kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۰۰۸
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶

گزارش واشنگتن‌پست از خوش‌رقصی 3 دولت اروپایی برای ترامپ(خبر ویژه)

مقام‌های اروپایی ماه‌هاست با آمریکا هماهنگی می‌کنند تا ضمن حفظ برجام، فشارها بر ایران را افزایش دهند.



روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به رضایت دولت ترامپ از اقدامات اخیر دولت اروپایی علیه ایران نوشت: بسیاری از مقام‌های درگیر در روند مذاکرات اروپا با آمریکا برای حفظ برجام بر این باورند که این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز و رضایت‌بخش بوده است. «رکس تیلرسون»، وزیرخارجه آمریکا، در ماه جاری مذاکرات با اروپایی‌ها را «بسیار ثمربخش» توصیف کرد.
فرانسه، آلمان و انگلیس ماه‌هاست در تلاشند تا ترامپ را متقاعد کنند که با سختگیری‌های وی علیه رفتارهای نامناسب ایران - آزمایش‌های موشکی، حمایت از تروریسم و دخالت‌های منطقه‌ای موافق و همراه هستند. آنها  امیدوارند با این اقدام توافق رئیس‌جمهوری آمریکا برای حفظ کامل برجام را جلب کنند.
دولت آمریکا به رهبری وزارت خارجه در تلاش است که طی مذاکراتی سطح بالا با اروپایی‌ها پیش از فرا رسیدن مهلت ماه مه (اردیبهشت) که ترامپ برای خروج از برجام تعیین کرده، راهی برای رسیدگی به نگرانی‌های مورد نظر بیابند.
کنگره که از سوی ترامپ موظف شده علاوه بر ایجاد تغییرات قانونی در چارچوب کنونی برجام، به مسائل غیرهسته‌ای ایران نیز رسیدگی کند، اکنون منتظر نتیجه مذاکرات دولت آمریکا با شرکای اروپایی و توافق احتمالی آنهاست.
«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، تلاش کرده با آغوش باز از همتای آمریکایی خود استقبال کند و با موضع‌گیری جدی علیه رفتارهای غیرهسته‌ای ایران از هرگونه مخالفت با ابراز نظر نادرست یا ناآگاهانه ترامپ پیرامون برجام و پیروی ایران از این توافق خودداری کرده است.
انگلیس هم با جدیت بیشتری نگرانی دیگران درباره رفتارهای ایران را تکرار کرده و خواهان یافتن راهی مورد تأیید ترامپ است.