kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۴۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱

فروش نفت ایران به کمترین میزان در دو سال اخیر رسید

یک منبع آگاه اعلام کرد: به‌دلیل نامشخص بودن وضعیت تحریم‌های آمریکا و بیمه ‌تانکرها میزان فروش نفت ایران این ماه به کمترین میزان 2 سال گذشته می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از IUN (شبکه بین‌المللی دانشگاه‌ها)، بر اساس اعلام یک منبع آگاه به بارگیری و زمانبندی‌تانکرهای نفت ایران، میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه جاری به کمترین میزان دو سال گذشته خواهد رسید. دلیل آن این است که خرید نفت ایران از سوی مشتریان اصلی آسیایی در سطح وسیعی نسبت به ماه گذشته یک پنجم کاهش خواهد یافت.
این منبع آگاه اعلام کرد: خریداران اصلی در ماه مارس (اسفند) تنها 1/94 میلیون بشکه در روز نفت ایران را خریداری خواهند کرد که این رقم نسبت به ماه فوریه کاهش 21 درصدی خواهد داشت.
این گزارش می‌نویسد خرید پایین از سوی مشتریان اصلی باعث خواهد شد میزان خرید نفت از ایران به کمترین میزان از مارس 2016 تاکنون برسد. اگر خرید این ماه را با مارس 2017 مقایسه کنیم ایران به عنوان سومین کشور تولید‌کننده نفت در بین اعضای اوپک با کاهش 26 درصدی فروش نفت مواجه خواهد شد. این کاهش در حالی صورت می‌گیرد که ایران با تمرکز روی مشتریان محلی و با استفاده از انواع روش‌ها نظیر کاهش قیمت نفت و ارائه تخفیف به حمل محموله‌های نفتی در پی افزایش فروش نفت است.
حتی در آسیا بازاری که ایران به عنوان هدف اصلی صادرات نفتی خود در نظر گرفته است میزان فروش نفت ایران این ماه به 1/12 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این رقم از ماه فوریه یک سوم کاهش یافته است. ضمن اینکه ژاپن به عنوان چهارمین کشور خریدار نفت ایران دیگر این ماه از ایران نفت خریداری نمی‌کند و این نخستین بار است از مارس 2016 تاکنون اتفاق می‌افتد.
بر اساس اعلام این منبع، دلیل عدم خرید نفت ایران از سوی ژاپن شرایط مبهم تحریم‌ها علیه ایران است چرا که این کشور مطمئن نیست آیا بیمه‌ها برای ‌تانکرهای حامل نفت ایران، بعد از ماه مارس برقرار خواهد بود یا نه؟
بخش زیادی از این کاهش مربوط به تحریم‌های آمریکا بر ایران است که به بهانه برنامه‌های موشکی ایران و حقوق بشر و در کنار آن به دلیل این نگرانی که به زودی آمریکا از توافق برجام عقب‌نشینی کرده و تحریم‌های خود را کلی‌تر خواهد کرد، صورت می‌گیرد.
این مسئله باعث می‌شود هر سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران با تردید به موضوع نگاه کند چرا که سرمایه‌گذاران احتمال دارد به زودی بین دسترسی به نفت ایران و یا بازارهای مالی آمریکا یکی را انتخاب کنند. این منجر خواهد شد که اکثر کشورها بازار آمریکا را انتخاب کنند.
همچنین این مسئله بر روی شرکت‌های بیمه‌گر هم تاثیر می‌گذارد. این شرکت‌های بیمه‌گر نمی‌خواهند دسترسی خود به بازار مالی آمریکا را از دست بدهند و در این میان مثال واضحش ژاپن است که احتمالا بازار آمریکا را به نفت ایران ترجیح دهد و بیمه تانکرهای نفت ایران را متوقف کند. همین مسئله باعث می‌شود که خریداران نفتی به دلیل خطرات موجود از خرید نفت ایران فاصله بگیرند.
گفتنی است بیش از دو سال از اجرای برجام می‌گذرد و بر اساس وعده‌های دولت، قرار بود شاهد افزایش فروش نفت و برگشتن دلارهای آن باشیم اما با این وضعیت، ظاهرا این دستاوردسازی ساختگی هم بر باد می‌رود.