kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹

کوتاه از سراسر جهان


 
  انگلیس
صداوسیما: افزایش هزینه‌های شرکت‌های انگلیسی و اروپایی و تشدید ابهامات موجود در بازار در صورت عدم حصول توافق تجارت آزاد میان لندن و بروکسل می‌تواند میزان سودآوری و حتی موجودیت برخی شرکت‌ها را در دو طرف به خطر اندازد میزان خسارت احتمالی مجموعا 65 میلیارد یورو تخمین زده شده است. مقامات اتحادیه اروپا از همان آغاز روند برگزیت به انگلیس هشدار دادند این کشور پس از اتحادیه اروپا دیگر نمی‌تواند همانند دیگر کشور‌های عضو این اتحادیه به فضای اقتصادی و مالی و بازار مشترک اروپا دسترسی داشته باشد.
اسپانیا
ایسنا: ده‌ها هزار تن از مردم کاتالونیا در حمایت از استقلال این منطقه دست به راهپیمایی زده و خواستار تشکیل دولت جدید در کاتالونیا شدند. تشکیل دولت جدید در کاتالونیا این منطقه را به سمت استقلال از مادرید سوق می‌دهد. حدود 45 هزار نفر به راهپیمایی «حالا جمهوری» که به درخواست گروه حامی استقلال «مجمع ملی کاتالونیا» برگزار شده بود، پیوستند. با این حال معاون رئیس مجمع ملی کاتالونیا به خبرنگاران گفته: «بیش از دو میلیون تن از شهروندان کاتالونیا که به دنبال استقلال هستند، در این راهپیمایی شرکت کردند.»
روسیه
خبرگزاری فرانسه: رئیس‌ جمهور روسیه در مستند جدیدی که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور منتشر شده تاکید کرده تحت هیچ شرایطی شبه جزیره کریمه را به اوکراین پس نخواهد داد. ولادیمیر پوتین، در جریان این مستند دو ساعته تحت عنوان «پوتین» به خبرنگاری که از وی پرسید «آیا شرایطی وجود دارد که تحت آن رهبر روسیه آماده باشد تا از شبه جزیره کریمه دست بکشد؟»، گفت: «آیا شما عقلتان را از دست داده‌اید؟! چنین شرایطی وجود ندارد و نخواهد داشت.»
لبنان
فارس: «سعد الحریری» نخست ‌وزیر لبنان اسامی نامزدهای حزب «تیار المستقبل» را با شعار «مهره آبی (چشم زخم)» اعلام کرد! مقصود حزب سعد الحریری (المستقبل) از شعار «چشم‌زخم» آن است که المستقبل خود را به مثابه «مهره آبی چشم زخم» می‌داند که لبنان را در برابر آسیب‌ها حفظ می‌کند. الحریری 37 نامزد برای شرکت در 8 حوزه انتخاباتی معرفی کرد؛ 22 نامزد معرفی شده، جدید هستند و در بین آنها چهار زن از جمله «بهیه الحریری» (عمه سعد الحریری) وجود دارد.
فیلیپین
راشا تودی: رئیس جمهور فیلیپین با انتقاد شدید از مقامات حقوق بشر سازمان ملل که قصد دارند در خصوص اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تحقیقات کنند، مسئولیت کامل اقدامات «قانونی» صورت گرفته را در مبارزه با مواد مخدر در این کشور بر عهده گرفت و خواهان عدم همکاری با تیم محققان شد. اظهارات تازه رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین علیه مقامات حقوق بشر سازمان ملل یک روز پس از آن صورت گرفت که زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی سازمان ملل «ارزیابی روانی» رهبر فیلیپین را خواستار شد.