kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
روحانی:

برخی فکر کرده‌اند دولت صرفا باید پاسخگو باشد/رئیس‌جمهور بهترین سخنگوی مردم است!

رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت گفت که برخی فکر کرده‌اند سخنگوی مردم هستند و دولت صرفا پاسخگو، اگر بناست کسی از طرف ملت سخنگو باشد، این رئیس‌جمهور است.



حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دیروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت ضمن تبریک ایام میلاد با برکت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) و روز زن و گرامیداشت مقام مادر و میلاد حضرت امام‌خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی به همه مردم عزتمند ایران، تصریح کرد: فاطمه اطهر(س) الگویی برای زنان جامعه و جهان است؛ اما در واقع فاطمه زهرا(س) الگویی برای همه افراد جامعه و انسان‌هاست.
روحانی اظهار داشت: «باید مسایل و مشکلات کشور حل و فصل شود و در این راستا همه باید دست به دست هم دهیم؛ اینطور نیست که در برابر مشکلات جامعه فقط دولت مسئول است و بقیه سخنگو هستند. اگر بناست کسی از طرف ملت سخنگو باشد، این رئیس‌جمهور است که منتخب مردم بوده و می‌تواند بهترین سخنگو از طرف مردم، مطالبات و خواست مردم باشد.»
دولت پاسخگو؛ دولت سخنگو!
رئیس‌جمهور اظهار داشت: «دولت مسئولیت‌هایی دارد و در برابر مسئولیت‌های خود پاسخگوست و این در حالی است که همه نهادها، قوا، ارکان و ارگان‌ها، در قبال ملت مسئولند و همه باید پاسخگو بوده و به قانون اساسی عامل باشند و کسی که طبق قانون اساسی می‌تواند راجع به قانون اساسی حرف بزند، سؤال کند و تذکر دهد و توضیح بخواهد، رئیس‌جمهور است و بنابر این همه باید به وظایف خود به خوبی عمل کنیم.»
نکته‌ای که پیرامون سخنان رئیس‌جمهور باید گفت این است که مگر تاکنون کسی از مجموعه دولت خواسته است تا در حیطه‌ای به غیر از مسئولیت‌شان پاسخگو باشند؟ گویا برخلاف شعارهایی که مطرح می‌شود دولتمردان از مطالبه‌گری مردم و رسانه‌ها چندان استقبال نمی‌کنند. چرا که اگر دولت به وظیفه و مسئولیتش به درستی عمل کرده بود دیگر اینگونه مسایل را مطرح نمی‌کرد و هر شخص یا گروه یا رسانه‌ای که این مطالبات مردمی را مطرح می‌کرد دیگر برای دولت نگرانی ایجاد نمی‌کرد که به سبب آن پرداختن به مسایل حاشیه‌ای راه چاره قرار گیرد.
چه کسانی درفضای انتخابات مانده‌اند؟!
رئیس‌جمهور با بیان اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند هنوز دوران انتخابات است و یادشان رفته که انتخابات تمام شده، اظهار داشت: «بسیاری از سخنان، حرف‌ها و نکات از طرف افرادی به گوش می‌رسد که وقتی عمق آن حرف شکافته شود معنایش این است که هنوز ما در فضای انتخابات و رقابت انتخاباتی هستیم.»
روحانی با‌اشاره به اینکه همه ما بندگان خداییم و همه باید احساس مسئولیت کنیم، اظهار داشت: «باید باور کنیم، ضربه به دولت، ضربه به نظام است. اگر کسی فکر می‌کند، تضعیف دولت موجب تقویت نظام می‌شود در‌اشتباه است. اینطور نیست؛ ما امروز در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر بخشی از کشتی تخریب شود، همه کشتی با هم غرق می‌شود.»
وی افزود: «پیروی از سیره پیامبر(ص) و ائمه هدی(ع) به همین معنا است که به دنبال اخلاق، انسجام ملی، رفاه ملت و حل مشکلات مردم باشیم و همه در این زمینه احساس مسئولیت کنیم و دست به دست هم دهیم.»
به راستی چه کسانی در فضای انتخابات مانده‌اند؟ رئیس‌جمهور به درستی از اخلاق سخن گفتند و در این مورد و با توجه به مطرح شدن موضوع انتخابات لازم به یادآوری که نمایندگان طیف منتقد دولت در ایام انتخابات به شکلی غیراخلاقی مورد هجوم قرار گرفتند. در این راستا مسایلی از قبیل دیوار کشیدن در پیاده‌رو مطرح شد. موضوع ترورشخصیت پس از انتخابات نیز ادامه پیدا کرد و در مواردی حتی موضوعاتی از بنیان دروغ به منتقدان دولت نسبت داده شد.
رئیس‌محترم جمهور به درستی نظام را به یک کشتی تشبیه کرده‌اند که حرکت در جهت تضعیف آن به زیان نظام و ملت است. اما نکته اینجاست که گاهی ممکن است افرادی که انتقاد را برنمی‌تابند نقد را مصداق تضعیف نظام قرار دهند. ضمن آنکه با توجه به سخنان درست رئیس‌جمهور باید توجه داشت که دیگر نهادهای نظام نیز همین حکم را دارند: مانند ارتش و سپاه یا قوه قضائیه یا مجلس و...