kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۲۵۶
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹

گزارش مستند رئیسی از خدمات آستان قدس رضوی(ع) به زائران و محرومان

تولیت آستان قدس رضوی در برنامه تلویزیونی نگاه یک با بیان اینکه این آستان مالیات می‌پردازد گفت : بودجه آستان یک هزارم دولت است، در طول یک سال هزار شغل ایجاد کرده و به یک میلیون نفر خدمات درمانی رسانده ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در برنامه نگاه یک ۱۹ اسفند ماه اظهار داشت : از جمله نکات مورد توجه مسئله زیارت آن دسته از مردمی است که به دلیل مشکلات اقتصادی امکان زیارت امام رضا(ع) برایشان امکان‌پذیر نبود. در این زمینه یکی دو ماه بعد از انتصاب، بابی برای زیارت این دسته از مردم باز کردیم و تا امروز بیش از ۶۰۰ هزار نفر زائر اولی و یا کسانی که از زیارتشان مدت زمان زیادی گذشته است، داشته ایم.
وی افزود: بنایمان بر این است که روزی اعلام کنیم که دیگر کسی در ایران اسلامی نیست که آرزوی زیارت داشته باشد و نتواند به دلیل مشکلات مادی به زیارت بیاید.
وی با بیان اینکه یکی از مسائل بسیار مهم توجه به زائر در درون حرم امام رضا(ع) است، تصریح کرد: درمان و اسکان زائران دو موضوع قابل توجه است. در خانه‌های مردم مشهد نسبت به زائران همیشه باز بوده است، اما زائران کم درآمد در مشهد مشکل اسکان دارند، برای اسکان آنان کمپ‌هایی وجود داشت اما کمپ را در شان زائر امام رضا(ع) نمی‌دانیم لذا ساخت یک شهر زائر را آغاز کردیم.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: قول دادیم که بهره‌برداری از زائر شهر در یک سال آغاز شود، اینگونه هم شد. زائر شهر می‌تواند بیش از ۲۰هزار زائر را در خود جای بدهد فاز اول آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت و فاز دوم هم تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی اضافه کرد: مکان دیگری هم نزدیکتر به حرم مطهر در نظر گرفته ایم که امکان ‌پذیرش ۸ هزار زائر را دارد و چند بلوک آن آماده شده است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
اقدامات درمانی برای نزدیک به یک میلیون نفر
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی درباره خدمات دیگر آستان قدس رضوی از جمله بهداشت و درمان، گفت: در مراکز درمان آستان قدس رضوی در سال جاری اقدامات درمانی برای نزدیک به ۱میلیون نفر انجام شده است. با تمام امکانات و پیشرفتی که در بیمارستان رضوی و سایر مراکز صورت گرفته است، مشهد در حال تبدیل شدن به قطب سلامت حتی برای کشورهای منطقه است.
تولیت آستان قدس رضوی درباره رسیدگی به محرومان و مستضعفان گفت: اولین اقدام تاسیس معاونتی به نام امداد مستضعفین بود که سازوکار توجه به محرومان و مستضعفان در آن دیده شده است. در ابتدای امر هزاران نفر از مستضعفان به این معاونت مراجعه کردند و به آنان پاسخ داده شده است، اما کار اصلی ما این نیست بلکه بحث توانمندسازی محرومان را دنبال می‌کنیم.
وی با بیان اینکه ایجاد‌اشتغال به حل مشکل مادی محرومان کمک می‌کند، اظهار کرد: بودجه آستان قدس رضوی کمتر از یک هزارم بودجه دولت است، ولی ما به همین میزان برای خودمان ماموریتی قائل هستیم که تا بتوانیم‌اشتغال ایجاد کنیم از ابتدای سال تا بهمن ۸۰۰ شغل ایجاد شد و تا پایان سال این تعداد به هزار می‌رسد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: بنده عمیقا معتقدم که با همین سرمایه اندک و همت مردم و جوانان می‌شود زمینه‌های‌ اشتغال را فراهم کرد. درمورد فضای مجازی هم اقداماتی انجام دادیم اگر اقتصاد فضای مجازی فعال شود‌اشتغال جدی ایجاد می‌کند. آستان قدس در این زمینه گام‌هایی برداشته است.
بنیاد کرامت طی دو سال اخیر تاسیس شده است
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: بنیاد کرامت طی دو سال اخیر تاسیس شده و ماموریت آن اقدام سریع جهت خدمت رسانی به مناطق نیازمند بوده است.
وی کمک به فقرا و ایجاد مسکن را به عنوان دو تغییر ساختار اساسی در آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: در اواخر سال گذشته ٤٠ واحد مسکونی آماده تحویل به شهدای مدافع حرم در باقر شهر تهران بود.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: اکنون ساخت مجموعه حدود ٦٠٠ واحدی را انجام داده‌ایم که این اقدام پیشرفت ٢٠ الی ٣٠ درصدی داشته. همچنین ساخت یک مجموعه ١٢٠ واحدی در بیرجند شروع شده است.
