kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴

تظاهرات ضددولتی در جمهوری آذربایجان با شعار «این وطن مال من است»

مردم جمهوري آذربايجان با تجمع در پایتخت این کشور، ضمن برپايي تظاهرات اعتراض خود را به سياست هاي دولت این کشور اعلام کرده و خواستار استعفای فوری «الهام علی اف» شدند.
سرویس خارجی-

طی سال‌های اخیر دولت جمهوری آذربایجان روابط بسیار نزدیکی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده و به همان میزان نیز سیاست‌های دین‌ستیزانه این دولت، از رژه همجنس‌بازان گرفته تا حمله به مساجد و حسینیه‌ها و بازداشت علما و شخصیت‌های مذهبی، بیشتر شده است.
اخیرا «کميته امور ديني و اتحاديه اجتماعي» مجلس جمهوري آذربايجان هم ممنوعيت اقامه نماز جماعت و اجراي آيين‌هاي ديني به امامت روحانيون تحصيل کرده در حوزه‌هاي علميه خارج از اين کشور را تصویب کرده و خواستار جلوگیری از نذر دادن در اين کشور نیز شده است!
اقدامات دین‌ستیزانه دولت سکولار جمهوری آذربایجان به شدت مورد اعتراض مردم مسلمان این کشور واقع شده است. حالا خبر رسیده که روز جمعه هزاران نفر از مخالفان این سیاست‌ها با برپايي تظاهراتی مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌اند.
در اين تجمع که در ورزشگاه «محصول» باکو برگزار شد، مردم با سردادن شعارهايی چون «استعفا» و «وطن مال ماست»، اعتراض خود را به سياست‌هاي دولت در بخش‌هاي مختلف اعلام کردند و خواستار آزادي زندانيان شدند. در دست تجمع‌کنندگان عکس‌هاي زندانيان از جمله «محسن صمد‌اف» رهبر محبوس «حزب اسلام» در جمهوري آذربايجان، حاج «طالع باقرزاده» رئيس محبوس جنبش اتحاد مسلمانان و ديگر زندانيان وجود داشت.
«علي کريملي»، رئيس جبهه خلق جمهوري آذربايجان از جمله سخنرانان اين تجمع بود که علیه بي‌عدالتي، فساد مالي، فقر و نامزدي «الهام علي‌اف» رئيس‌جمهور فعلي آذربايجان براي هشتمين دور انتخابات رياست جمهوري آذربايجان سخنرانی کرد. وي گفت: الهام علي‌اف 15 سال رئيس‌جمهور است و حالا بايد کنار برود.«جميل حسنلي» رئيس شوراي ملي نيز در اين تجمع از وضع اداره کشور انتقاد کرد و از تحريم انتخابات سخن گفت.
«سخاوت سلطانلي» معاون حزب مساوات هم در سخناني خواستار توقف برگزاري انتخابات رياست جمهوري شد و از طولاني کردن دوران رياست جمهوري و ديگر مشکلات موجود در جمهوري آذربايجان انتقاد کرد. شوراي ملي در جمهوري آذربايجان ائتلاف تشکيل شده از شماري از احزاب، سازمان‌ها و فعالان سياسي مخالف دولت جمهوري آذربايجان است که هر چند ماه در طول سال، با اخذ مجوز در ورزشگاه محصول باکو تجمع اعتراض‌آميز برگزار مي‌کند.انتخابات رياست جمهوري آذربايجان در بيست و دوم فروردين 1397 برگزار مي‌شود.