kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۱۰۶
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
بعد از اتمام ساخت با تکنیک فوق پیشرفته قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)

آغاز عملیات انتقال سکوی 22 پارس جنوبی




 فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) گفت: ایران در برداشت گاز از میدان مشترک گازی با کشور قطر برابر است و با نصب 10 سکوی در دست ساخت برداشت از این میدان مشترک فراتر می‌رود.
به گزارش ایرنا، عبادالله عبداللهی روز پنجشنبه در آئین بارگیری سکوی فاز 22 پارس جنوبی در شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) در جمع خبرنگاران افزود:فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بعنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
وی ادامه داد: با افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس میزان تولید روزانه این واحد از 120 هزار به 240 هزار بشکه میعانات گازی افزایش می‌یابد.
وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌ فارس در سال 96، 5/5 میلیارد لیتر محصولات مختلف تولید می‌شود که از این میزان 2/5 میلیون لیتر بنزین است.
عبداللهی ادامه داد: با تحقق این مهم ایران علاوه‌بر خودکفایی در تولید بنزین می‌تواند صادر‌کننده این محصول نیز باشد. وی با‌ اشاره به فعالیت قرارگاه خاتم‌الانبیا در 10 حوزه گفت: با توانمندی جوانان همین مرز و بوم در تولید گاز و گازوئیل خود کفا شده‌ایم و این مهم در آینده بسیار نزدیک در تولید بنزین نیز رقم می‌خورد.
وی اظهار کرد: در زمان حاضر ایران با دارا بودن 25 سکوی فرآوری در بین کشورهای عضو اوپک رتبه پنجم را دارد و با آغاز به کار فعالیت 10سکوی پارس جنوبی جایگاه کشورمان در این شاخص افزایش می‌یابد.
عبدالهی ادامه داد: در زمان حاضر امکان ایجاد 30 هزار فرصت شغلی در شرکت صدرای بوشهر وجود دارد.
وی اظهار کرد: از مجموع 10 سکوی فازهای پارس جنوبی که در شرکت صدرا ساخته می‌شود نخستین سکو امروز بارگیری و 9 سکوی دیگر با 85 درصد پیشرفت فیزیکی درسال 97 بارگیری می‌شوند.
عبدالهی ادامه داد: با نصب 10 سکوی پارس جنوبی روزانه 125 میلیون مترمکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی استحصال و به پالایشگاه منتقل می‌شود.
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا گفت: فاز دوم پالایشگاه خلیج‌فارس بعنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا تا پایان سالجاری به بهره‌برداری می‌رسد.
سکوی فاز 22 میدان گازی پارس جنوبی روز پنجشنبه با حضور فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا، استاندار و نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی از شرکت صنایع دریایی ایران به مقصد میدان گازی پارس جنوبی بارگیری شد.  مدیر منطقه جنوب شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) گفت: بارج 20 هزار تنی سکوی 2 هزار و 300 تنی فاز 22 پارس جنوبی را به موقعیت مورد نظر در خلیج‌فارس حمل می‌کند و پس از آن عملیات نصب سکو آغاز می‌شود.
علی زارعی افزود: از مجموع سکوهای در دست ساخت در صدرای بوشهر چهار سکو مربوط به فاز 22 تا 24، چهار سکو مربوط به فاز 13 و دو سکو متعلق به فاز 14 است.
وی یادآور شد: یکی از سکوی مربوط به فاز 14 پارس جنوبی پایان فروردین سال 97 از شرکت صدرا به مقصد پارس جنوبی بارگیری می‌شود.