kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۳۴۱
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

آخرین تحولات میدانی در غوطه شرقی پیروزی‌های بزرگ در راه است

با تسلط نیروهای ارتش و مقاومت بر مناطق جدیدی از «غوطه شرقی» و تقسیم شدن مناطق تحت اشغال تروریست‌ها به دو بخش شمالی و جنوبی، احتمال ریشه‌کنی کامل تروریست‌ها از شرق دمشق طی روزهای آینده، قوت گرفت.

 

در غوطه شرقی همه چیز به نفع نیروهای دولتی و مقاومت پیش می‌رود؛ ارتش سوریه در آخرین نبردها، توانست شهرک‌های «افتریس» و «مدیرا» را آزاد کند و به کمک نیروهای مقاومت، برای آزادسازی شهر «حرستا» خیز بردارد. حرستا که دومین شهر منطقه غوطه شرقی پس از دوما است، هم اکنون از چهار محور تحت محاصره و پیشروی نیروهای ارتش و مقاومت قرار دارد. بیش از 1000 تروریست مسلح که تحت حمایت ترکیه و غرب هستند، در حرستا حضور دارند.
همچنین، نیروهای ارتش و مقاومت از شرق و غرب به هم پیوستند و عملاً منطقه غوطه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کردند.
علاوه بر این پیشروی‌ها، ارتش سوریه که نگران جان مردم در مناطق تحت محاصره است، از طریق بالگرد، اعلامیه پخش می‌کند و از مردم می‌خواهد از مناطق استقرار تروریست‌ها، فاصله بگیرند. در این میان، 52 غیرنظامی که در غوطه تحت محاصره بودند، توانستند از محاصره تروریست‌ها بگریزند. 26 نفر از این افراد نجات یافته، کودک هستند.
انفعال غرب
خبرها همچنین حاکی است که غربی‌ها به تدریج واقعیت‌ها در غوطه شرقی را پذیرفته‌اند و  مثل قبل، درصدد فضاسازی در حمایت از تروریست‌ها نیستند.
به گزارش ایسنا، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد: اکنون گزارش‌هایی درباره حملات شیمیایی در غوطه شرقی دریافت می‌کنیم، اما هیچ سندی که بتوانیم آن را به شما ارائه کنیم، وجود ندارد. این اظهارات، نوعی عقب‌نشینی است، چون پیش از این «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا مدعی شده بود، ارتش سوریه 22 ژانویه (دوم بهمن) در غوطه شرقی از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده است.
در مجموع، به نظر می‌رسد که غربی‌ها عناصر تروریستی را در غوطه به حال خود رها کرده‌اند.
توطئه تجزیه سوریه
«الکساندر فومین» معاون وزیر دفاع روسیه گفت، آمریکا علی‌رغم وعده‌ای که داده، درصدد تجزیه سوریه است.
این مقام بلندپایه نظامی گفت: «قصد آمریکایی‌ها کاملاً روشن است؛ نیروهای مسلحی که تحت کنترل آمریکا قرار دارند با تروریست‌های داعش همکاری دارند و این اتفاقات دقیقاً تحت نظارت و کنترل آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد.»
معاون وزیر دفاع روسیه با یادآوری اینکه در حال حاضر واشنگتن در حال اشاعه تمایلات جدایی‌طلبانه بین‌ اقلیت‌های ملی سوریه است، افزود: «علاوه بر این، آمریکا بازی خاصی را به وسیله گروه‌های مسلح مخالف سوریه، از جمله شبه نظامیان کرد به راه انداخته است، آمریکایی‌ها همچنین از ایجاد منطقه امنیتی تحت کنترل برخی از این گروه‌ها صحبت به میان می‌آورند، تمامی این اقدامات گویای نقشه واشنگتن برای تجزیه خاک سوریه است.»
سایر رویدادها
* با تشدید درگیری‌ها میان نیروهای ارتش ترکیه و شبه نظامیان کرد در شهر عفرین سوریه، این شبه نظامیان تجهیزات جدیدی را وارد این شهر کرده‌اند.
* دیده‌بان حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان) اعلام کرد که محل استقرار نیروهای روسیه در پایگاه «حمیمم» سوریه، هدف حمله پهپادها قرار گرفت. در ارتباط با تلفات و یا زخمی‌های احتمالی این حمله، گزارشی نرسید.