kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۳۵۱
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
هواپیمایی آسمان گزارش وزارت راه را رد کرد

این بار عمل قلب باز خلبان عامل سقوط معرفی شد!

در پی گزارش وزارت راه و شهرسازی از سقوط هواپیمای یاسوج و مطرح کردن محدودیت‌های پزشکی خلبان و مجاز نبودن وی برای پرواز، هواپیمایی آسمان نسبت به گزارش مذکور واکنش نشان داد و وجود ممنوعیت پرواز برای خلبان را رد کرد.




به گزارش خبرگزاری فارس،  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارشی از سوی دفتر بررسی سوانح اطلاعات اولیه از بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده آسمان در مسیر تهران - یاسوج را اعلام کرد.
در این گزارش که نسبت به محدودیت پزشکی خلبان و کمک خلبان این هواپیما واکنش نشان داده شده، آمده است: «ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمک خلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیتهای تعیین شده توسط سازمان بوده است. خلبانان پرواز دارای صلاحیت لازم برای پرواز با هواپیما بوده‌اند لیکن به دلیل وجود محدودیت پزشکی برای خلبان، ایشان مجاز به پرواز همزمان با یک کمک خلبان نبوده و موضوع می‌بایست مورد دقت ایشان و واحد عملیات شرکت قرار می‌گرفت.»
در این گزارش همچنین آمده است: «هواپیما تا آخرین لحظه در اختیار خلبانان بوده و مکانیزم‌های مختلف آن مطابق اقدامات و هدایت گروه پروازی عمل می‌کرده‌اند.
سیستم‌های هواپیما نیز اطلاعات صحیح را در اختیار خلبان قرار می‌داده‌اند، لذا نقص فنی هواپیما تا کنون منتفی است. لازم به ذکر است موتورهای هواپیما نیز مطابق با خواست خلبان عمل نموده‌اند.
خلبانان تا ثانیه‌ای قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبرو نشده‌اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه، سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشتند که بی‌نتیجه
بوده است.»
با این حال، هواپیمایی آسمان نسبت به مسائل عنوان شده در گزارش وزارت راه درباره محدودیت پزشکی واکنش نشان داد. این شرکت در واکنش به گزارش مذکور  که یکی از دلایل سقوط را محدودیت شرایط پرواز برای کاپیتان فولادی خلبان هواپیمای ATR اعلام کرده بود توضیحاتی منتشر کرد.
در توضیحات شرکت آسمان آمده است: «به اطلاع می‌رساند نظر به ابهام ایجاد شده در گزارش مقدماتی بررسی سانحه پرواز یاسوج از سوی دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری توضیح ذیل ضروری است: براساس گزارش صفحه 9 سانحه هوایى، از ٢٤ خرداد ماه سال ١٣٨٩ زنده‌یاد خلبان فولادی پس از عمل قلب، مجاز بوده تا با یک کمک خلبان بدون محدودیت پزشکى و عملیاتى پرواز نماید که این امر توسط شرکت هواپیمایى آسمان کاملاً رعایت شده است.
همچنین زنده یاد خلبان فولادی از اردیبهشت ماه ١٣٩٦ معلم خلبان بوده و از 1396/7/2 معلم خلبان منتخب سازمان هواپیمایى کشورى بوده است و مشکلى براى پرواز نداشته است. خلبانان منتخب سازمان TRE اساتیدى هستند که مجاز به ارزیابى سایر خلبان ها در حین پرواز هستند.»