kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۰۱۱
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷

روزنامه حامی دولت هم ادعای جهانگیری را رد کرد(خبر ویژه)

یک روزنامه حامی دولت تاکید کرد سیاست‌های دولت برای ایجاد اشتغال، با ناکامی مواجه شده است.


روزنامه تعادل در گزارشی نوشت: گرچه دولت وعده‌های بسیاری در حوزه اشتغال داده اما هنوز آمارها از فضای راکد بازار کار حکایت می‌کند. در این میان تمام چشم‌ها به دستان دولت دوخته شده تا شاید با معجزه‌ای وضعیت اشتغال را اندکی سامان دهد. اما روند آمار بیکاری در سال‌های اخیر حاکی از ناتوانی دولت در ایجاد اشتغال بیشتر در بازار کار ایران است. دولت معمولا مسئله اشتغا‌ل‌زایی را در قالب تسهیلات پیش‌بینی شده برای این منظور می‌بیند اما با تشدید محدودیت‌های مالی دیگر دست دولت از ایجاد اشتغال با تزریق منابع کوتاه‌ مانده است. بودجه عمرانی هم که تنها امید دولت برای جبران کسری بودجه در این سال‌ها بوده از تحقق باز مانده و یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌توانست اشتغال‌زایی را رقم بزند در رکود کامل فرو رفته است.
در این شرایط از یک سو به دلیل سهم بالای دولت در اقتصاد و از سوی دیگر به دلیل وجود نااطمینانی‌های بسیار و بستر نامساعد اقتصاد به ایجاد اشتغال از محل تحرک بخش خصوصی هم نمی‌توان چندان امید بست. این‌طور به نظر می‌رسد که دولت درخصوص مسئله اشتغال به بن‌بست خورده و سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال‌زایی‌اش نتوانسته مرهمی بر درد کهنه بیکاری بگذارد.
یادآور می‌شود اخیرا جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور گفته بود: بهترین دستاورد دولت را منفی جلوه می‌دهند. دولت به طور متوسط در 5 سال گذشته 480 هزار شغل ایجاد کرده و رشد اقتصادی را به 6 درصد رسانده اما می‌گویند این بد است.