kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۴۴۹
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱
دبیر اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰:

19 هزار خودروی خارجی به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است

دبیر کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ از ثبت سفارش ۱۹ هزار خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش و ترخیص تعداد زیادی خودرو از گمرک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بهرام پارسایی روز دوشنبه در حاشیه جلسه کمیسیون اصل 90 گفت: پس از انحصاری کردن واردات خودرو و افزایش قیمت خودرو به‌صورت افسار گسیخته و بدون هیچگونه نظارتی، بررسی‌های کمیسیون اصل نود قانون اساسی انجام و مشخص شد متاسفانه تخلفات عمده‌ای صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: متاسفانه زمانی که سایت ثبت سفارش بسته بود برای حدود 19 هزار خودرو گواهی ثبت سفارش صادر گردیده و چند هزار دستگاه از گمرک ترخیص شده است.
دبیر کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: این نگرانی وجود دارد که افرادی که خارج از زمان قانونی، ثبت سفارش کرده‌اند با توجه به نبود شفافیت یا امنیت سیستم بتوانند تاریخ ثبت سفارش را عوض و از تاریخ غیرقانونی خارج کنند.
پارسایی اضافه کرد: مسئله مهم‌تر، رای دیوان عدالت اداری در زمینه توقف مصوبه جدید دولت و برگشت به مصوبه قبلی در زمینه عوارض و تعرفه واردات خودرو است که در جلسه کمیسیون اصل 90 مورد بحث قرار گرفت و کاملا تفهیم شد که رای دستور موقت لازم‌الاجراست؛ رای به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و به گمرک نیز ابلاغ شد و ما منتظریم که هرچه سریع‌تر این دستور اجرا شود.
وی با تاکید بر اینکه هر هفته یک طرح دوفوریتی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود و طرح دوفوریتی ساماندهی خودرو طرح پنجم است و در اردیبهشت ماه سال آینده در صحن ارائه می‌شود، گفت: 213 نفر از 217 نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی طرح را امضا کرده‌اند؛ درخواست دارم موکلان و شهروندان در تعطیلات با نمایندگان صحبت و آسیب‌های ناشی از عدم ایمنی تا قیمت خودرو را با آنها مطرح کنند تا هنگام رای دادن به طرح کسی نتواند ورود کند.
در این رابطه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز با‌ اشاره به واردات غیرقانونی خودرو در زمان توقف ثبت سفارش واردات، گفت: به ما نیز پیشنهاد شده بود که با پرداخت ۵ تا ۲۰ میلیون تومان بابت هر خودرو ثبت سفارش غیرقانونی دریافت کنیم.
فارس از قول مهدی دادفر گزارش داد: پیشنهاددهندگان افرادی بودند که در وزارت صنعت نفوذ داشتند.به گفته دادفر، در مدت ۶ ماه حدود ۱۹ هزار دستگاه خودرو به صورت غیرقانونی به کشور وارد شده که ۱۹۰ میلیارد تومان بابت این واردات غیرقانونی هزینه رانت پرداخت شده است.
وی ادامه داد: یک چهارم این تخلف توسط نمایندگی‌ها صورت گرفته است.
کوروش مرشد سلوک رئیس ‌انجمن واردکنندگان خودرو نیز با بیان اینکه پشت تمام بخشنامه‌های خلق‌الساعه، رانت وجود دارد، گفته است: در حال حاضر انتقال ارز با مشکل روبرو است و بسیاری از برندها نتوانسته‌اند مستقیما با شرکت مادر خارجی قرارداد ببندند.