kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۳۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
شبکه تلویزیونی الجزیره منتشر کرد

جزئیات جدید از کودتای 1996 عربستان در قطر / هزینه‌ مالی کودتا بر عهده آل‌خلیفه بود

شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر در دومین قسمت مستند جنجالی‌اش، جزئیات بیشتری از کودتای نافرجام سال 1996 عربستان و امارات علیه این کشور را منتشر و اعلام کرده، بار مالی این کودتا بر عهده بحرین بود.




شبکه تلویزیونی «الجزیره» 13 اسفند ماه با پخش مستندی جنجالی با عنوان «قطر ۹۶» نقش عربستان، امارات، مصر و بحرین را در کودتای نافرجام 1996 علیه امیر وقت قطر افشا کرد. بخش دوم این مستند نیز که 20 اسفندماه از شبکه الجزیره پخش شد زوایای دیگری از این کودتای نافرجام را روشن کرده است. به گزارش فارس، «فهد المالکی» یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های قطری که در کودتا علیه «حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر سابق قطر در سال 1996 دست داشت به افشای جزئیات این کودتا می‌پردازد. در ابتدای این مستند به سخنان «پاتریک توروس» سفیر اسبق آمریکا در قطر (بین سال‌های 1995 تا 1998) استناد می‌شود که به گفته وی، هدف از کودتای 96 علیه قطر، «یکسره کردن» کار مقامات این کشور و «ایجاد شکاف سیاسی» بوده است تا زمینه برای بازگرداندن شیخ «خلیفه بن حمد» به قدرت مهیا شود.
طبق این مستند، رهبران این کودتا بعد از آنکه موفق به فرار از قطر می‌شوند، ویزاهای رسمی بحرین و امارات دریافت می‌کنند که این مسئله باعث شد برای تحرکات و اقدام‌هایشان جهت راه‌اندازی کودتای جدید پوشش سیاسی داشته باشند. بر اساس مستند الجزیره، «حمدبن عیسی»، پادشاه بحرین و ولیعهد وقت این کشور در تحریک و حمایت مالی از اقدامات تخریبی در قطر دست داشته است.
فهد المالکی، یکی از راویان که خود در این کودتا نقش داشت، می‌‌گوید شخصا از بن عیسی در  آن مقطع، 100 هزار دینار بحرینی در مقابل قرار دادن مواد منفجره در داخل قطر دریافت کرده بود و هفت هدف مختلف برای این کار نیز مشخص شده بود. به گفته وی، یکی از این بمب‌ها در داخل ساختمان صدور ویزای دوحه جاسازی شد که با هماهنگی ولیعهد وقت بحرین صورت گرفته بود. شیخ زید بن سلطان، حاکم امارات  بعد از این رویداد، به کسانی که در کودتای 96 قطر مشارکت داشتند، مصونیت داد و با تحویل آن‌ها به قطر مخالفت کرد.
 به گفته فهد المالکی، حاکم امارات به کودتاچیان و عامل آن در کشورش امان داد ولی محمد بن زاید، پسرش زیر این توافق زد و مصونیت آن‌ها را لغو کرد.
این مستند جنجالی در ادامه تنش‌ها بین قطر با کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر در حال پخش شدن است. موضع کشورهای کودتاکننده علیه قطر نسبت به این مستند تا کنون «سکوت» بوده است.