سعی شده شرکت‌ها از حالت زیان‌دهی به سوددهی برسند
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی درباره فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی نیز با بیان اینکه در منشور هفت‌گانه مقام معظم رهبری آستان قدس ماموریت ساماندهی اقتصادی را عهده‌دار شد، تصریح کرد: در این زمینه ما باید ۴ نکته را مورد توجه قرار می‌دادیم؛ اول شناخت وضع موجود، دوم شناخت مشکلات، سوم راه برون رفت از مشکلات و چهارم برنامه برای اداره وضع اقتصادی بود.
وی ادامه داد: در این راستا اولین اقدام برگزاری مجامع عمومی بود که همه انجام شد و در مجمع سال ۹۵ مشخص شد بیش‌تر شرکت‌های آستان قدس ضررده هستند و فقط ۵ یا ۶ شرکت سودده در آستان قدس رضوی وجود دارد.
تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر این موضوع که باید این شرکت‌ها را ساماندهی کنیم، گفت: در ۲ سال گذشته در درجه اول با توجه به وضع اقتصادی کشور نگذاشتیم شرکت‌ها تعطیل شوند و در درجه بعدی اجازه ندادیم برای این شرکت‌ها بحران کارگری و تولید رخ دهد و سعی شده شرکت‌ها از حالت زیان‌دهی به سوددهی برسند.
وی افزود: تلاش‌ها حتی برای صادرات هم شده و بر اساس آمارها تا پایان امسال صادرات شرکت‌ها ۲۵ درصد افزایش یافته است و در کنار آن سعی شده برخی مشکلات کارگری یا تولیدی به وقوع پیوسته به سرعت رفع شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: ما سعی کردیم ساماندهی اقتصادی که رهبر معظم انقلاب در حکم به آن ‌اشاره فرمودند را در شرکت‌های آستان قدس اجرایی کنیم و حتی در واگذاری شرکت‌ها در بورس هم سعی کردیم وضعیت را به حالت عادی برسانیم بعد اقدام به واگذاری کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی با‌اشاره به این موضوع که ما در دستور کار داریم تا برخی از سهام یا شرکت‌ها را واگذار کنیم، ادامه داد: ما در حال بررسی هستیم تا برخی شرکت‌ها البته به جز شرکت‌های موقوفی را واگذار کنیم؛ ما حتما به دنبال این موضوع هستیم که حرکت آستان قدس وضعیتی در مسائل اقتصادی به سمتی باشد که منافع آن مستقیم به جیب مردم برود. وی با تاکید به این موضوع که نگاه ما در آستان قدس گره‌گشا بودن است، ادامه داد: ما قصد داریم گره زائرین باز شود.
آستان قدس مالیات می‌دهد
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی درباره پرداخت مالیات توسط آستان قدس رضوی نیز گفت: در طول بیش از ۳۰ سال گذشته با فرمان امام راحل (ره) آستان و تمامی شرکت‌های وابسته معاف از مالیات بودند اما پس از حضور من و استعلام از حضور رهبر معظم انقلاب بر خلاف همه اظهارنظرها آستان قدس مالیات می‌دهد.
وی با بیان اینکه آستان مالیات ارزش افزوده و تکلیفی را می‌پردازد، تصریح کرد: طبق اسنادی که در وزارت اقتصاد و دارایی موجود است همه مالیات‌ها پرداخت شده و سایر مالیات‌ها هم به صورت جمعی-خرجی است که در دفاتر اقتصاد و دارایی آستان ثبت می‌شود.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: میزان کمک‌ها به محرومین و وظایفی که انجام آن وظیفه دولت است چند برابر میزان مالیات آستان قدس است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی درباره دسترسی مسئولین مربوطه اسناد پرداخت مالیاتی بیان کرد: در ۲ سال اخیر این بنا را داریم که مالیات را بدهیم اما متاسفانه برخی مطالبی در این خصوص گفته می‌شود البته تنها این موضوع نیست و تهمت‌های زیادی بالغ بر ۱۱ تهمت توسط برخی مسئولین به آستان قدس زده شده که به ناحق است و من هم بنای پاسخگویی ندارم.
تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود شرکت‌های فعال آستان رقابت نابرابر با بخش خصوصی دارند، اظهار کرد: ما اصلا رقیب بخش خصوصی و کسب و کار نیستیم بلکه حامی این موضوع هستیم؛ در ۲ سال اخیر چند نمایشگاه در آستان قدس برگزار شده که بخش خصوصی حضور داشته پس ما عرصه را برای ارائه کالای ایرانی ایجاد کردیم.
وی ادامه داد: من معتقد هستم باید عرصه را برای حضور مردم ایجاد کرد و نه فقط ما بلکه سایر دستگاه‌ها و حتی خود دولت هم نباید رقیب بخش خصوصی باشد.