kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۳۱۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷

اقدامات معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی در حوزه محرومیت‌زدایی



  معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی با‌ اشاره به رویکردهای جدید در این مجموعه، فعالیت‌های انجام شده در حوزه محرومیت‌زدایی این معاونت طی حدود 20 ماه گذشته را تشریح کرد.
به گفته مصطفی خاکسار قهرودی، منشور 7 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب برای آستان قدس رضوی که در قاب و قالب حکم انتصاب آیت‌الله رئیسی متجلی شد، عرصه‌های جدیدی از فعالیت را برای آستان قدس گشود. تأکید معظم‌له برای خدمت‌رسانی به ضعفاء، مستمندان و مستضعفان که در بندهای 2 و 3 این منشور به آنها تأکید شده است، دلیلی شد تا در اردیبهشت‌ماه سال 95 معاونتی در آستان قدس رضوی با عنوان «امداد مستضعفین» با هدف ایجاد سازوکاری مدون و منسجم برای کمک‌رسانی به نیازمندان شکل بگیرد.
خاکسار قهرودی افزود: معاونت امداد مستضعفین آستان قدس رضوی در آغاز کار در سال 95 با توجه به تأکیدات امداد رسانی به ضعفا در منشور هفتگانه و حجم بسیار بالای درخواست‌ها از سوی نیازمندان و با توجه به برنامه کوتاه مدت خود، امداد رسانی مستقیم به نیازمندان را در حد توان در دستورکار خود قرار داد که از آن جمله می‌توان به توزیع بیش از 50 هزار بسته مواد غذایی در میان محرومان کشور، واریز مبلغ 3 میلیارد ریال از فطریه جمع‌آوری شده به حساب نیازمندان از طریق بانک‌های عامل و کمیته‌ امداد در عرض کمتر از یک روز پس از عید سعید فطر، توزیع بیش از 48 هزار بسته لوازم‌التحریر در میان دانش‌آموزان مناطق محروم در آغاز سال تحصیلی 95، بازسازی مدارس و برخی ساختمان‌های قدیمی و آسیب‌دیده از سیل و زلزله و اجرای کامل کارهای ساختمانی و تأسیساتی در بسیاری از روستاهای محروم کشور، اهدای کمک هزینه جهیزیه به بیش از 1700 نو عروس، ارائه خدمات گسترده توسط جهادگران رضوی در سطح مناطق محروم کشور و اعطای مبالغ نقدی به محرومان و ضعفایی که نیاز شدید محرز شده داشتند ‌اشاره کرد، همچنین برگزاری چندین نمایشگاه عرضه تولیدات خانگی، صنایع دستی و محصولات ایرانی برای عرضه محصولات تولیدی نیازمندان از دیگر اقدامات سال 95 بود. در سال 96 نیز این معاونت ضمن ادامه برنامه‌های اجرایی در سال 95، رویکرد اصلی سیاست‌های محرومیت‌زدایی خود را عموما به سوی توانمندسازی و ‌اشتغال‌زایی محرومان و اقشار بی‌بضاعت معطوف کرد. آغاز عملیات احداث بازار برکت امام رضا(ع) برای‌اشتغال مستقیم ٣٠٠ نفر از جامعه نابینایان مشهد، ایجاد ‌اشتغال در دهستان ساق و برخی روستاهای دیگر در قالب اعطای وام و ایجاد زمینه ‌اشتغال برای 142 نفر از روستاییان این منطقه، احیای کارگاه تولید نمد روستای بیمرغ که در این طرح 20 نفر از مردم این منطقه صاحب شغل شدند، واگذاری 46 مغازه در پاساژ شجره مشهد به منظور عرضه تولیدات صنایع و مشاغل خانگی که موجب‌اشتغال 90 نفر از افراد نیازمند و محروم شد، آغاز احیای 220 قنات در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، اجرای طرح دامپروری سبک در منطقه کلات خراسان رضوی که در قالب آن 3 هزارو 300 رأس میش و قوچ در اختیار 100 دامدار نیازمند قرار گرفت، تقویت کارگاه‌های تولید لباس، کمک به راه‌اندازی کارگاه‌های خیاطی و کمک به راه‌اندازی کارگاه‌های کیف‌دوزی در مناطق محروم کشور گوشه از اقدامات متنوع، مختلف و گسترده این معاونت در راستای‌اشتغال‌زایی و کارآفرینی محرومان در سال 96 بوده است.
وی درباره اهداف راه‌اندازی دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی اظهارداشت: با عنایت به اینکه رهبر معظم انقلاب، مأموریت نوین آستان قدس را ملی و شاید حتی فراملی تعیین کرده و بهره‌مند ساختن تهیدستان نقاطی از کشور را مد نظر قرار داده بودند، معاونت امداد مستضعفین، راه‌اندازی و فعال‌سازی دفاتر نمایندگی استانی را در زمره مأموریت‌های خویش گنجانید و این دفاتر را در تمام استان‌های کشور احداث کرد. به همین منظور 31 نفر از افراد شناخته شده و مورد اعتماد در 31 مرکز استان انتخاب و با حکم قائم‌مقام تولیت، به عنوان «سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی» تعیین شدند تا با هماهنگی نماینده محترم ولی‌فقیه و امام جمعه مرکز استان، استاندار محترم و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردمی، وظایف تعیین شده را به انجام رسانند.
