kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۴۴۶
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱
نتیجه وعده نافرجام یکسان‌سازی نرخ ارز

دلار 10 نرخی شد!

در شرایطی که رئیس‌کل بانک مرکزی بارها وعده تک‌نرخی شدن ارز را داده بود، با به‌هم ریختگی بازار طی سه ماه اخیر نه تنها این امر محقق نشده بلکه دلار در شرایط کنونی 10 نرخی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، صرافی‌های غیرمجاز در سطح شهر هنوز نفس می‌کشند و بازار ارز همچنان متشنج است. کمتر کسی ارز می‌خرد و می‌فروشد و بساط دلالی‌ها گسترده‌ شده است.
دلاری که رئیس ‌کل بانک مرکزی بارها وعده داده بود تک‌نرخی شود، در شرایط کنونی 10 نرخی شده است. بر این اساس، نرخ رسمی بودجه ۳۳۰۰ تومان، نرخ رسمی بانک مرکزی ۳۷۵۳ تومان، نرخ مسافری توریستی ۴۴۸۰ تومان، نرخ موزون سنا ۴۴۹۵ تومان، نرخ تزریقی به صراف ۴۷۸۵ تومان است.
همچنین نرخ رسمی صرافی ۴۸۰۰ تومان، نرخ رسمی کف بازار ۴۸۵۰ تومان، نرخ صراف بدون ثبت در سنا ۴۹۰۰ تومان، نرخ حواله شرکتی ۴۸۶۰ تومان و نرخ حواله شخصی ۴۹۲۰ تومان است.
اکنون بسیاری از بازارها به خاطر همین تلاطمات ارزی، تحت‌الشعاع قرار گرفته‌اند و نرخ‌های عجیب و غریبی در آنها اعمال می‌شود. بازار ارز ایران، روزهای عجیبی را پشت سر می‌گذارد و مشخص نیست که این روند تا چه وقت ادامه داشته باشد.
یکی از صرافان می‌گوید: براساس آنچه که اکنون در بازار مشهود است، صرافی‌های غیرمجاز و برخی دلالان، راهبر بازار شده‌اند و بازار را هدایت می‌کنند؛ جلوی پاساژ افشار و لاله‌زار همچنان شلوغ است و رفت و آمد دلالان را به خود می‌بیند.
وی می‌افزاید: هم‌اکنون اوضاع بازار ارز اگرچه با تدابیری که طی روزهای گذشته اتخاذ شده، بهبود یافته اما همچنان متشنج است و به راحتی و روانی، معاملات در آن انجام نمی‌شود و این یعنی یک جای کار می‌لنگد و باید اصلاح شود.
فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی هم به نوعی فعالیت غیرمجازها در عرصه صرافی‌ها را تائید کرده و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کار ساماندهی صرافی‌های غیرمجاز چه زمانی به سرانجام می‌رسد، ادامه داد: امروز بالغ بر ٦٠٠ صرافی مجاز در حال فعالیت هستند که البته ممکن است برخی تخلفات را هم انجام دهند که به هر حال با آنها به نحو مقتضی برخورد می‌شود.
وی ادامه داد: در سال ٩٦ تعداد ٢٠٠ صرافی غیرمجاز یا مجاز متخلف با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضائیه پلمب شده‌اند و قاطعیت لازم را هم داریم.
کاهش سود تسهیلات معطل دلار شد
در حالی تصور بر این بود که با تثبیت شدن نرخ سود سپرده به زودی بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود تسهیلات ورود کند که این سیاست به تاخیر افتاده است. علت این تاخیر هم مربوط به گرانی دلار و ملتهب بودن بازار ارز است که به نوعی مانع کاهش نرخ سود
شده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، در دو سه ماه اخیر با شدت گرفتن نوسان در بازار ارز و افزایش تقاضا برای خرید دلار که موجب افزایش قیمت قابل توجه آن شد، بانک مرکزی بسته‌ای را به مرحله اجرا درآورد تا بتواند به پشتوانه آن بخشی از نقدینگی که سرگردان و راهی بازار ارز شده را به شبکه بانکی برگرداند.
برای این منظور دست به انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ۲۰ درصد به مدت دو هفته زد و این اتفاقی بود برای کسانی که در حال حاضر نرخ‌های سود کمتر از این را دریافت می‌کردند. آمارها نشان داد که بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق سپرده خریداری شده است که این در نهایت باید با سود ۲۰ درصد پرداخت شده و در شرایطی که بالاتر از نرخ سود تسهیلات است تعادل را به‌هم خواهد ریخت.
در همین زمینه، معاون نظارتی بانک مرکزی بیان کرد: به مرور با تعادل رسیدن شرایط، حتما برای سال بعد در مورد کاهش نرخ سود در سپرده و تسهیلات بررسی و اقدام خواهیم کرد.