kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۰۶۸
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴
مقام‌های عراقی در دیدار با جهانگیری تاکید کردند

از حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی ایران در بازسازی عراق استقبال می‌کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور در جریان سفر به عراق با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس‌اسبق مجلس عراق دیدار کرد و همچنین پس از زیارت حرم علوی در نجف‌اشرف از طرح توسعه شبستان حضرت زهرا(س) بازدید نمود.




اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور عصر روز چهارشنبه(16 اسفند) پس از ورود به فرودگاه بغداد از سوی وزیر صنایع عراق و رئیس‌نمایندگی جمهوری اسلامی ایران این کشور مورد استقبال قرار گرفت. وزرای امور خارجه،‌ جهاد کشاورزی و رئیس‌کل بانک مرکزی در این سفر همراه معاون اول رئیس‌جمهور بودند.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در بدو ورود به فرودگاه بغداد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سفر به دعوت نخست‌وزیر عراق انجام می‌شود و رفت و آمد هیئت‌های عالیرتبه میان دو کشور می‌تواند به شناسایی و رفع موانع گسترش مناسبات فیمابین منجر شود.
اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه (17 اسفند) در دیدار با فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق با بیان اینکه نقش عراق در جهان اسلام و منطقه و در عرصه بین‌المللی ممتاز است گفت: برای نابودی تروریسم در منطقه باید همه کشورها به عراق کمک کنند تا ریشه فسادی که می‌توانست منطقه ما را به آشوب بکشاند خشک شود.
فواد معصوم نیز در این دیدار با ‌اشاره به زمینه‌های بسیار برای همکاری اقتصادی دو کشور گفت: عراق از سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران در طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی استقبال می‌کند و خواهان ایفای نقش پر رنگ‌تر بخش خصوصی ایران در این زمینه است.
همچنین جهانگیری در دیداری دیگر با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به گفت‌و‌گو پرداخت. العبادی در جریان دیدار با معاون اول رئیس‌جمهور ایران از روابط مستحکم بغداد و تهران تمجید کرد. وی در توصیف روابط کشورش با ایران تصریح کرد زمینه‌های توافق میان دو کشور زیاد و اختلافات آنها اندک است.
«ایات سامرایی» رئیس ‌اسبق پارلمان عراق و دبیرکل حزب اسلامی صبح روز پنجشنبه با حضور در محل اقامت معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص آخرین وضعیت عراق و همکاری‌های دو جانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. جهانگیری در این دیدار گفت: با اطمینان می‌گویم که جمهوری اسلامی ایران در کنار برادران اهل سنت و شیعه و اکراد در عراق قرار دارد و آنها امروز می‌توانند کشورشان را بازسازی کنند.
معاون اول رئیس‌جمهور  در سومین روز از سفر خود به عراق، صبح دیروز(جمعه) با حضور‌ در نجف‌اشرف، حرم مطهر و ملکوتی امیرالمومنین حضرت علی(ع) را زیارت کرد. جهانگیری همچنین از طرح توسعه حرم مطهر علوی مزین بنام صحن و شبستان حضرت زهرا(س) بازدید کرد و در جریان آخرین پیشرفت‌های اجرایی این طرح و برنامه زمانبندی تکمیل آن قرار گرفت.
معاون اول رئیس‌جمهور پس بازدید از طرح توسعه حرم علوی، با تولیت حرم نیز دیدار و گفت‌وگو کرد و در حاشیه بازدید از صحن حضرت زهرا(س) در‌ گفت‌وگو با خبرنگاران، با‌ اشاره به بازدیدهای خود در زمان آغاز بکار اجرای طرح توسعه حرم علوی، اظهار داشت: کسانی که با کار اجرایی آشنایی دارند، از ابتدا می‌دانستند که در این طرح هدف‌گذاری بزرگی هم از نظر طراحی و ساخت و ساز و هم به لحاظ تامین مالی صورت گرفته است.