kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۴۵۳
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
در آستانه قلع و قمع کامل تروریست‌ها در غوطه‌شرقی

آمریکا و فرانسه سوریه را به حمله نظامی تهدید کردند!

همزمان با نبرد نیروهای ارتش سوریه و مقاومت برای بازپس‌گیری آخرین مناطق اشغالی «غوطه شرقی»، آمریکا و فرانسه دمشق را به حمله نظامی تهدید کرده و تلاش‌های مذبوحانه خود را برای حمایت از تروریست‌ها و سرپا نگه داشتن آنها، شدت دادند.

طی روزهای جاری هر لحظه احتمال می‌رود که تروریست‌ها دست به یک حمله شیمیایی در غوطه شرقی بزنند، و متعاقب آن نیز، آمریکا و فرانسه اهدافی را در خاک سوریه، هدف قرار دهند. علت این پیشگویی، سناریوی شیمیایی سه قسمتی است؛ در بخش نخست، آمریکا و فرانسه دولت دمشق را در مورد هرگونه حمله شیمیایی، تهدید می‌کنند. اجرای بخش دوم سناریو به گردن تروریست‌هاست، بدین ترتیب که ابتدا از سلاح شیمیایی علیه مردم استفاده می‌کنند و سپس، انگشت اتهام را به سمت دمشق می‌گیرند. مرحله سوم سناریو نیز بمباران و موشکباران اهداف خاصی در سوریه توسط جنگنده‌های فرانسوی و ناوهای آمریکایی است.
در حال حاضر، بخش نخست این سناریو، عملیاتی شده است؛ به گزارش تسنیم، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفت، در صورتی که ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کند و غیرنظامیان را در سوریه هدف قرار دهد، پاریس آماده است حملات هدفمندی را علیه هرگونه تأسیسات در سوریه انجام دهد.
همزمان، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت، در صورت نیاز، آمریکا آماده دخالت در سوریه است، همانند کاری که در گذشته انجام داده‌ایم.
علاوه بر هیلی، یک مقام وزارت خارجه آمریکا دیروز گفت، آمریکا خواستار نشست فوری در اردن برای بررسی اوضاع جنوب غرب سوریه شده است. منطقه مذکور از جمله نواحی کاهش تنش در سوریه است. منظور وی از تشکیل نشست، این است که شرکت‌کنندگان در نشست ثابت کنند، دمشق آتش‌بس را نقض کرده است.
واکنش بشار جعفری
به گزارش خبرگزاری فارس، «بشار جعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، اظهارات روز سه‌شنبه نیکی هیلی علیه دمشق را «تحریک‌آمیز» خواند و اعلام کرد که اظهارات این مسئول آمریکایی، تشویق مستقیم تروریست‌ها برای استفاده از «سلاح شیمیایی» است.
وی همچنین از شورای امنیت خواست تا به اشغالگری آمریکا در اراضی سوریه پایان دهد و جنایات ضد بشری آن علیه مردم سوریه را متوقف کند.
جعفری درباره اوضاع غوطه شرقی ریف دمشق گفته که دولت سوریه دو گذرگاه را برای خروج اهالی غوطه شرقی باز کرده است، اما تروریست‌ها و حامیان آن که برخی از آنها از اعضای شورای امنیت هستند، مانع‌تراشی می‌کنند.
بشار جعفری به حملات رسانه‌ای غرب علیه سوریه به ویژه همزمان با پیشروی‌های ارتش سوریه در برابر تروریسم اشاره کرد و گفت: کشورهای غربی پس از بستن سفارتخانه‌های خود در دمشق، به اطلاعاتی با هدف فتنه‌انگیزی در شورای امنیت دست می‌یابند.
عفرین
به گزارش ایسنا، ارتش سوریه ظهر دوشنبه پس از عقب‌نشینی نیروهای کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق»، گذرگاه «الزیاره» در 10 کیلومتری جنوب شرق عفرین را به طور کامل از این یگان‌ها تحویل گرفته و پرچم سوریه را در آنجا به اهتزاز درآورده‌اند. این اقدام می‌تواند مقدمه‌ای برای ورود ارتش سوریه به عفرین باشد.
این اقدام ارتش سوریه در حالی صورت می‌گیرد که ارتش ترکیه تمام قوت خود را برای تسلط بر این شهر به کمک «ارتش آزاد»، به کار گرفته است.