kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹

جرمی کوربین: انگلیس همدست بن‌سلمان در جنایت علیه کودکان یمن است

رهبر حزب کارگر انگلیس با حمله شدید به نخست وزیر این کشور همزمان با سفر ولیعهد سعودی به لندن تاکید کرد، دولت انگلیس همدست بن‌ سلمان در جنگ علیه یمن است.



محمد بن‌سلمان روز چهارشنبه هفته گذشته در سفری سه روزه وارد انگلیس شد. در حالی که مخالفان جنگ یمن علیه وی در چندین نقطه از لندن تظاهرات کردند. با این وجود دولت انگلیس برای وی فرش قرمز پهن کرد. این مسئله باعث شده است تا انتقادهای بیشتری علیه دولت انگلیس صورت بگیرد. به گزارش تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس در مجلس عوام این کشور از «ترزا می» نخست وزیر این کشور درباره فروش سلاح‌های انگلیسی به عربستان و موارد نقض حقوق بشر در عربستان سوال کرد.
کوربین اعلام کرد: «با وجود سخن و سر و صدای زیاد درباره اصلاحات در عربستان، شمار زیادی از مخالفان در بازداشت هستند. شکنجه زندانیان امری عادی و شایع است. مدافعان حقوق بشر به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم می‌شوند و محاکمه‌های ظالمانه و اعدام‌ها در سطح گسترده در جریان است.» وی افزود، در حالی که نخست وزیر درباره فروش سلاح به عربستان مذاکره می‌کند؛ آیا از ولیعهد سعودی خواهد خواست تا موارد نقض آشکار حقوق بشر در عربستان را متوقف کند؟
ترزا می در پاسخ به کوربین گفت: «روابطی تاریخی با عربستان داریم. این روابط مهم است و جان صدها نفر را به احتمال زیاد در این کشور نجات داده است.» وی افزود که با این وجود، مسائل حقوق بشری را در مذاکراتش با بن‌سلمان مطرح خواهد کرد.
کوربین همچنین در اظهارات دیگری تاکید کرد، آلمان فروش سلاح به عربستان را به حالت تعلیق درآورد اما فروش سلاح‌های انگلیسی افزایش  زیادی یافته است و مستشاران نظامی انگلیسی جنگ در یمن را مدیریت می‌کنند. وی افزود: «درست نیست که دولت انگلیس درباره آنچه سازمان ملل آن را جنایت جنگی می‌داند؛ همدستی کند. آیا نخست وزیر از ملاقاتش با ولیعهد سعودی برای متوقف کردن تحویل سلاح به عربستان و درخواست از بن‌سلمان برای آتش‌بس فوری در یمن استفاده خواهد کرد؟» سوالات کوربین از ترزا می دقایقی قبل از ملاقات وی با ولیعهد سعودی مطرح شد.
خبر دیگر اینکه، «جمال الشیال» خبرنگار شبکه الجزیره قطر در لندن هنگامی که ولیعهد سعودی به دیدار ترزا می نخست وزیر انگلیس می‌رفت، از  او در مورد زمان توقف کشتار انسان‌های بی‌گناه در یمن سوال کرد اما ولیعهد سعودی پاسخی نداده و به راه خود ادامه داد و با این کار از پاسخ به این سوال فرار کرد. الشیال سوال خود را اینگونه مطرح کرد: «چه زمانی کشتار غیرنظامیان بی‌گناه در یمن را متوقف می‌کنید؟» این سوال بن‌سلمان را در وضعیتی دشوار قرار داد تا جایی که آن را نشنیده گرفت و به مسیر خود ادامه داد. این درحالی است که دیده‌بان حقوق بشر، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در جنگ علیه یمن را به ارتکاب جنایت‌های جنگی در این کشور متهم کرده است.