kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۴۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
رئیس‌اتاق بازرگانی تهران:

هنوز هیچ بانک خارجی علیرغم برجام با ایران کار نمی‌کند

رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: متاسفانه با وجود برجام، هنوز بانک‌های خارجی از جمله هیچ بانک‌ عراقی امکان باز کردن خط اعتباری برای بازرگانان ایرانی پیدا نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ مسعود خوانساری در مراسم نوروزی اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: هنوز مشکلات اقتصادی بعد از برجام برپا است و بزرگترین مشکل اقتصادی بازرگانان ایرانی در عراق مسئله بانکی است. با وجودی که کشور ایران بیشترین کمک را در عراق انجام داد، اما هنوز بزرگترین مشکل بانکی را داریم و هنوز حتی یک بانک عراقی با ما کار نمی‌کند و ارتباط تجاری از طریق خط اعتباری ال‌سی انجام نمی‌شود، بلکه به صورت نقدی و معامله پایاپای است که به این طریق نمی‌توان ارتباطات تجاری زیادی داشت.
رئیس‌اتاق بازرگانی تهران افزود: در حال حاضر 20 پیمانکار بزرگ ایرانی در عراق به دلیل اینکه نتوانستند پول خود را دریافت و به کشور منتقل کنند، زمین‌گیر شده‌اند و مشکل تجاری هم در عراق و حتی اقلیم کردستان وجود دارد.خوانساری تاکید کرد: اتاق بازرگانی ایران سه وظیفه دارد که یکی توان‌مندی اعضا است و دیگری تعامل با دولت و وظیفه سوم اتاق مشاوره دادن به مسئولان اجرایی ، مقننه و قضائیه کشور است.وی با ‌اشاره به نوسان ارزی اخیر گفت: با وجود اینکه در هشت جلسه صحبت کردیم که بخش خصوصی خواستار تک نرخی شدن ارز است، اما این کار عملی نشد و وقتی ارز یک‌باره 20 درصد گران می‌شود، آیا عقلایی است که فعالان اقتصادی سرمایه‌گذرای کنند، در این شرایط دارایی آنها افت می‌کند. ماهیت بخش خصوصی این است که دارایی‌‌اش حفظ شود.
رئیس‌اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری جشنواره امین‌الضرب و ایجاد کمپین مبارزه با فساد‌اشاره کرد و افزود: این جشنواره فرهنگی امین‌‌الضرب در خرداد سال 97 در قالب آثار مطبوعاتی در همچون سرمقاله،‌ یادداشت، مصاحبه،‌ تیتر، عکس،‌ فیلم کوتاه و مستند به همت اتاق بازرگانی تهران برگزار خواهد شد.