kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

کوتاه اقتصادی


* بر اساس بخشنامه گمرک؛ اخذ مفاصا حساب مالیاتی از کارت‌های بازرگانی یکبارمصرف اجباری شد. به گزارش تسنیم، دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامه‌ای خطاب به گمرکات اجرایی تاکید کرد، بدون در نظر گرفتن اعلام نظر خوش حسابی قبل از ترخیص کالا علاوه ‌بر اخذ مالیات علی‌الحساب نسبت به اخذ مفاصا حساب مالیاتی کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای اقدام کنند.
* بررسی‌ها حاکی از این است که در حالی سال ۹۷ را آغاز خواهیم کرد که با کاهش قابل توجه میزان بارش‌ها و حجم ذخایر آب‌های ذخیره شده در سدهای کشور نسبت به سال‌های قبل مواجه‌ایم. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حالی که میزان بارش‌های سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 40 درصدی و نسبت به مدت مشابه به طور متوسط در درازمدت (آمار 49 ساله) کاهشی 44 درصدی دارد، کاهش بارش‌ها به افت حجم ورودی آب به سدهای کشور و در نتیجه کاهش حجم آب ذخیره شده در پشت سدها منجر شده است. در مجموع حجم مخازن 177 سد مهم کشور، در حال حاضر 44 درصد آب ذخیره شده است، در حالی که در زمان مشابه سال قبل، این رقم 52 درصد بود.
* بانک صادرات ایران به دلیل تخصیص هزینه چاپ سررسید و تقویم سال ٩٧ به آسیب دیدگان زلزله منطقه غرب کشور، در سال ٩٧ سررسید و تقویم اختصاصی نخواهد داشت. به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، هزینه تبلیغاتی چاپ سررسید و تقویم سال ٩٧ این بانک در راستای اقدامات انسان دوستانه و کمک به هموطنان آسیب دیده زلزله غرب کشور در آبان ماه سال جاری، به این امر اختصاص یافت و از این رو تقویم و سررسید ویژه بانک صادرات ایران برای سال ٩٧ چاپ نمی‌شود.
* شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز با کاهش 130 واحدی روی رقم 96 هزار و 860 واحد ایستاد. به گزارش فارس، دیروز بازار سهام در حالی شاهد معاملاتی کم‌حجم و توأم با سردرگمی و ابهام بود که زیر سایه مؤلفه‌های تأثیرگذار سیاست خارجی کشور به آخرین خبرهای بازار ارز در چهارراه استانبول تهران خیره شده بود.بازاری که تکلیف آن با توجه به اتفاقاتی که در پهنه اقتصاد ایران به ویژه در بازارهای موازی با بورس تهران در حال رخ دادن است، هنوز مشخص نیست. بی‌تردید سرمایه‌گذار در بازار سرمایه متشکل و تحت نظارت که مالیات آن به طور شفاف پرداخت می‌شود و از سوی دیگر متناظر با تصمیم‌های اقتصادی کلان دولتمردان است، نه تنها برای حکومت بلکه برای قوام دولت‌ها نیز مؤثر خواهد بود.
* با عملیاتی شدن واگذاری همه سهام بانک ملی ایران در «شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی»، مرحله خروج از بنگاه‌داری این بانک نهایی می‌شود.به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، این بانک 70.68 درصد «وبانک» را در اختیار دارد که سهام آن را روز 27 اسفند ماه از طریق بورس به فروش خواهد گذاشت.شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به عنوان یک هلدینگ چند رشته‌ای و فعال در بازار سرمایه است که در حوزه‌های متعدد از جمله صنعت سیمان، پتروشیمی، صنایع غذایی، شوینده، محصولات معدنی و... فعالیت می‌کند. با واگذاری این سهام، سیاست خروج از بنگاه‌داری بانک ملی ایران نهایی شده و بانک ملی ایران در اجرای بند 16 و 17 قانون رفع موانع تولید پیشرو خواهد بود.