kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۳۴۲
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

111 هزار کشته حاصل 6 هزار روز مداخله آمریکا در افغانستان

بر اساس تحقیقات یک دانشگاه آمریکایی، 111 هزار نفر طی 6000 روز جنگ این کشور در افغانستان، جان خود را از دست داده‌اند.

 

بر اساس تحقیقات جدیدی که دانشگاه «واتسن» آمریکا انجام داده، این کشور در حالی شش هزارمین روز حضور در افغانستان را پشت سر می‌گذارد که 111 هزار نفر بر اثر همین حضور و اشغالگری، جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، از مجموع این 111 هزار نفر، 42 هزار نفر عضو طالبان، 31 هزار نفر غیرنظامی افغانستان، 30 هزار نفر نظامی افغانستان، 6000 نفر نظامی و پیمانکار آمریکایی، 1100 نظامی ناتو و صدها خبرنگار، فعال رسانه‌ای و امدادرسان هستند.آمریکا در سال 2001 و یک ماه پس از حادثه 11 سپتامبر، به همراه متحدان خود، به افغانستان لشکرکشی کرد. در حال حاضر 14 هزار نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند.بنابر اعتراف آمریکایی‌ها این کشور علی‌رغم 17 سال حضور در افغانستان، هیچ دستاوردی از این جنگ نداشته است و با این حال، از عقب‌نشینی هم امتناع می‌کند.اما در این میان، مردم افغانستان علاوه بر تحمل تلفات جانی و خسارات مالی، با فساد و گسترش تولید مواد مخدر نیز مواجه شده‌اند.به همین خاطر، اقشار مختلف مردم و بسیاری از سیاستمداران، آمریکا را عامل اصلی مشکلات خود در افغانستان می‌دانند.
طالبان و آمریکا
آمریکا که در سال 2001 و به بهانه مبارزه با «القاعده» و «طالبان» وارد خاک افغانستان شد سال‌هاست سرگرم نبرد با عناصر طالبان است اما این گروه هم‌اکنون بیش از 30 درصد خاک افغانستان را تحت کنترل خود دارد و به نظر می‌رسد که با شرایط جدید، خود را کاملا تطبیق داده‌اند. طالبان که به اندازه آمریکایی‌ها، در افغانستان جنایت کرده، از فساد مقامات دولتی و بی‌اعتمادی مردم به آنها، سوءاستفاده می‌کند.در ارتباط با وضعیت تجهیزات نظامی طالبان هم دیروز تسنیم به نقل از مقامات محلی افغانستان، گزارش داد این گروه تروریستی از دوربین‌های دید در شب، سلاح تک‌تیراندازی و سایر تجهیزات پیشرفته، در حمله به نیروهای امنیتی افغانستان استفاده می‌کند.عناصر طالبان یکشنبه در آخرین حملات خود به نیروهای دولتی، 15 نیروی پلیس را در استان «فاریاب» کشته و 14 تن دیگر را نیز زخمی کردند.مورد دیگری که این روزها در مورد طالبان گزارش می‌شود، تمایل آن به مذاکره با آمریکا است. اما آمریکایی‌ها به این درخواست، پاسخ منفی می‌دهند.