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی درباره حمایت‌های این آستان از برگزاری اردوهای جهادی، گفت: خوشبختانه از سال 95 تاکنون، حدود 2500 گروه از جهادگران رضوی با حمایت آستان قدس رضوی به مناطق محروم ۱۲ استان کشور اعزام شدند که 14 درصد فعالیت‌های این گروه‌های جهادی در حوزه عمرانی، 7 درصد آموزشی، 11 درصد در حوزه سلامت، ۱۳ درصد در حوزه‌اشتغال‌زایی، ۹ درصد در عرصه پژوهشی و 46 درصد در حوزه فرهنگی - تبلیغی بوده است. از بین این استان‌ها خراسان شمالی، کرمانشاه، خوزستان، خراسان رضوی و کرمان جزو استان‌هایی بودند که بیشترین اعزام و حضور در این مناطق را داشتند؛ از جمله این طرح‌ها را می‌توان به اعزام 1395 پزشک خادمیار، کادر درمانی و گروه‌های جهادی به دهستان‌ها و مناطق محروم برای ارائه خدمات پزشکی و دندانپزشکی در سال‌های 95 و 96 ذکر کرد.
خاکسار قهرودی با‌ اشاره به موضوع تسهیل زیارت برای زائران، گفت: شاید یکی از اقدامات مهم و اثرگذار مجموعه آستان قدس رضوی در بحث تسهیل زیارت و فراهم آوردن شرایط زیارت آسان برای زائران افتتاح «زائر شهر رضوی» باشد. در واقع با افتتاح بخشی از فاز اول زائر شهر رضوی که همزمان با میلاد حضرت رضا(ع) انجام شد، با هماهنگی دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف، کاروان‌های زیارتی «مهر درخشان» در قالب گروه‌های 40 نفره به مشهد مقدس مشرف می‌شوند و با هماهنگی این معاونت در زائر شهر اسکان داده می‌شوند. یکی دیگر از اقدامات را می‌توان پذیرایی از زوار پاکستانی در استان سیستان و بلوچستان در ایام اربعین توسط خادمان افتخاری امام علی ابن موسی الرضا(ع) عنوان کرد.
وی درباره برنامه‌‌های آستان قدس رضوی در حوزه جوانان و حل مشکلات ازدواج، اظهار داشت: آستان قدس رضوی توجه ویژه‌ای به تشکیل و تحکیم خانواده دارد و تلاش می‌کند با تهیه کمک جهیزیه برای زوج‌های جوان به ویژه خانواده‌های محروم و نیازمند گامی تاثیرگذار در شروع زندگی آنها بردارد. از سال 95 تاکنون مشارکت در اعطای کمک هزینه جهیزیه به 1510 زوج مشهدی، مشارکت در اعطای کمک هزینه 1732جهیزیه در دفاتر نمایندگی استان‌ها و مشارکت با کمیته امداد امام خمینی(ره) و قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) برای اهدای 2159جهیزیه به 672 زوج جوان در مناطق محروم مرزی خراسان رضوی و جنوبی بخشی از این اقدامات است. همچنین معاونت امداد با همکاری و مشارکت سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی دوره‌های مهارت زندگی، مهارت برقراری ارتباط، خانه‌داری و.... ویژه زوج‌های جوان برگزار می‌کند.
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی درباره حمایت تحصیلی از دانش‌آموزان و دانشجويان مناطق محروم، گفت: طرح حمایت تحصیلی از دانش‌آموزان و دانشجويان در شهرها و روستاهاي مناطق محروم و کمتر توسعه يافته (با اعطای کمک هزینه تحصیلی) یکی از طرح‌های اصلی آستان قدس رضوی است. در این طرح طی توافقی که با دانشگاه امام رضا(ع) صورت گرفته بخشی از ظرفیت پذیرش ورودی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه در سال‌های ۹۵ و 96 به دانش‌آموزان ممتاز و کم‌برخوردار و با ارایه تسهیلات ویژه به نخبگان و دانش‌آموزان ممتاز مدارس سراسر کشور اختصاص یافت که بر اساس این طرح تعداد 94 نفر از دانشجویان محروم و ممتاز در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرش ورودی سال۱۳۹۵ شدند و در سال 1396 نیز تعداد 156 نفر در هر دو مقطع از تسهیلاتی که برای آنان در نظر گرفته شده بود بهره‌مند شدند. همچنین توزیع 160 هزار بسته‌ لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان محروم در استان‌های سراسر کشور با مشارکت دفاتر نمایندگی استان‌ها و قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) و اعطای کارت هدیه تحصیلی به دانشجویان و طلبه‌های محروم و نیازمند از دیگر اقدامات دفاتر نمایندگی در استان‌ها به شمار می‌آید.