kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱

کارگردان «دلیران تنگستان» درگذشت(اخبار ادبی و هنری)

همایون شهنواز کارگردان مجموعه تلویزیونی «دلیران تنگستان» که چند روز قبل دچار سوختگی شدید شده بود، سرانجام روز گذشته دار فانی را وداع گفت.



مرحوم شهنواز که به خاطر نشتی گاز و انفجار در منزلش به سوختگی 80 درصد مبتلا شده بود، قصد داشت برای درمان خود به آلمان سفر کند اما به دلیل تحریم به او اجازه چنین کاری داده نشد و سرانجام، صبح روز چهارشنبه 16 اسفند از دنیا رفت. به گفته نزدیکانش، حال وی وخیم شده و پس از ایست قلبی جان داد.
در کارنامه همایون شهنواز نام یک سریال به نام «روزهای به یادماندنی» و یک فیلم سینمایی با نام «شاه خاموش» و همچنین نگارش فیلمنامه «شب واقعه» درباره شهید دریاقلی سورانی ثبت شده، اما عمده شهرت وی به خاطر ساخت سریال «دلیران تنگستان» است. سریالی که مبارزات جنبش ضداستعماری به رهبری شهید رئیسعلی دلواری را به تصویر کشیده است. جنبشی که با متجاوزان انگلیسی در بوشهر مبارزه می‌کردند و آنها را از این منطقه بیرون راندند.
حبیب احمدزاده، نویسنده و مستندساز درباره شهنواز نوشت: «او در زمانی سریال دلیران تنگستان را ساخت که بسیاری از ما مردم این کشور و جنوبی‌ها حتی نام این قهرمان موطن خود (رئیسعلی دلواری) را نشنیده بودیم.]...[ در کنگره شهیدان استان بوشهر و در آخرین لحظات، لختی بالا آمد و با‌ اشاره به عکس‌های شهدا، گفت تا قبلش برایم رئیسعلی فقط یک نفر بود ولی الان با دیدن عکس این همه شهید، متوجه شدم که این استان این همه رئیسعلی پرورانده...»