kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۳۳۶
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
گزارش تازه مؤسسه صلح «سیپری» نشان داد

آمریکا همچنان درصدر صادرکنندگان سلاح بازار هدف، غرب آسیا

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) با انتشار گزارش جدیدی اعلام کرده آمریکا همچنان بزرگترین صادر‌کننده سلاح در جهان است و کشورهای غرب آسیا نیز در صدر واردکنندگان اسلحه این کشور قرار دارند.



سرویس خارجی-

یکی از دلایلی که آتش جنگ و آشوب و منازعات در مناطق مختلف جهان به خصوص غرب آسیا را همیشه شعله‌ور نگه داشته، سود سرشاری است که کمپانی‌های فروش اسلحه در غرب به خصوص آمریکا از این وضعیت به جیب می‌زنند. گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) نیز که صبح دیروز (دوشنبه) درباره میزان خرید و فروش سلاح در دنیا منتشر شده، این مسئله را تایید می‌کند.
بر اساس گزارش موسسه سیپری، آمریکا حدود 34 درصد از بازار تسلیحات جهان را به تنهایی در دست دارد و بزرگترین صادر‌کننده سلاح در دنیاست. بر این اساس آمریکا در پنج سال گذشته میزان فروش تسلیحات خود را 25 درصد افزایش داده و به مجموعه 98 کشور جهان سلاح صادر کرده است. به گفته‌ « اوده فلوران»، مدیر بخش تحقیقات موسسه سیپری درباره بخش «هزینه‌های تسلیحاتی»، قراردادهای تسلیحاتی که آمریکا در سال 2017 منعقد کرده، سبب خواهد شد این کشور در سال‌های آینده نیز همچنان بزرگ‌ترین صادر‌کننده اسلحه باقی بماند.
بر اساس این گزارش آمریکا از تجارت سلاح به عنوان یک «ابزار سیاسی» استفاده می‌کند تا همکاری‌های استراتژیک با  دیگر کشورها ایجاد کند. همچنین حدود نیمی از صادرات تسلیحات آمریکا به غرب آسیا انجام می‌شود. بر این اساس کشورهای این منطقه در پنج سال گذشته با وجود درگیری‌های مداوم واردات کالاهای تسلیحاتی بیشتری داشته‌اند.
بر اساس گزارش این موسسه، میزان مبادله تسلیحات در پنج سال گذشته در مقایسه با فاصله زمانی 2008 تا 2012 به میزان 10 درصد افزایش داشته که بیشتر این صادرات به کشورهای منطقه «خاورمیانه ، آسیا و اقیانوسیه» بوده است. «پیتر وسمن»، از کارشناسان موسسه صلح سیپری در این باره اظهار داشته، اکثر کشورهای خاورمیانه مستقیما در درگیری‌های خشونت بار مشارکت دارند. البته در کشورهای غرب اروپا و شمال آمریکا بحث‌های سیاسی در این باره وجود دارد که سلاح‌های کم‌تری به این منطقه صادر شود، اما با این حال آمریکا و کشورهای اروپایی همچنان از صادر کنندگان اصلی سلاح به این منطقه هستند. به گفته «وسمن» کشورهای خاورمیانه میزان واردات تسلیحات خود را در پنج سال گذشته بیش از دو برابر کرده‌اند. تقریبا از هر 30 سلاح فروخته شده در این دوره زمانی یک سلاح به خاورمیانه وارد شده است (32 درصد).
بر اساس گزارش موسسه سیپری اگر چه روسیه در بین سال‌های 2013 تا 2017 در مقایسه با پنج سال پیش از آن به میزان هفت درصد کمتر تسلیحات فروخته، اما همچنان پس از آمریکا در رتبه‌ دوم بزرگ‌ترین فروشندگان و صادرکنندگان تسلیحات در جهان قرار دارد. به گزارش سیپری 22 درصد از بازار تسلیحات جهان در دست روسیه است. بر این اساس آلمان پس از فرانسه چهارمین فروشنده‌ بزرگ تسلیحات در جهان محسوب می‌شود.  البته میزان فروش و صادرات تسلیحات از آلمان در پنج سال گذشته کاهشی 14 درصدی را نشان می‌دهد. اما میزان صادرات تسلیحات آلمان به خاورمیانه در بین سال‌های 2013 تا 2017 در مقایسه با پنج سال پیش از آن دو برابر شده است.کشور هند همچنان با سهمی 12 درصدی از کل بازار تسلیحات، بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات در جهان است.