kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
نایب‌رئیس‌دوم کمیسیون امنیت ملی مجلس:

دولت باید سفیر انگلیس را اخراج کند

ابوالفضل حسن بیگی معتقد است اگر با موضوع تعرض به سفارت ایران ضعیف برخورد شود در آینده برای آنکه پرستیژ بین‌المللی ما را خدشه‌دار کنند نظیر این حادثه را در کشورهای دیگر اجرا می‌کنند.

ابولفضل حسن بیگی، نایب‌رئیس‌دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با سایت خبری تحلیلی جهان نیوز در واکنش به حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن گفت: دولت باید هر چه سریع‌تر سفیر انگلیس را احضار و شکایت خود را اعلام کند و یا حتی سفیر را اخراج کند.
حسن بیگی اظهار داشت: در شرایطی که ولیعهد سعودی به لندن رفته است و قرارداد نظامی سنگین دارد می‌بندند و برخی از سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار آل‌سعود قرار می‌دهند تا اینکه بتواند برای مردم مظلوم بی‌گناه یمن پیروز بشود برای اینکه در سطح بین‌المللی اذهان عمومی را از این اقدامی که می‌کند منحرف کند یک چنین اقدام مضحکی به سفارت جمهوری اسلامی انجام می‌دهد.
وی خاطر نشان کرد: همه می‌دانند جریان آقای شیرازی زیر سلطه انگلیس هست و انگلیس به دنبال این است که بین شیعیان انشقاق به وجود بیاورد به همین دلیل حضرت امام‌(ره) هم در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد و هم رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که ما شیعه علوی هستیم و شیعه انگلیسی را نمی‌پذیریم.
وی ادامه داد: ما به عنوان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مصرانه از دولت می‌خواهیم نسبت به اقدام نابخردانه انگلیسی‌ها برخورد قاطعانه کند. وزارت امور خارجه از مراجعه قانونی بین‌المللی نسبت به حق و حقوق جمهوری اسلامی اقدام کند و محکم با این کفتار پیر و روباه مکار برخورد کند.
حسن بیگی اظهار داشت: شاهد بودیم وقتی که چهار تا آدم وارد سفارت شدند و به پرچم جمهوری اسلامی اهانت کردند، ساعت‌ها پلیس انگلیس اقدامی نکرد و خود همین نشان می‌دهد که پلیس با این افراد هماهنگ بوده است و با هماهنگی سیاستمداران انگلیسی وارد صحنه شدند که انتظار داریم دولت برخورد بسیار قاطع و محکم و دندان‌شکنی را با دولت انگلیس انجام بدهد.
نایب‌رئیس‌دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: آنها می‌بایستی که پاسخ گو باشند و خسارت بدهند پرستیژ بین‌المللی و سیاست جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی خدشه دار می‌شود و انگلیس مقصر است از سوی دیگر هم حتی می‌تواند سفیر انگلیس را اخراج کند تا اینکه انگلیس پاسخ بدهد و متهمان را به جمهوری اسلامی تحویل بدهد و برخورد محکمی با این افراد بکند تا تحت هیچ شرایطی در جاهای دیگر چنین جراتی را نکند.
حسن بیگی تصریح کرد: ما اگر با این، ضعیف برخورد کنیم فردا این حادثه در کشورهای دیگر و حتی در آمریکا و فرانسه و جای دیگر به وجود می‌آید و باب می‌شود برای اینکه که حریم شکنی بکنند و پرستیژ بین‌المللی ما را خدشه دار کنند.
جلسه بررسی
تعرض به سفارت ایران
همچنین سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس دیروز یکشنبه در حاشیه جلسه علنی گفت: ساعت ۶:۳۰ صبح روز چهارشنبه هفته جاری اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی موضوع تعرض اعضای فرقه شیرازی به سفارت ایران در لندن را بررسی خواهند کرد.
وی افزود: در جلسه فوق‌الذکر معاونان وزارت خارجه نیز حضور خواهند داشت.