kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
خبرنگار فرانسوی:

روحانی حاضر است برای نجات برجام هر کاری انجام دهد

خبرنگار فرانسوی با‌ اشاره به دیدار وزیر خارجه فرانسه و روحانی تصریح کرد: روحانی حاضر است برای نجات توافق هسته‌ای وین(برجام)، هر کاری بکند.


«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه پس از پایان سفر روز دوشنبه‌اش به تهران، مذاکراتش با مقام‌های ایرانی را «صریح» توصیف کرد.
به نوشته وبگاه وزارت خارجه فرانسه، لودریان که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت، با ‌اشاره به دیدارش با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، گفت: گفت‌وگوهایی طولانی داشتیم و پنج ساعت بحث‌هایی عمیق انجام دادیم. این بحث‌ها صریح بود. این دیدارها، به خصوص به دلیل فضای ملتهب منطقه، حائز اهمیت بود.
لو دریان گفت: چند موضوع را با مقام‌های ایرانی در میان گذاشته است: اولا مسائل مربوط به بحران‌های منطقه و نقشی که ایران می‌خواهد در بحران‌های مختلف ایفا کند. ایران وزن یک کشور بزرگ و در عین حال توانمندی‌های مداخله یک کشور بزرگ را در اختیار دارد.
وی ادامه داد: من همچنین این فرصت را داشتم که از مقام‌های ایرانی درباره دیدگاهشان در زمینه برنامه موشک‌های بالستیک سؤال کنم. این فرصت را یافتم که نگرانی فزاینده فرانسه درباره این دو موضوع را مطرح کنم. هنوز کارهای زیادی باقی مانده که باید انجام شود.
مسابقه بوکس
«فرانس کلمانسو» خبرنگار شبکه خبری «یوروپ 1» که هر روز صبح، جوانب یک مسئله بین‌المللی را برای مخاطبان این شبکه می‌شکافد، این هفته به سراغ سفر یک روزه «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه به تهران رفت.
این خبرنگار فرانسوی از نحوه متفاوت مذاکره وزیر خارجه فرانسه با مقامات مختلف ایران این چنین گفته:در مذاکره با دریابان علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی، طرفین در هیچ زمینه‌ای به توافق نرسیدند. یکی از حاضرین گفته که این دو مرد (امیر شمخانی و لودریان) مانند دو بوکسور به هم حمله می‌کردند.
کلمانسو افزود:در دیدار با وزیر خارجه ظریف، از خشونت جو (حاکم بر مذاکرات) کاسته شده بود ولی محتوا کماکان قاطعانه ارائه شد. فقط (در مذاکرات) با رئیس‌جمهور روحانی بود که وزیر فرانسوی توانست چند زمینه مشترک پیدا کند.
این خبرنگار فرانسوی مواضع مشترک روحانی و لودریان را اینگونه توصیف کرد: روحانی حاضر است برای نجات توافق هسته‌ای وین، هر کاری بکند؛ حاضر است برای یافتن راهکاری انسان‌دوستانه در سوریه، فکر کند و از به کار بردن تسلیحات شیمیایی توسط متحد سوری‌اش «بشار اسد» نگران است. روحانی همچنین مایل به حفظ ارتباطات موجود (با فرانسه) برای ادامه کار بر روی این موضوع بحرانی است.
لازم به ذکر است که پیش از این کیهان در گزارش‌ها و تحلیل‌های متعدد به این موضوع‌اشاره کرد که «امضای برجام به هر قیمت» و سپس «حفظ برجام به هر قیمت» موجب استمرار «اقدامات نقد ایران در مقابل وعده‌های نسیه طرف مقابل» خواهد شد و به همین دلیل،تقریبا و تحقیقا هیچ دستاوردی عاید ایران نخواهد شد.
فروشنده بدهکار!
با تاسف باید گفت، در برخی مذاکرات یا مواجهات دیپلماتیک مقابل آمریکا و غرب، موقعیت منحصر به فرد قدرت جمهوری اسلامی از سوی برخی نمایندگان ما ناشناخته ماند و در تراز آن رفتار نشد. دقیقا از همین نقطه بود که مثلا برجام در تدوین و اجرا برخلاف منافع ما رقم خورد. طرف مقابل با پالس‌هایی که از برخی سطوح سیاسی یا دیپلماتیک ما دریافت می‌کرد، به این ادراک خطا رسید که طرف ایرانی خود را دست کم گرفته و در موضع ضعف می‌بیند؛ چنانکه به عنوان یکی از صدها سند ، وبسایت رادیو فرانسه-مهرماه 92- نوشت: «ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. بر پایه این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر می‌کند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد»!
متاسفانه آمریکایی‌ها اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه و دولت و کنگره، با تست‌های متعدد دریافته‌اند که هر بلایی هم سر برجام بیاورند و هر نوع دشمنی مرتکب شوند، با کمترین واکنش عملی از سوی دولت آقای روحانی مواجه نخواهند شد.