kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۳۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
سیاستمداران انگلیسی:

قرارداد فروش هواپیمای جنگی به سعودی‌ها یک لکه ننگ ملی بود

برخی احزاب و سیاستمداران مستقل در انگلیس در واکنش به امضای قرارداد فروش 48 فروند جنگنده انگلیسی به سعودی‌ها آن را «یک لکه ننگ در سطح ملی» توصیف کردند.




پس از آمریکا که خرداد ماه گذشته با یک قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان این کشور متمول عربی را حسابی «دوشید» انگلیس نیز هفته گذشته در جریان سفر بن سلمان ولیعهد سعودی با فروش 48 جنگنده تایفون به ارزش 14 میلیارد دلار دوشیدن ریاض را رسما آغاز کرد. در واقع این قرارداد مزد حمایت‌های انگلیس از عربستان و بیانیه‌خوانی‌های لندن علیه ایران در سازمان ملل بود. این قرارداد اما با واکنش‌های تندی حتی در بین احزاب انگلیسی مواجه شده است.
درحالی که شرکت صنایع نظامی «بی سیستم» این قرارداد را «گامی مثبت» توصیف کرد و وزیر دفاع انگلیس نیز آن را «فصل جدیدی در روابط دو جانبه» دانست؛ احزاب مخالف در انگلیس و برخی سیاستمداران این کشور با ابراز خشم، خواهان پایان فروش سلاح به عربستان شده‌اند و قرارداد فروش این جنگنده‌ها را «لکه ننگ ملی» توصیف می‌کنند.
به گزارش تسنیم، برخی سیاستمداران انگلیسی قرارداد فروش هواپیما را که دولت «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس با عربستان امضا کرده؛ یک لکه ننگ ملی توصیف کرده و این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا باید لندن با کشوری که همچنان در مسیر رسیدن کمک‌های انسانی به یمن مانع تراشی می‌کند و درگیر جنگی است که به کشته شدن هزاران انسان و گرسنگی میلیون‌ها نفر دیگر منجر شده، چنین قراردادی امضا کند؟
«کیت اوسامور» وزیر توسعه بین‌المللی در دولت سایه انگلیس یکی از این سیاستمداران است که با محکوم کردن قرارداد تسلیحاتی یاد شده گفته: «این اقدام به وجهه انگلیس لطمه می‌زند زیرا با کشوری امضا شده است که نخستین مسئول یکی از بزرگترین بحران‌های انسانی در جهان است و به علت آن، ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند و بیش از هشت میلیون یمنی نیز با خطر گرسنگی و قحطی مواجه شده‌اند.»
اما «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس نیز «ترزا می» را به گمراه کردن پارلمان این کشور درخصوص مبنای قانونی تجاوزگری عربستان به یمن متهم کرده است.