kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۳۷۱
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
دختران جشن شهرداری بازجویی شدند؟

دروغ‌پردازی مدعیان اصلاحات و تهیه خوراک برای ضدانقلاب و دشمن

خبرنگاران اصلاح‌طلب این‌روزها در فضای مجازی به شدت با الگوگیری از آمدنیوز برای منافع جناحی و بعضا شخصیت‌سازی برای خود دست به انتشار اخبار کذب و جعلی می‌زنند که گاها منافع و امنیت ملی را تهدید می‌کند.




دروغ‌سازی و موج‌سواری بر اساس جعلیات، متاسفانه به یکی از شیوه‌های جریان سیاسی اصلاحات بدل شده است. این نوع دروغ‌سازی‌ها که بعدها به طور کاملا مضحکی هم افشا می‌شود این روزها در نزد فعالان مجازی به سندروم آمدنیوز تعبیر می‌شود که اصلاح‌طلبان به شدت از آن برای رسیدن به منافع سیاسی خود بهره‌برداری می‌کنند.
دروغ‌ در فضای جامعه می‌پیچید و افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما بعد به طور کاملا غیرباورانه‌ای تکذیب می‌شود. این دروغ‌ها اغلب به گونه‌ای با احساسات و عواطف مخاطب بازی می‌کند که افکار‌عمومی را جریحه‌دار می‌کند و به نفرت‌پراکنی علیه ساختارهای سیاسی منجر می‌شود. اخیرا خبرنگاران جریان اصلاحات در این حوزه ورود زیادی دارند و اغلب با دروغ‌سازی سعی می‌کنند توجه افکارعمومی به خود جلب کنند.
به گزارش مشرق، یکی از همین دروغ‌هایی که به شدت با احساسات افکارعمومی بازی کرد، خبر کذبی بود که یکی از سردبیران رسانه‌های اصلاح‌طلب در توئیتر خود منتشر کرد. خبر از این قرار بود که دختران 9 ساله که ماجرای حرکات موزون آنان جلوی چشمان «محمدعلی نجفی»‌، شهردار تهران جنجال‌ساز شد، بازداشت و بازجویی شده‌اند!
وی همچنین در رشته توئیتی دروغ‌سازی خود را این‌گونه کامل کرد‌: «دختربچه می‌گفت طوری برخورد کردند انگار ما در برج میلاد آدم کشتیم. احضار و بازجویی این کودکان از شرم‌آورترین اتفاقات رخ داده در چند سال اخیر است».
این جعلیات به سرعت از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب پمپاژ شد و فضای مجازی را پر کرد. کانال‌های تلگرامی و سایت‌های خبری منتسب به این جریان به صورت وسیع این دروغ‌سازی را پوشش دادند‌. کار به جایی رسید که برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب نیز دنباله این خط خبر‌سازی دروغین را گرفته و درباره آن اظهار‌نظر هم کردند. آذر منصوری نماینده زن عضو لیست امید شورای شهر تهران درباره این خبر دروغین و جعلی در توئیتر خود نوشت‌: «در خبرها آمده؛ که هم کودکانی که در جشن شهرداری رقصیده بودند و هم شهردار تهران را احضار کرده‌اند. این نیز بگذرد. اما همه اینها در تاریخ ثبت خواهد شد و آیندگان تاریخ این روزهای ما را ورق خواهند زد و قضاوت عادلانه خواهند کرد. هم املاک نجومی و اختلاس‌ها را و هم رقص کودکان.»
اما بعد از مدتی این موضوع توسط خبرنگار اصلاح‌طلبی که خود این اخبار کذب را منتشر کرده بود، بدون عذرخواهی تکذیب شد! وی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت‌: «توئیت اول من بر اساس سخنان مادر بچه در مقابل بازداشتگاه وزرا بود. الان هم باز توضیحات ایشون رو نوشتم که روایت متفاوتی است. باز هم به دلیل اعتماد به سخنان همان شخص و به دلیل دقیق نبودن اطلاعات‌، توئیت ابتدایی رو حذف می‌کنم».
در همین رابطه بارها اصلاح‌طلبان با دروغ‌سازی سعی کردند که افکارعمومی را به سمت خود جلب و علیه جریان مقابل نفرت‌پراکنی کنند.
این خبرنگار اصلاح‌طلب در حالی جعلیاتی را علیه یکی از نهادهای حکومتی مطرح می‌کند که پیش از این نیز سابقه دروغ‌پراکنی علیه یکی از مسئولان جناح مقابل را داشت. وی در جریان سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران‌، گزارشی درباره نصب بیلبورد توسط شهرداری تهران علیه فابیوس در شرق نوشته بود که اساس آن دروغ بود و مسئولان این روزنامه مجبور به عذرخواهی شدند. مهدی رحمانیان مدیر‌مسئول روزنامه شرق در حساب کاربری خود در توئیتر درباره دروغ‌پردازی این خبرنگار نوشته بود : «گزارش مسعود کاظمی تخیلی و غیر‌واقعی بود. از قالیباف عذرخواهی کردم.»
این دروغ‌سازی‌ها در حوزه‌های دیگر هم ادامه دارد تا جایی که اصلاح‌طلبان آن را جزو ابزارهای کار خود می‌دانند. در همین زمینه یکی از فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب درباره دیدگاه خبرنگاران این جناح سیاسی درباره دروغ‌پردازی نوشت:‌ «خبری دروغی را پریروز بنده خدایی بهم رساند گفتم دروغه و جوسازی‌، گفت لازم داریم چون... گفتم نه من برندم خراب بازی‌ها نمی‌کنم‌، نقد می‌کنم اما خبر دروغ نه. فردا صبح رسانه‌ای معتبر به نقل از منابع آگاه همون مطلب رو کار کرد. به رئیس ‌رسانه روند اطلاع دادم تا عبرت باشه برای خبرنگار که بازیچه نشه.»
با این حال مشخص نیست که چرا برخورد جدی با عوامل داخلی دروغ‌سازی و شایعه‌پراکنی که اغلب با امنیت و منافع ملی به طور مستقیم بازی می‌کنند، نمی‌شود. به نظر می‌رسد آنچه مورد توجه قرار نمی‌گیرد اعتبار و اعتماد افکارعمومی به رسانه‌هاست که با سیاسی‌کاری و ارجح دانستن منافع بر اخلاق رسانه‌ای قربانی می‌شود.