kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۱۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل:

پیشنهاد دیدار کیم جونگ اون با ترامپ یک تله است

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در‌باره دیدار آتی رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی هشدار داد و گفت: من به (دونالد) ترامپ درخصوص این اقدام بسیار جسورانه تاکید می‌کنم که این یک شوی تلویزیونی نیست. این یک مذاکره با رهبر غیرقابل پیش‌بینی است که دست‌کم ۲۰ سلاح اتمی در اختیار دارد و آمریکا را تهدید می‌کند.

«بیل ریچاردسون» که چندین بار به کره شمالی سفر کرده و با بسیاری از رهبران منفور جهان از صدام گرفته تا دیکتاتورهای نظامی میانمار و کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی دیدار و مذاکره کرده، درخصوص روند کنونی برای مذاکره با کره شمالی به رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد و گفت: این یک اقدام جسورانه است و یک شوی تلویزیونی محسوب نمی‌شود. بهتر است یک تیم تشکیل دهید و یک استراتژی پیشه کنید تا مطمئن شوید که در تله‌ای که کره شمالی پهن کرده نخواهید افتاد.
وی افزود: من بسیار متعجب شدم. این یک قمار عظیم و خطری بزرگ اما مهم و خوب است. قطعا از نظر روابط و تنش‌ها در شبه جزیره کره مسائل از چیزی که هم اکنون هستند، بدتر نخواهند شد با این وجود این یک فرصت واقعی است، اما من نسبت به عدم آمادگی ترامپ و فقدان دیسیپلین نگران هستم.
ریچاردسون در ادامه گفت: آنها همواره خواهان یک توافق با آمریکا بوده‌اند. درخواست این نشست بخشی از تلاش‌های کره شمالی است که بگوید ما بازیگران اصلی هستیم و شما باید با ما توافق کنید. ما با کشوری طرف هستیم که در مذاکرات بسیار خوب عمل می‌کند و سپس آنها را کنار می‌گذارد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: دستیابی به هرگونه توافق مدت زیادی طول خواهد کشید. هدف ما باید خلع تسلیحات اتمی باشد اما فکر نمی‌کنم که این واقع‌بینانه باشد. متوقف کردن و محدود کردن نیروهای اتمی، بالستیکی و غیراتمی کره شمالی اقدامی بسیار دشوار خواهد بود.
این دیپلمات بازنشسته گفت: حسن نیت پیونگ یانگ باید با بازگرداندن سه آمریکایی که در کره شمالی زندانی هستند و ارسال باقی مانده اجساد سربازان آمریکایی که در جریان جنگ کره در آنجا کشته شدند، نشان داده شود. وی افزود: ما باید بپذیریم که قطعا کره شمالی در ازای این اقدامات چیزی خواهد خواست. کیم جونگ اون که تنها ۳۴ سال دارد یک رهبر غیرقابل پیش‌بینی و گاهی اوقات غیرمنطقی است، اما در کل دست کم گرفته شده است. مدت‌ها فکر می‌کردم که او یک برنامه مشخص برای پایان بازی‌اش دارد و به نظر می‌رسد که او دارای تفکرات درست بوده و برای اقداماتش برنامه‌ای دارد. او از یک رهبری که بمب پرتاب می‌کند به مردی با یک دیدگاه استراتژیک تبدیل شده است. او اخیرا در اتخاذ یک دیپلماسی با کره‌ جنوبی در جریان المپیک زمستانی کاملا موفق بوده است. وی خاطرنشان کرد، نگرانی اصلی من این است که ترامپ بدون برنامه با این نشست توافق کند. او باید یک استراتژی داشته باشد و نگرانم که این آشوب و ناآرامی در کاخ سفید و در سبک رهبری ترامپ باعث شده باشد که او به اندازه کافی برای این مسئله مهم آمادگی نداشته باشد. او نمی‌تواند همانند گذشته به توئیت‌های بدون فکر خود ادامه دهد. هوشمندانه‌ترین کاری که ترامپ باید انجام دهد این است که باید با جرج بوش و بیل‌کلینتون، روسای جمهور سابق آمریکا تماس بگیرد و از تجربیات آنها استفاده کند. او نمی‌تواند به تنهایی عمل کند.
اظهارات سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در حالی صورت می‌گیرد که رئیس‌جمهور آمریکا گفت معامله و توافق با رهبر کره‌شمالی یک خبر خوب برای تمام جهان خواهد بود. وی روز شنبه در توییتی گفت: توافق با کره شمالی تا حد زیادی در حال تحقق بوده و اگر رخ دهد برای جهان یک توافق خیلی خوب خواهد بود.
رئیس جمهور آمریکا اخیراً به درخواست رهبر کره شمالی برای مذاکره، پاسخ مثبت داده است.
تردید درباره توافق
روزنامه «گاردین» چاپ انگلیس با انتشار گزارشی، نسبت به درخواست رهبر کره شمالی برای مذاکره، ابراز تردید کرد و نوشت: کره شمالی از زمان پس از جنگ سرد تاکنون، دوستی و کارتی برای بازی نداشت. با این حال، اکنون به دلیل دارا بودن توانایی هسته‌ای برای مذاکره با رئیس‌جمهور آمریکا ابراز تمایل کرده است. کاخ سفید گفته که ترامپ آماده است تا دیدار با رهبر کره شمالی در مکانی مشخص و تعیین شده صورت گیرد. فارغ از نتیجه‌بخش‌بودن یا نبودن این مذاکرات، واقعیت آن است که این نشست نقض تمام قواعد دیپلماسی است. این مذاکره سبب می‌شود تا کره شمالی از نظر وجهه بین‌المللی اعتبار و مشروعیت کسب کند. واشنگتن موجودیت جمهوری خلق کره شمالی را به رسمیت نمی‌شناسد. هیچ توافق صلحی میان آمریکا با کره شمالی وجود ندارد و تنها توافقنامه ترانزیتی ۱۹۵۳ است که به جنگ دو کره پایان داد. علاوه‌بر آن، پیونگ یانگ متهم به نقض بسیاری از معاهدات بین‌المللی، کنوانسیون‌ها موافقتنامه‌ها، قراردادها، تفاهم‌نامه‌ها و پیمان‌ها شده است. نام دولت آن کشور به عنوان رژیمی «سرکش» مطرح شده است. در نتیجه، ترامپ با مذاکره در مخاطره عظیمی قرار می‌گیرد.
گاردین می‌نویسد که تجربه دهه‌های گذشته نشان داده که کره شمالی از مذاکره برای فریب جهان و خرید زمان استفاده می‌کند. با این حال، به توافق رسیدن آمریکا و کره شمالی تقریبا ناممکن است. ترامپ قطعا باید از کره شمالی بخواهد که به خلع سلاح هسته‌ای تن دهد و کره شمالی نیز احتمالا این موضوع را نخواهد پذیرفت.