دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰
کد خبر: ۱۲۸۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱
دو سال پس از حذف سهمیه‌بندی بنزین رخ داد
در سال ۹۶ رکورد رشد ۸ درصدی در مصرف بنزین نسبت به سال گذشته ثبت شد، این در حالی است که این شدت رشد در طول یک‌سال کم‌سابقه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، متوسط مصرف روزانه بنزین از ابتدای سال 96 تا پایان روز نوزدهم اسفندماه به 80 میلیون و 200 هزار لیتر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (74 میلیون و 300 هزار لیتر) رشدی 8 درصدی داشته است.
مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی در سال 96 با شدت کم‌سابقه‌ای در تاریخ کشور افزایش یافته و این امر موجب افزایش واردات بنزین و افزایش ترافیک و آلودگی بیشتر هوا در کلان‌شهرها شد.
رشد مصرف بنزین در سال 93، تنها 1/6 درصد بود ولی در سال 94 به 2 درصد و در سال 95 هم به 5/1 درصد رسید. میزان افزایش مصرف بنزین در سال 96 تا تاریخ نوزدهم اسفندماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 8 درصد رسید.
گفتنی است از دو سال پیش، با اصرار بیژن زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم، سهمیه‌بندی بنزین حذف شد و کارت سوخت از چرخه کنار رفت که یکی از عوامل افزایش مصرف سوخت محسوب می‌گردد. زنگنه گفته بود: اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیه‌بندی تأثیری در افزایش مصرف بنزین
داشته است.
به این ترتیب در سال 94، دولت عملا سهمیه‌بندی بنزین را حذف و این فرآورده نفتی را تک‌نرخی کرد. پس از آن رفته رفته استفاده از کارت سوخت شخصی کمرنگ شد و واردات افزایش یافت.
البته روایت برخی مسئولان دولت از علت افزایش مصرف بنزین هم جالب است. سید محمدرضا موسوی‌خواه، مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پیش از این «گشایش‌های پس از برجام» را یکی از علت‌های افزایش مصرف بنزین عنوان کرده بود!
با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد وزارت نفت در این سال‌ها سیاست موثری برای کنترل مصرف بنزین نداشته است.
هدایت‌اله خادمی، نایب‌رئیس‌کمیسیون انرژی درباره این موضوع تأکید کرده است: عوامل کوتاه مدت افزایش مصرف بنزین را باید ناشی از سیاست‌های غلط دولت یازدهم دانست.
خادمی گفته است که باید به حذف ابزارهای کنترلی نظیر کارت سوخت در دولت یازدهم به عنوان یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش مصرف بنزین‌اشاره کرد.



نام:
ایمیل:
* نظر: