kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۲۵۸
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
چند روز پس از رونمایی توسط پوتین

روسیه موشک هایپرسونیک خود را با موفقیت آزمایش کرد

چند روز پس از رونمایی پوتین از موشک‌های فوق‌سنگین و مافوق صوت این کشور (موسوم به خنجر) که با تحقیر سامانه دفاع موشکی آمریکا از سوی وی همراه بود، مسکو تصاویر آزمایش این موشک ترسناک را هم منتشر کرد.

روزنامه «گازتای» روسیه همین دیروز در سرمقاله خود نوشت که «روابط بین روسیه و آمریکا ممکن است وارد یک سطح جدید و خطرناک شود.» کارشناسان معتقدند جنگ سرد جدید بین روسیه و آمریکا علیرغم اینکه مقامات بلندپایه دو کشور آن را انکار می‌کنند، عملا آغاز شده است. خبرها از خارج شدن آمریکا از پیمان سپر موشکی حکایت دارد، ترامپ هم از سرمایه‌گذاری یک تریلیون دلاری در نوسازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا خبر داده است.
 پوتین هم چند روز پیش، از سلاح‌های جدیدی رونمایی کرد که می‌تواند این کشور را در رقابت تسلیحاتی با آمریکا در موقعیت بهتری قرار دهد. انتشار تصاویر این موشک‌ها کشورهای غربی را به شدت نگران کرد. پوتین پس از رونمایی از این موشک‌ها، در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا گفته بود: «تسلیحات جدیدی که از سوی روسیه اعلام شده به حدی پیشرفته هستند که پولی که از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی برای سیستم‌های دفاع موشکی خرج شده را به باد می‌دهد.»
بر اساس گزارش‌های منتشر شده سلاح جدیدی که رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود از آنها رونمایی کرد، موشک بسیار سریعی است که کینجال(خنجر) نام دارد. سرگئی سوروفکین، فرمانده نیروی هوا- فضای روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره توانایی‌های این موشک و خصوصیات منحصربه‌فردش گفته بود: «این موشک از جنگنده‌های سریعی مثل جنگنده نسل پنجم «سوخو-57» که آن را در چند دقیقه به سمت هدف منتقل می‌کنند، به سوی هدفی که باید آن را ویران کند، شلیک می‌شود. سرعت این موشک طی چند ثانیه به چند برابر سرعت صوت می‌رسد و به همین دلیل مقابله سامانه‌های دفاع هوایی با آن غیرممکن است. این موشک به لطف سیستم هدایتی که در کلاهک موشک قرار دارد و حین نزدیک شدن به هدف کار خود را آغاز می‌کند، با دقت بسیار بالایی به هدف مشخص شده اصابت می‌کند»
به گفته فرمانده نیروی هوایی روسیه «موشک کینجال یا همان خنجر می‌تواند از طریق تغییر سرعت خود که چند برابر سرعت صوت است، به تمامی سامانه‌های دفاع هوایی کنونی و سامانه‌هایی که در آینده ساخته می‌شوند، نفوذ کند.»  وزارت دفاع روسیه اما دیروز (یکشنبه) گفت، این موشک را با موفقیت آزمایش کرده است. به گفته وی یک فروند هواپیمای جنگنده «میگ-31» متعلق به نیروهای هوا-فضای روسیه، پرتاب رزمی-تجربی موشک‌ «خنجر» را با موفقیت انجام داد. بر اساس این اطلاعات، خلبانان این جنگنده در منطقه حوزه نظامی جنوبی خاک روسیه در چارچوب انجام وظایف رزمی خود به پرواز درآمده و با موفقیت و با دقت کامل موشک‌های مافوق صوت خنجر را به سمت اهداف تعیین شده در این منطقه نظامی شلیک کردند.  وزارت دفاع روسیه یادآور شده که در جریان این پرتاب آزمایشی، کلیه پارامترهای تاکتیکی، فنی و شاخص زمانی سامانه موشک‌های دفاعی پرنده «خنجر» مورد تایید قرار گرفت.  بر اساس این اطلاعات، از آغاز سال 2018 تاکنون خدمه مجموعه سامانه هوایی «خنجر» که شامل جنگنده‌های میگ-31 و موشک‌های مدرن هایپرسونیک می‌شود، به منظور کسب آمادگی رزمی و تجربی لازم، 250 پرواز انجام داده‌اند و این پروازها در اوقات مختلف شبانه‌روز و در شرایط جوی متفاوت مورد آزمایش قرار گرفته است.