یک جاسوس دو جانبه روس‌تبار در لندن، موضوع تازه‌ای است که تقابل لفظی‌ جدی را بین روسیه از یک طرف و آمریکا، انگلیس و فرانسه از طرفی به راه انداخته است.

هفته گذشته بود که پلیس انگلیس اعلام کرد که «سرگئی اسکریپال»، سرهنگ سابق سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه به همراه دختر ۳۳ ساله‌اش در یک مرکز خرید در شهر «سالزبری» بی‌هوش پیدا شده‌اند. به دنبال این حادثه پلیس محلی اعلام کرد این دو در معرض یک ماده ناشناس قرار گرفته‌اند. «سرگئی اسکریپال» پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت.در سال ۲۰۰۶ یک دادگاه روسیه‌ای «اسکریپال» را به دلیل همکاری با سرویس جاسوس انگلیس در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود. این جاسوس دوجانبه و دخترش در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند و حالشان «وخیم» گزارش شده است.
نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد اسکریپال و دخترش توسط یک عامل اعصاب، از نوعی که در روسیه تولید می‌شود مسموم شده است. او این راهم گفت که به احتمال زیاد روسیه عامل این حادثه بوده است. تراز می‌ همچنین به روسیه اولتیماتوم داد ظرف ۳۶ ساعت آینده درباره نحوه تولید این گاز سمی در شهر «سالزبری» توضیحات لازم را به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی ارائه کند وگرنه لندن اقدام مسکو را «استفاده غیرقانونی از زور علیه پادشاهی متحده» قلمداد خواهد کرد.
به نوشته اسپوتنیک، ترزا می‌گفت: «اکنون، آشکار است که آقای اسکریپال و دخترش با یک سم اعصاب از نوع جنگی که توسط روسیه تولید می‌شود، مسموم شده‌اند. این حادثه، یا یک اقدام مستقیم توسط کشور روسیه علیه کشور ما بوده و یا اینکه دولت این کشور کنترل عامل اعصاب مخربش را از دست داده و اجازه داده که گاز به دست دیگران برسد» سخنگوی ترزامی‌ نخست‌وزیر انگلیس نیز گفت که در گفت‌وگو تلفنی با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه توافق کردند به طور مشترک با رفتار خصمانه روسیه برخورد کنند. به گفته سخنگوی دولت انگلیس سران لندن و مسکو درباره الگوی گسترده رفتار خصومت‌آمیز روسیه بحث کرده و درباره اهمیت این مسئله که متحدان برای مقابله با این رفتار روسیه هماهنگ عمل کنند، تاکید کردند. وزیر خارجه آمریکا هم بامداد سه‌شنبه، روسیه را به نقش داشتن در مسمومیت این جاسوس دو جانبه متهم کرد.
واکنش روسیه
وزارت خارجه روسیه اما اتهامات نخست‌وزیر انگلیس را رد کرده و تمام آنها را «نمایشی مضحک» و «هجمه رسانه‌ای تحریک‌آمیز» توصیف کرده است. وزارت خارجه روسیه دیروز همچنین اعلام کردکه «لوری بریستوو» سفیر انگلیس در روسیه را احضار کرده است. در بیانیه وزارت خارجه روسیه که در این باره منتشر شده آمده: «مسمومیت سرگئی اسکریپال کارمند سابق اداره مرکزی اطلاعات روسیه بهانه‌ای برای آغاز فعالیت‌های گسترده با هدف بی‌اعتبار کردن مسکو و آسیب رساندن به اعتماد بین‌المللی به این کشور بعنوان میزبان بازی‌های جام جهانی فوتبال سال 2018 شده است.»