kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۴۵۴
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳

«گرسنگی اجباری» سیاست دولت میانمار برای مقابله با مسلمانان

به گفته کارشناس حقوق بشر سازمان ملل، دولت میانمار از سیاست«گرسنگی اجباری» علیه مسلمانان روهینگیا استفاده می‌کنند تا زندگی آنها را «ناپایدار» کند.
سرویس خارجی-

ارتش و بودائیان افراطی در میانمار همه گونه جنایت علیه مسلمانان روهینگیا انجام داده‌اند. تجاوز، آتش زدن خانه‌ها و سوزاندن کودکان و ساختن پایگاه‌های نظامی روی خرابه‌های مساجد و خانه‌ها از جمله این جنایات است. مدتی است «گرسنگی اجباری» نیز به این فهرست اضافه شده است.
 «یانگهی لی» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر میانمار است. وی روز دوشنبه طی سخنانی هشدار داد که مقام‌های میانمار از سیاست «گرسنگی اجباری» علیه مسلمانان روهینگیا استفاده می‌کنند تا زندگی آنها را «بی‌ثبات و ناپایدار» کنند. «لی» که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخنرانی می‌کرد در ادامه گفت:«به نظر می‌رسد یک سیاست گرسنگی اجباری وجود دارد که هدف اصلی آن بی‌ثبات کردن زندگی در استان راخین و کسانی است که هنوز در این استان زندگی می‌کنند.» به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، این مقام حقوق بشر سازمان ملل در ادامه افزود: «پیش از آنکه بتوان هرگونه بازگشت مسلمانان روهینگیا را واقعا مد نظر قرار داد، میانمار باید چرخه خشونت در استان راخین را متوقف کند، حق مسلمانان روهینگیا را برای داشتن هویت مستقل به رسمیت بشناسد و حقوق شهروندی را به آنها بازگرداند و به حقوق بشر آنها احترام بگذارد.»
به گفته «یانگهی لی»، «روستاهایی که زمانی مکان زندگی مسلمانان روهینگیا بوده توسط میانمار کاملا تخریب و نابود شده است. تازه‌ترین تصاویر ماهواره‌ای هم نشان می‌دهد ارتش میانمار در حال ساخت و ساز پایگاه‌های نظامی و امنیتی در مناطقی است که زمانی خانه‌ها و مساجد مسلمانان روهینگیا بوده است... جنایاتی که دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا مرتکب شده‌اند، کشتار و قتل عام دسته جمعی است و عاملان اصلی این جنایات باید پاسخگو باشند.»
این مقام سازمان ملل در ادامه نسبت به حملات جدید نیروهای امنیتی و ارتش میانمار به مسلمانان شرق استان راخین هشدار داد و گفت: « اطلاعاتی را درباره حملات جدید ارتش میانمار طی هفته گذشته به شرق استان راخین دریافت کرده‌ام. نه تنها دولت میانمار مسئولیت پاسخگویی در برابر این جنایات در استان راخین را دارد بلکه جامعه بین‌المللی نیز باید هوشیار باشد.»
بر اساس اعلام پزشکان بدون مرز بیش از 9 هزار مسلمان روهینگیا از مردادماه تاکنون کشته شده‌اند. حدود 700 هزار مسلمان روهینگیا نیز از مردادماه تاکنون به‌خاطر سرکوب وحشیانه و خونین نیروهای امنیتی و ارتش میانمار مجبور به فرار به سوی مرزهای بنگلادش شده‌اند. سازمان ملل و آمریکا رسما ارتش میانمار را به پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینگیا متهم کرده‌اند.